bezárás

Diplomaprojektek

 


GENIUS LOCI – a hely szelleme

Webprojekt bemutató

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diploma-projektje.

Időpont: 2018.06.15. (péntek) 18:00
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 1062 Andrássy út 69-71. Hátsó udvar

Kurátorok: Ádám Alexandra, Baranyi Dóra, Huszka Csilla, Rogovszky Máté, Sárdi Orsolya, Tahon Zsanna, Tóth Rebeka, Vida Fruzsina

Közreműködők: Jeneses Ádám, Kovács Gyula, Langh Róbert

Témavezető: Lázár Eszter

Grafika: Király Péter, Kolonusz János

///

Hogyan kerül egyazon kiállításba egy Velázquez másolat, egy 19. században készült évtizedekig befalazott növényornamentikájú falfülke szekkó, vagy egy ma már tanszéki fiókban porosodó művészettörténeti diaképeket felhasználó kortárs installáció? Valamint hogyan kapcsolódik mindezekhez egy 1 négyzetméternyi lecsiszolt padlófelület?

A közös nevező a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet végzős alapszakos hallgatóinak kutatási témája, ami egyúttal egy virtuális kiállítás helyszíne is: az Andrássy úti Magyar Képzőművészeti Egyetem több mint 150 éves épülete. A nagy múltú tanintézményt 1871-ben alapították Országos Magyar Királyi Mintarajztanoda és Rajztanárképezde néven. Az Andrássy út 71. szám alatti Mintarajziskola és a szomszédos telekre 1877-ben közadakozásból épült Régi Műcsarnok története és épülete nem sokkal később összekapcsolódott, a felsőfokú művészetoktatás központi helyszínévé vált. 1908-tól Magyar Királyi Képzőművészeti Főiskola, később a Magyar Képzőművészeti Főiskola nevet viselte, mai hivatalos elnevezése Magyar Képzőművészeti Egyetem.

Az intézmény történetének másfél évszázados időszakát archív írott dokumentumok és fotók, valamint a művészhallgatók, az oktatók, a munkatársak visszaemlékezései segítségével ismerhetjük meg. Mindezekhez kapcsolódnak az épület műhelyei, műtermei, folyosói, az időszakosan elhelyezett installációk, valamint olyan kortárs munkák is, amelyeket a hazai művészetoktatás körülményei, dilemmái, vagy akár annak impozáns, bár mára kissé megfáradt neoreneszánsz épülete inspirált.

A Genius Loci / a hely szelleme egy virtuális intézménytörténeti kiállítás, amelyben nem teszünk különbséget főművek és tanulmányok, ismert szerzők és névtelen alkotók között, mert a Magyar Képzőművészeti Egyetem történetének kevésbé idézett momentumai számunkra ugyanolyan fontosak, mint az ismert adatok. A tematikus válogatás szempontjait nem egy adott művészgeneráció határozza meg, nincsenek műfaji- és stíluskritériumok. A bemutatásra kerülő 19. századi művek, architekturális részletek és kortárs munkák mellett hallgatók és oktatók mesélnek a műemléki épületről, az egyetem különleges gyűjteményeiről, valamint személyes élményeikről.

A virtuális kiállításon az Intermédia Tanszék hallgatói, Kovács Gyula és Jeneses Ádám segítségével, valamint elhivatott művészoktatójuk Langh Róbert közreműködésével az egyetem 6535 nm2-nyi területét egy 360°-os látószögű, 2.5D térben rendeztük be.

A projekt keretében létrehozott kiállítást egy intézménytörténeti kutatás demójának képzeljük el, ami a teljesség igénye nélkül szeretné felhívni a figyelmet a különböző jellegű intézménytörténeti kutatások fontosságára, valamint aktualitására. Kísérletünkkel ugyanakkor szeretnénk hangsúlyozni azt is, hogy a művészetoktatás múltját és jelenét nem lehet kizárólag egy konkrét fizikai térbe ágyazni, és, hogy az intézményes felsőfokú művészetoktatás története sokkal komplexebb, mint egy-egy képfelirat és műleírás.

///

A projekt megvalósulásában nyújtott támogatásért külön köszönet Jeneses Ádámnak, Kovács Gyulának és Langh Róbertnek az Intermédia Tanszékről, Góczán Andrásnak és Sebők Györgynek a Long Music Production-től, valamint interjúalanyainknak. Kutatási eredményeink létrejöttéhez köszönet illeti Révész Emesét, Győri Istvánt, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Könyvtárának dolgozóit, különösen Antal Istvánné Edina Könyvtárigazgatót, Majkó Katalint, Majsai Rékát és Bojtos Anikót, valamint Görbe Katalint és Heitler Andrást a Restaurátor Tanszékről.

Interjúalanyaink:

A Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatói: Dr. habil. Kőnig Frigyes DLA, Révész Emese PhD, Dr. habil. Sólymos Sándor YBL díjas építész

Jelenlegi és volt hallgatók: Ács Bálint, Kazsik Marcell, Kovács Máté, Pacsika Lilla, Takács Anett

Kortárs munkákkal szereplő művészek: Kapitány András, Kollár Zsófia, Kovács Máté, Soós Károly

///

PROGRAM

18:00 vetítéssel egybekötött projektbemutató

18:15-19:00 Beszélgetés a Genius Loci projekt kapcsán a "művészet helyéről" Konok Tamás Kossuth-díjas festőművész és Kovács Máté Bence IV. évfolyamos festő szakos hallgató részvételével
Moderátor: Sárdi Orsolya, végzős Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgató

19:00 Genius Loci - a hely szelleme VR szemüveggel

Facebook oldal: https://www.facebook.com/events/251362068943955/


Talált tárlat – Lemuel Gulliver emlékezete

(2018-as diplomaprojekt)

Furcsa jelenségeket észlelnek az Andrássy út és Paulay Ede utca lakói. Az elmúlt napokban több bejelentés is érkezett a rendőrségre éjszakai, elviselhetetlen zajongásról, robbanásra és lövésekre emlékeztető hangokról, üvegcsörömpölésről, ami még a turistákat is megbotránkoztatta. A közös lakossági és rendőrségi nyomozás során a hangok forrását rendkívüli gyorsasággal, két nap alatt azonosították, világossá vált, hogy azok a föld alól jönnek. A nyomok a P60 lezárt, jelenleg üresen álló kiállítóterének bejáratához vezettek. A lakosság és a rendőrség tehetetlenül áll a bejárat előtt.

A szomszédos kocsma tulajdonosának, Gizi néninek vallomása és a szemtanúk beszámolói arra engednek következtetni, hogy a furcsa jelenségek mögött Lemuel Gulliver személye áll. Egy globális rejtéllyel állunk szemben. Az egykori hajóorvos ugyan feljegyzéseiben nem említi, de feltehetően a Nyihahák társadalmának megdöbbentő megismerése visszavezette a halhatatlanok szigetére, hogy eltanulja az örök élet praktikáit. A most 357 éves utazó a tárgyemlékezet mágiájával tartja életben magát: a varázslathoz üres és lezárt tereket kell elfoglalnia, hogy az emlékezetének töredékeit tárgyakká formálhassa és átmeneti rezidenciájában elrendezhesse őket. Az életben maradáshoz szüksége van arra, hogy az emlékeit a testén kívülre helyezze, hogy tisztábban lássa azokat. Gulliver állandóan úton van, egy-egy teret csak rövid időre foglal el. Felbukkanásáról világszerte hallhattunk már pletykákat, de emléktereibe tudomásunk szerint még soha senki sem tudott bejutni.

A lakóközösségnek, a pince tulajdonosainak és az illetékes szerveknek kezd fogyni a türelme a tehetetlen ácsorgástól. Előreláthatólag június 12-én, 18 óráig elfogy.

Helyszín: Artpool P60, Budapest VI. kerület, Paulay Ede u. 60.
Kinyitó időpontja: június 12. kedd, 18 óra

Látogatható: június 13-30. (hétfő és vasárnap kivételével 16-19 óra között)

Kiállító művészek:
Albert Ádám
Csató József
Csernovszky Júlia
Gosztola Kitti
Gyenis Tibor
Implausible Works (Szécsényi-Nagy Loránd, Szekeres Ágnes)
Kárpáti János Iván
Kophelyi Dániel
Kútvölgyi-Szabó Áron
Lakner Antal
Molnár Zsolt
Monhor Viktória
Peternák Anna
Szegedy-Maszák Zoltán
Szimán György
Tranker Kata
Vidra Réka
Arculat: Varga Dániel

Kiállítás design: Verba Eszter
Kurátorok: Feigl Fruzsina, Lépold Zsanett, Szörényi Péter
Konzulens: Varga Tünde Mariann

Külön köszönet:
Anya, Apa, Anatómia Tanszék (MKE), CoolTour BAR, Kovács Kristóf, Lázár Eszter, Mélyi József, Nemzetes Ferenc, Ragó Anett, Jasper Sebastian, Szegedy-Maszák Zoltán

Támogatók: Artpool Művészetkutató Központ, Hello Wood, Poli-farbe

A Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos hallgatóinak felfedezésen alapuló diplomakiállítása.


Szocializmus és modernitás a retrotópia tükrében

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem
Képzőművészet-elmélet Tanszék

A Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek mesterszak (MA) egyik diplomaprojektje

Szocializmus és modernitás a retrotópia tükrében

Kurátor, szervező: Vojnits-Purcsár Vító

Újabb kori tendenciák a kurátori gyakorlatban, mint amilyen a XX. sz. 60-as éveinek és a modernitásnak az újra-felfedezése, vagy a jelenlegi nemzeti, populisztikus, reakciós jellegű politikai marketing-stratégiák szintén múltba való révedései együttesen keretezik a retrotópikus jelenséget. Beszélgetés-sorozatunkban a művészet és politika nem mindig súrlódásmentes metszéspontjait idézzük fel a jelenkor történelméből.
A Művészet és politika című sorozat első részében a retorotópia jelenségének próbálunk utána járni egy kerekasztal beszélgetés során, neves nemzetközi művészek társaságában.

Meghívott vendégek: Dr. Denegri Ješa művészettörténész, művészetkritikus; Dr. Petrányi Zsolt művészettörténész, kurátor; Lombos Antal szociológus, Fritz Darko művész, kurátor; Tinei Alexander művész, kurátor.

A beszélgetés nyelve angol.

Helyszín: FUGA Budapest Építészeti Központ 1052 Petőfi Sándor u. 5.

Időpont: 2018.06.01. péntek 15.00-17.00

További információ: http://neandroid.info/


CRISIS WHAT CRISIS - performanszfesztivál

(2018-as diplomaprojekt)

CRISIS WHAT CRISIS - performanszfesztivál

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diplomaprojektje

Időpont: 2018.06.02 (szombat) 16:00-24:00-ig
Helyszín: Patyolat (1089 Budapest, Baross utca 85.)

A krízis és a válsághelyzet – legyen szó a globális terrorizmusról, a kapitalizmusról, a migrációról vagy sosem látott természeti változások fenyegetéséről – egyre inkább uralkodó narratíva a politikában éppúgy, mint az ökológiában vagy a gazdaságban. Giorgio Agamben olasz filozófus szerint a kivételes állapot – az ókor óta a válság idején életbe lépő jogi helyzet, melynek alapja éppen az általános jogok átmeneti felfüggesztése – napjainkban egyre inkább úgy jelenik meg, mint a kormányzás uralkodó paradigmája: a kivételes állapot egyre kevésbé kivételes. A folytonos krízis képzelt vagy valós jelenléte új attitűdöt formál, értékrendet képez, meghatározza a közbeszédet és áthatja a mindennapi tapasztalatot.
A performanszfesztivál a legkülönbözőbb területekről köt össze alkotókat a médiaművészektől a gerillakertészeken, dramaturgokon és építészeken át a kortárs táncosokig, hogy performatív események formájában a saját eszköztárukkal dolgozzák fel a válság-elbeszélések mechanizmusait, a válságkezelés sajátos stratégiáit. A performatív eseményeket az elméleti keretet biztosító előadások és workshopok egészítik ki, szintén széles körből invitált szakértőkkel és alkotókkal. A folyamatosan és párhuzamosan futó programok állandó és sodródó jelenlétre és diskurzusra ösztönöznek, összességében kaleidoszkóp-jellegű képet adva a korszellemet meghatározó válság-képzetekről.

Facebook oldal: https://www.facebook.com/Crisis-What-Crisis-219927222072431

A résztvevők listáját fokozatosan tesszük közzé a fesztivál Facebook oldalán.

Szervezők: Hitka Lili | Kormos Zsófia | Lőrinczy Lia | Helyes Dániel | Zemlényi-Kovács Barnabás
Projektvezető: Mélyi József
Grafika: Pál Tamás


Meanwhile in Painting-  videóinterjú-sorozat premier

(2018-as diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

A Meanwhile in Painting című projekt a kortárs magyar festészeti színtér aktuális kérdéseivel foglalkozik. Az elmúlt években megerősödött a festészettel kapcsolatos nemzetközi diskurzus, ám a hazai művészeti közegben kevés olyan platform van, ahol a festészet jelenére reflektáló párbeszédek kibontakozhatnának. A projekt erre a hiányra reagál.

A Meanwhile in Painting részeként a festészeti színtér különböző területeinek képviselőivel készítettünk interjúkat, olyan témák kapcsán, mint az oktatás, a műkereskedelem és a magyar festészet nemzetközi kontextusban. A videóinterjúkból összeállított kisfilmeket elsőként egy nyilvános vetítésen, a Bem mozi vásznán tekinthetik meg az érdeklődők.

A diplomamunka másik eseménye a Budapest Galériában rendezett kiállítás, mely olyan Y generációs – ún. „emerging” (feltörekvő) – festők és a festészet médiumára reflektáló művészek munkáit mutatja be, akiknek alkotói gyakorlatában meghatározó szerepet játszik a technológiai fejlődés, a hálózati kultúra terjedése és a poszt-digitális vizualitás. A kiállítás 2018. június 3-ig tekinthető meg.
A kiállításról bővebben:
http://budapestgaleria.hu/_/2018-kiallitasok/ekozben-a-festeszetben/

A vetítés időpontja: 2018. május 25. (péntek) 17:00

Résztvevők: Bak Imre | Batykó Róbert | Czernecki Tamás | Einspach Gábor | Fenyvesi Áron | Gaál József | Keresztesi Botond | Kristóf Gábor | Kukla Krisztián | Monory Ráhel | Nemes Márton | Radák Eszter | Sági Gyula | Spengler Katalin | Süveges Rita | Szinyova Gergő | Szűcs Attila | Tivadar Andrea

Operatőr: Vincze Alina
Vágó: Kovács András
Hangmérnök: Czinger Ábel

Kurátorok: Balázs Barnabás | Csóka Heléna | Kollár Dalma Eszter | Marton Zita
Konzulens: Fehér Dávid

Grafika: Kazsik Marcell

Támogatóink: MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék | Bem mozi | Balaton-Ballooning

A belépés díjtalan.


Meanwhile in Painting

(2018-as diplomaprojekt)

A Meanwhile in... mémek a közösségi médiában keringő szöveges-képes tartalmak speciális típusát alkotják, melyek alapjául a tömegmédia által megszokottnak tekintett mintáktól eltérő, általában marginális helyzetű országok vagy szubkultúrák megdöbbentő, vicces vagy abszurd eseményeiről készült fotók szolgálnak. A Meanwhile in Painting cím – azon túl, hogy utalás a mémkultúra térhódítására és a technológiailag fejlett, hálózati korban való létezésre – egy konkrét kérdésfelvetést is megfogalmaz: vajon maga a festészet, a festészeti szcéna is felfogható egy olyan „országnak”, amely a környezetétől elzártan, konzerváltan működik?
A Meanwhile in Painting című több részből álló művészeti projekt a kortárs magyar festészeti színtér aktuális kérdéseivel foglalkozik. Ennek egyik része a Budapest Galériában megrendezendő kiállítás, mely olyan Y generációs – ún. „emerging” (feltörekvő) – festők és a festészet médiumára reflektáló művészek munkáit mutatja be, akiknek alkotói gyakorlatában meghatározó szerepet játszik a technológiai fejlődés, a hálózati kultúra terjedése és a poszt-digitális vizualitás. A tárlat többek között olyan kérdésekre keres válaszokat, hogy vajon miként hatnak a festészetre az ipari képelőállítás technológiái, vagy a digitális kijelzők egyre erősödő dominanciája?
A kiállításnak több nagyszabású nemzetközi referenciája is van, ezek közül fontos kiemelni a bécsi Mumok Painting 2.0: Expression in the Information Age és a Tate Modern Painting after Technology című összeállítását.
A Meanwhile in Painting másik részét képező interjúsorozatot elsőként egy nyilvános vetítésen, majd a projekt weboldalán tekinthetik meg az érdeklődők, a kiállítás dokumentációja és a hozzá kapcsolódó szövegek mellett.

Megnyitó:
2018. május 11., (péntek) 18:00

Megnyitja:
Fenyvesi Áron művészettörténész

Helyszín:
Budapest Galéria
1036 Budapest, Lajos utca 158.

Megtekinthető:
2018. május 12 – június 3.

Kiállító művészek:
Batykó Róbert | Keresztesi Botond | Kristóf Gábor | Nemes Márton | Sági Gyula | Süveges Rita | Szinyova Gergő | Tivadar Andrea

Kurátorok:
Balázs Barnabás | Csóka Heléna | Kollár Dalma Eszter | Marton Zita

Konzulens:
Fehér Dávid

Grafika:
Kazsik Marcell

Külön köszönet Zsikla Mónikának.


UNLIMITED FORMS /// Interaktív VR kiállítás

(2017-es diplomaprojekt)

2017. 05. 25. – 06. 02. /// 9:00-2:00

Művészek: Birkás Mona, Varga Gergő
Kurátorok: Fincziczki Katalin, Maj Ajna, Turai Kincső
Grafika: Kolonusz János

A Magyar Képzőművészeti Egyetem /http://mke.hu// Képzőművészet-elmélet /http://www.mke.hu/ info/kepzomuveszetelmelet.php/ alapszakos hallgatóinak diploma kiállítása, Unlimited forms - Interaktív VR kiállítás a virtuális valóság képzőművészeti felhasználásának lehetőségével foglalkozik. A projekt kiindulópontját a virtuális valóság, mint a médiaművészet egy egészen új médiuma adja. Ez a technológia csak az utóbbi néhány évben vált széles körben elérhetővé, ezáltal képzőművészeti felhasználása is egyre elterjedtebb lett. Míg a magyar művészeti gyakorlatban új jelenségnek számít addig, nemzetközi szinten az utóbbi néhány évben egyre több alkotás jött létre, amely az interneten megjelenő művekkel ellentétben a befogadó aktív, fizikai jelenlétét és interakcióját igényli. A projekt célja egy új, VR szemüveg segítségével megtekinthető kortárs műalkotás létrehozása volt, amely a virtuális valóság képzőművészeti felhasználásának lehetőségeit teszteli. Birkás Mona /https://www.behance.net/birkasmonabe2d/ és Varga Gergő / http://diploma.mome.hu/2015/ba/varga-gergo/ párosa, akik előző munkáik során már foglalkoztak a médiummal, a Shapelab elnevezésű szoftver fejlesztőivel működtek együtt.

A mű létrehozása közben a digitális és a manuális formaalkotás összekapcsolódott, létrehozva egy számítógép által generált utópikus virtuális világot, ahol a néző monumentális méretű, megalitikus objektumok között navigálva fedezheti fel a digitális teret.

A kiállítás technikai feltételeinek biztosítását ezúton szeretnénk megköszönni a HTC Magyarországi forgalmazójának /https://www.htc.com/hu//, illetve szakmai segítségét a Leopoly csapatának /https://leopoly. com//. Továbbá köszönjük a kiállítás helyszínének, az InGame esport lounge and VR arcade /http://www. in-game.hu// vezetőségének bizalmát és segítőkészségét, valamint a Kozmosz Vegán Étterem /http:// vegankozmosz.hu// tulajdonosainak a megnyitó eseményre biztosított cateringet.

Megnyitó időpontja /// helyszíne: 2017. 05. 25., 19:00 /// InGame, Klauzál utca 26-28. A kiállítást megnyitja: Wessely Anna PhD, szociológus
A kiállítás május 26. és június 2. között lesz megtekinthető az InGame nyitvatartási idejében, minden nap (hétfő-vasárnap) 9:00-2:00. A mű megtekintéséhez kérje az InGame dolgozói segítségét.


Sensation

(2017-es diplomaprojekt)

„Az anxious object jelenség a kortárs képzőművészeti gyakorlatban”

helyszín: Horizont Galéria (Budapest, Zichy Jenő u. 32, 1066)

megnyitó dátuma: 2017. június 8. 19:00
a kiállítás megtekinthető:
2017. június 9. 14:00 – 19:00
2017. június 10. 14:00 – 18:00

résztvevő hallgatók névsora:
Honti Eszter Írisz, Kövesdi Henriett, Nemes Nóra, Nagy Zsóka, Tóth Bernadett, Török Anita

konzulens: Ragó Anett PhD

projekt koncepció:
Az anxious object a képzőművészetben olyan szándékosan és tudatosan konstruált, feszültségteli szituáció, melyben az idegesítő tárgy arra kérdez rá, hogy a vele kapcsolatba kerülő milyen mértékben érti azt, amit lát, illetve mennyiben fogadja el akként, amiként feltehetően látnia kellene az adott kontextusban? Egyszerre idéz elő dekódolási zavart és értelmezési kényszert. Felismerteti, hogy baj van a felismeréssel, hogy a bevált módszerek és gyakorlatok érvényüket veszthetik. Ez a kizökkentett állapot az ember meglévő orientációs sémáinak szempontjából veszélyt jelent. Egy alternatív reakciós stratégia keresése pedig minden esetben – legyen szó tapasztalatlan vagy hozzáértő nézőről – egyéni intellektuális kockázatvállalással jár.

Egy anxious object tematikájú kiállítás általános élvezettel járó létrehozása kizárólag a sajátos definícióalkotás kockázatának és az állandó szkepszis mellékhatásainak elevenségéből fakadhat.

Nem érted? - Nem baj! Teremts tetszőleges szemkontaktust és reagálj úgy, ahogy szoktál!

kiállító művészek: Csonka Veronika, Gutema Dávid, Karácsonyi László, Szécsényi-Nagy Lóránd, Szirtes János, Szöllősi Géza


HetedHét

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatók diplomaprojektje.
Kurátorok: Ács Bálint, Komlósi Dóra
Konzulens: Mélyi József

Grafika: Batke Bendegúz, Vári János Hunor
Külön köszönet Ádám Annának, Ágoston Kristófnak, Demeter Dávidnak, Gelencsér Gábornak, Kovács Kristófnak, Nemes Csabának, Papp Fanninak, Tindia zenekarnak, Tóth Rebekának, (2) hét műtárgya csapatának.

Facebook: https://www.facebook.com/hetedhetest/
Honlap: https://hetedhetestprojekt.wordpress.com/
Kapcsolat:

A projekt kísérlet egy organikusan működő közösségszervezői modell kidolgozására és átadására, egy élő, tradíciókon alapuló közösségi platform átültetésére a képzőművészeti közegbe. Kísérlet arra, hogy a táncház-módszer mint eszköz segítségével, vajon ki lehet-e lépni a komfortzónából. A Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói érzékelhető hiánynak tekintik, hogy az intézményen belüli közösségi lét megélésre csak részlegesen, vagy egyáltalán nincs lehetőség.
Miként jöhet létre, létrejöhet-e két alapvetően eltérő, a kortárs képzőművészeti, illetve a népi kultúrával, hagyományőrzéssel foglalkozó közeg tagjaiból egy új, a kölcsönös tudásmegosztáson és kreatív tanulási folyamatokon alapuló, kísérleti közösség? Mi alapján szerveződik ez ma a gyakorlatban, és releváns dolog-e a mai Budapesten táncházmozgalomról beszélni? Működhet-e egy teljesen „idegen” közeg számára egy valójában élő és aktív közösségi időtöltés? Képzőművészek, illetve művészhallgatók részvételével keressük a lehetséges válaszokat. A népművészet nem öncélú, nem önmagáért való, hanem neveli, formálja a vele kapcsolatba lépőt. Képes- e formálni, inspirálni, hatni azokra, akik nem vele együtt nőttek fel, hanem felnőtt idegenként válnak beavatottakká? A kapcsolatteremtés lényege itt nem az információ átvitele, hanem inkább a két terület közötti párbeszéd megteremtése.
A hét alkalomból álló eseménysorozaton a tánc és népzene befogadásán és megélésén túl, olyan kollektív és folyamatalapú közösségformáló gyakorlatokat tapasztalnak meg a résztvevők, amelyekkel lehetőség adódik új nézőpontok, perspektívák megismerésére, elsajátítására, későbbi praxisuk más irányból történő megközelítésére. A táncház kiváló lehetőséget ad az aktív és közös gondolkodásra. A HetedHét estek során a projekt részvevőivel, valamint meghívott előadók, népzenészek, művészek segítségével közösen teszünk kísérletet egy olyan közösségi forma megteremtésére, amely hagyományteremtő lehet a Képzőművészeti Egyetem hallgatói számára. A projekt teret ad a személyes történetek kibontására és a személyek közti kapcsolatok formálására, illetve az egyének és csoportok érzékenyítésére. Kinek mit jelent a fogalom, hordoz e politikai töltetet, lehet-e identitásképző, vagy csupán a szórakozás egy formája?

Események

Projekt időtartama: 2017. március 27. – 2017.június 6.

Március 27.

Helyszín: Tihanyi Művésztelep
Projektbemutató, Tánctanítás – Táncház

Április 4.

Helyszín: Bem Mozi
Jancsó Miklós Fényes szelek c. film vetítése és beszélgetés Gelencsér Gáborral

Április 10.

Helyszín: Gólya Presszó

Beszélgetés: Nemes Csabával a Fel! 2016, 8 minutes, video kapcsán

Nemes Csaba munkájának dokumentációja megtekinthető az alábbi linken:

http://nemescsaba.com/index.php?oldal=works&kategoria=all&munka=54

Moldvai Táncház a Tindia zenekarral

Április 24.

Helyszín: Gólya Presszó

Beszélgetések a közösségi létről, közösségi modellekről

Moldvai Táncház a Tindia zenekarral

Április 29.

Helyszín: Úri Muri

Moldvai Táncház a Tindia zenekarral

Május 12.

Helyszín: Budapest Pont

FKSE – A HetedHét műtárgya 3.2 – Beszélgetés Szirmay Zsanett: Soundweaving c. munkája kapcsán.

A Soundwaving weboldala:

http://soundweaving.mome.hu/h

Moderátorok: Hitka Lili, Helyes Dániel

A (2) hét műtárgya csapata: Hitka Lili, Helyes Dániel, Kormos Zsófia, Lőrinczy Lia, Peták Dénes, Zemlényi-Kovács Barnabás

Június 6. 20.00

Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem – Dávid tér

Közösségi projektek a Magyar Képzőművészeti Egyetemen – HetedHét est diplomaprojekt záróeseménye


Pica Pica

(2017-es diplomaprojekt)

online kulturális magazin és eseménysorozat

helyszín: Budapest, 1056 Szarka utca 7., Der Punkt Galéria

Az események időpontja, szerkesztőségi nyitva tartás:

0.) 04. 11. 18-20 h
Pica Pica kick-off : A projekt bemutatkozó eseménye

A rovatokhoz kapcsolódó kurátori projektek és események:

1.) 05.08. 19.00
A művészeti finanszírozás útjai – A Casino projekt bemutatója crowdfunding videó vetítése és kerekasztal beszélgetés zeneipari, színházi, rádiós és képzőművészeti szakemberekkel.
A videót készítette: Süle Tamás
Résztvevők: Csabai Gábor - Tilos rádió; Cserne Klára - Átváltozó Egyesület; Maximilian Sinclar - Dalmata Daniel kiadó; Menesi Attila - független képzőművészeti tanszék
A beszélgetést moderálja: Kókai Zsófia - Pica Pica magazin

2.) 05.22. 19.00
Az online művészeti újságírás kortárs lehetőségei – Kerekasztal beszélgetés
Résztvevők: Hering András - Phenomenon magazin; Lépold Zsanett - 4-es műterem egyetemi online magazin; Lucia Udvardyova - Esterndaze; Schneider Ákos - Designisso
A beszélgetést moderálja: Kókai Zsófia - Pica Pica magazin és Mákos Tamás - marketing gyakornok

3.) 05.26. 19.00Első Látásra – Kritikai randevú-est videóbemutató: A (2) hét műtárgya különkiadása
Molnár Ráhel Anna, Kovács Máté és a (2) hét műtárgya csapatának beszélgetése

4.) 05.29. 17.00 - 18.00.
A társadalmilag elkötelezett művészeti és kurátori gyakorlatok új módszerei – szerkesztőségi nyitvatartással egybekötött projektbemutató és nyílt fórum
témafelvetés - kortárs képzőművészeti workshop a Zöld Kakas Líceummal - Gallai Alíz

5.) 06.06. 18.00
A művészeti marketing alternatív stratégiái – beszélgetés Szinyova Gergő festőművésszel

6.) 06.09. 20:30/21:00-24:00
A Pica Pica projektbemutatója és záró eseménye, Impostor Bár (Szabadság tér 17)
Videóinstalláció: Ofner Gergő

Szerkesztőségi nyitvatartás: 13.00-17.00h
05.08-án, 05.15-én, 05.22-én, 05.29-én hétfőnként
06.06-án kedden

Az események dokumentációja elérhető:
web: www.picapica.hu
facebook: https://www.facebook.com/picapicamagazin

A Pica Pica (latinul: Szarka) a Magyar Képzőművészeti Egyetem Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek (MA) végzős hallgatóinak diplomamunkája. A Pica Pica egy eseménysorozat és egy online kulturális magazin létrehozásán keresztül keresi a képzőművészeti közeg eszköztárának új lehetőségeit. Meddig bővíthető ez az eszköztár? Képesek vagyunk-e a saját közegünkben begyakorolt stratégiáktól eltérő irányokban gondolkodni? Milyen társterületek módszereiből tanulhatunk? A Pica Pica online magazin tartalma öt kiemelt téma mentén rendeződik. Magazinunkban olyan szöveges és vizuális tartalmakat közlünk, amelyek a nyilvános, kritikai vitakultúrát, a társadalmi felelősségvállalást, a művészeti finanszírozást és marketinget, és az online művészeti újságírást érintő, visszatérő problémákra reagálnak.

Az események dokumentációját, kérdésfelvetéseit és témáit a Pica Pica online magazin közvetíti. Magazinunkban olyan nyitott működésre teszünk kísérletet, amelyben eseményeink résztvevői a magazin szerzőivé is válhatnak. A Pica Pica magazinjában főként a társterületekről érkező felkért, vagy az eseményeinkbe bekapcsolódó szerzőink szöveges és vizuális anyagait tesszük közzé, ezen kívül témafelvetéseinkhez kapcsolódó, más felületeken korábban megjelent tartalmakat osztunk meg.

A Pica Pica-ra olyan kísérleti platformként tekintünk, amely a publikált szövegek, a magazin szerkesztésének nyitott módja és a kurátori eszköztárak szintjén is új hozzáállásokat keres. A projekt nem törekszik a kérdések lezárására, sokkal inkább olyan rugalmas, kísérletező és gyakran szimbolikus formákat gyakorol, amelyek lehetséges irányokat mutatnak.

Elérhetőségeink:
magazin@picapica.hu

A Pica Pica magazin rovatai és szerkesztői:
Kritika: Molnár Ráhel Anna / rahelanna@picapica.hu
Társadalmi felelősségvállalás: Gallai Alíz / alice@picapica.hu
Művészeti marketing: Téglásy Lili Berta / lili@picapica.hu
Online művészeti sajtó: Kókai Zsófia / zsofi@picapica.hu
Pénzügy : Gallai Alíz / alice@picapica.hu
Kommunikáció: Molnár Ráhel Anna / rahelanna@picapica.hu, Kókai Zsófia / zsofi@picapica.hu
Sajtó kapcsolat: Téglásy Lili Berta / lili@picapica.hu
A Pica Pica szervezői: Gallai Alíz, Kókai Zsófia, Molnár Ráhel Anna és Téglásy Lili Berta
Témavezető: Nagy Edina


Remix a kortárs videoművészetben

(2016-os diplomaprojekt)

Időpont: 2016. június 15. 19.00
Helyszín: Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, 2-es műterem – projektszoba, 1077 Budapest, Rottenbiller u. 35., bejárat a Damjanich utca felől

A beszélgetés résztvevői: Beke László, Koroknai Zsolt, Sztojánovits Andrea

Mit jelent a remix fogalma a kortárs képzőművészet-elméletben és a művészeti gyakorlatban?
Milyen történeti előzményei vannak a mai képzőművészeti remixeknek?
Hogyan alakult át a szerző, az eredetiség és a magasművészet klasszikus fogalma a remixkultúrában?

Ezekre az alapvető kérdésekre keresi a választ a Remix a kortárs videoművészetben című esemény, hiszen a remix és a remixelés gyakorlata egyértelműen mindennapi életünk része, az internet és a digitális kultúra térnyerésével a remixkultúra korát éljük, ezért a fogalom képzőművészet-elméleti értelmezése is egyre fontosabbá válik.

A program három részből épül fel, elsőként egy előadásból, amely röviden megvilágítja a remix studies központi gondolatait, ezzel kontextusba helyezve az azt követő vetítést, ahol a remix alapú videoművészet néhány gyakori témája és megoldása jelenik meg. Az esemény lezásáraként pedig egy beszélgetés keretein belül ismerhetjük meg a szakma néhány képviselőjének véleményét és személyes tapasztalatát.

Az esemény Kis Veronika Edit mesterszakos diplomaprojektje, aki a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének hallgatója.

A projekt megvalósulásában nyújtott támogatásáért külön köszönet a Magyar Képzőművészeti Egyetemnek és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület vezetőségének.

Facebook esemény


Elfogadásra javaslom

tragédia három vagy négy felvonásban (KET Ba3 diplomaprojekt)

(2016-os diplomaprojekt)

Az esemény időpontja: 2016. június 10. (péntek) 18:00
Helyszín: MKE Főépület (Bp. Andrássy út 69-71.)

Facebook esemény

„Örömmel és szeretettel üdvözlöm megjelent vendégeinket, a tanári kart és hallgatóinkat. Kérem, hogy a diplomamunkák megvitatásában ma és a következő bírálati napokon is, vegyenek részt minél intenzívebb hozzászólásokkal. A tanári kar és az ifjúság okulni akar az objektív bírálatokból, hogy minél jobban meg tudjuk közelíteni az elénk tűzött célt: a szocialista-realista képzőművészetet.”
Ezekkel a szavakkal köszöntötte 1952-ben Bortnyik Sándor a Magyar Képzőművészeti Főiskola történetének második diplomavédésére összegyűlt hallgatóságot. A diplomavédések bevezetése, majd elzárásuk a nyilvánosság elől, a művész-, illetve tanárdiplomák odaítéléséről készült jegyzőkönyvek a megszokottól eltérő szemszögből rajzolják ki a Főiskola történetét a második világháború végétől 1963-ig. Tanítható-e a művészet? Művész- vagy tanárdiplomák kiállítására van-e szükség? Milyen ideológiai elvárások mentén zajlik a diplomák elbírálása? Az esztétikai kritériumok, a technikai tudás vagy a politikai elvárásoknak megfelelő tartalom számít többet? Vannak-e ma válaszaink ezekre a kérdésekre?

Projektünk dokumentumszínház, kiállítás és közösségi esemény, melyen a Magyar Képzőművészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem több tanszékének hallgatóival együttműködésben, összművészeti eszközökkel vizsgáljuk az ötven-hatvan évvel ezelőtt felvetődött kérdéseket.

RÉSZTVEVŐK

Rendező: Széphelyi Júlia
Dramaturg: Nagy Mihály
Színészek: Martinkovics Máté, Messaoudi Emina, Mészöly Anna, Sedró Áron, Szántó Balázs, Vizi Dávid
Látvány: Mucsi Balázs
Grafika: Lakosi Krisztián, Lakosi Richárd, Peltán-Brósz Roland

Kurátorok: Dohy Anna, Kollár Dalma Eszter, Magyar Milán, Szörényi Péter

Konzulens: Mélyi József

Külön köszönet Tüdős Annának a Magyar Képzőművészeti Egyetem kiállítási referensének.


DILEMMA, NYŰG, KÉTELY

- kérdések és válaszok a kortárs kritikai művészettel kapcsolatban

(2016-os diplomaprojekt)



A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

Diplomaprojektünkben a kortárs képzőművészeti intézményrendszerrel és annak a művészeti praxisban megjelenő kritikájával foglalkozunk.
A kortárs képzőművészetben az elmúlt években ismét teret nyert az intézmény-kritikusság témája, a kérdéskörrel kapcsolatban viták indultak el. Magyarországon jelenleg a művészeti közegen belül sem mindig világos, hogy mi is valójában az intézmény-kritikusság, milyen magatartásformákat és megoldásokat von maga után és mit jelent az intézménykritikai művészet.
Ebből kiindulva projektünk célja az intézménykritika-fogalom vizsgálata. A felvetett kérdések: a rendszerváltástól napjainkig terjedő időszakban mit jelent az intézménykritika kontextusában értelmezett kritikai attitűd? Mikor intézményi és mikor közpolitikai a kritika? Mi a kritikusság jellemzője?

Gyakori jelenség, hogy amikor az intézményrendszerről beszélünk, úgy teszünk, mintha mi magunk nem lennénk a részesei. Kritikánkat kívülálló pozícióból fogalmazzuk meg, így hárítjuk a felelősségünket. Fontos kérdéskör ez, hiszen diplomaprojektünk megvalósulását az NKA 300.000 forinttal támogatja. Továbbá az oktatási intézményrendszer résztvevőiként, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Kortárs művészetelméleti és kurátori ismeretek mesterszakos hallgatóiként nehezen tudnánk magunkat az intézményrendszeren kívülre helyezni. Ezek a tényezők indokolják a projekt önreflektív hangvételét.

Kiállító művészek: Borsos Lőrinc, Brückner János, Gruppo Tökmag, Nemes Csaba, Szimán György, Seemann Adrienn
Kurátorok: Don Tamás, Szilágyi Róza Tekla, Varga Krisztina
Témavezető: Szoboszlai János
Konzulensek: Mélyi József, Varga Tünde
Arculat: Lakosi Krisztián, Lakosi Richárd, Peltán-Brósz Roland

Megnyitó időpontja: 2016. június 2., 19:00
A kiállítást megnyitja: Fenyvesi Áron, művészettörténész

A kiállítás megtekinthető: 2016. június 3-25.
Helyszín: P60, Budapest VI. kerület, Paulay Ede u. 60.

Nyitva tartás:
hétfő: 14:00-18:00
csütörtök: 16:00-20:00
szombat: 10:00-12:00

Finisszázs és katalógus-bemutató: 2016. június 24., 18:00
A pénteki zárónapon egész napos nyitva tartással, 10:00-től várjuk az érdeklődőket!

A Múzeumok éjszakáján, 2016. június 25-én, szombaton 18:00-22:00-ig várjuk az érdeklődőket!

További információk a címen.
Támogatók: MKE, NKA, Artpool, FKSE

Facebook event: https://www.facebook.com/events/236231633419320/


LABIRINTUS - A játék indul

(2016-os diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet­elmélet Tanszéke alapszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

Diplomaprojektünkben a táblás társasjátékok mechanizmusával, hatásával és társadalmi kontextusával foglalkozunk.
Akárcsak a 2000­-es évek elején, napjainkban is számos művész használja a társasjáték formáját az aktuális gazdasági és politikai eseményekre reflektálva.
A 2015­-ös OFF Biennalé Budapest több eseménye is művészeti játékokra épült; és játékok több kortárs művészeti intézmény tavalyi programjában is helyet kaptak. A művészeti aspektus mellett egy általános igényre is felfigyelhetünk: a társasjáték és a játékest mint program egyre népszerűbb. Projektünk célja a társasjáték élményének, a játékot alakító szabályoknak az átélhetővé tétele, valamint a társasjátékok és a képzőművészet kapcsolódási lehetőségeinek bemutatása. A kiállítást megelőzően szervezett Játékgyár eseménynek is ez volt a vezérgondolata: a résztvevők a közismert játékokból kiindulva újakat alkottak. Ez a mozzanat kiállításunkban és majd a finisszázsában is újra előkerül.

A kiállítás a művészet befogadását irányító játékszabályokra épül, kortárs képzőművészeti alkotásokkal és újraírt, újrakonstruált játékokkal reflektál azok működésére. A kiállító művészek részben a 100 Játék 1 dobozban társasjáték sémájához és gondolatiságához kapcsolódnak vagy egy­egy konkrét játék parafrázisát hozták létre.

A kiállítótérbe lépő látogató maga is játékossá válik, és a mezőkön végighaladva tapasztalja meg a szabályok mechanizmusát.
A kiállítás megtekintése 6­-99 éves korig ajánlott.

Kiállító művészek: Beke László, Demeter Dávid, Hordós Boldizsár, Nemmivoltunk Crew, Novotny Dóra és Tettamanti Ádám

Kurátorok: Csóka Heléna, Csordás Dorka, Kovács Kristóf Mihály, Pintér Luca, Vojnits­ Purcsár Vító
Témavezető: Wessely Anna
Projekt kurátor: Tomasz Piars
Arculat: Balogh Boglárka

Külön köszönet Csúcs Angélának és Mucsi Balázsnak a látványterv elkészítésében való segítségért.

Megnyitó időpontja: 2016. június 1. 19:00 A kiállítás megtekinthető: 2016. június 1­-23.

Helyszín: LATARKA Galéria 1061 Budapest Andrássy út 32.
http://polinst.hu/node/10751

facebook esemény: https://www.facebook.com/events/1337312602949732/


Open Up!

(2015-ös diplomaprojekt)

Open Up! – A Magyar Képzőművészeti Egyetem év végi szakmai kiállítását kísérő programsorozat

www.openup.hu
www.facebook.com/kepzomuveszetiegyetem

A Magyar Képzőművészeti Egyetem minden évben megrendezi az intézmény hallgatóinak év végi szakmai kiállítását, amelynek keretében az intézményben folyó munkát a nyilvánosság elé tárja: az anatómia-, képgrafika-, tervezőgrafika-, festő-, restaurátor-, szobrász-, látványtervező-, intermédia-, és képzőművészet-elmélet tanszékek műterem-kiállításokon mutatják be éves tevékenységüket. Az idei alkalom különlegességét az Open Up! című programsorozat adja, amelynek során múzeumpedagógiai foglalkozások, tárlatvezetések, prezentációk egészítik ki a bemutatkozásokat. Az Open Up! programjaiban az egyetem tanszékei mellett részt vesz a Doktori Iskola, a Művészeti Anatómia, Rajzi és Geometria Tanszék valamint a Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégium is. Az Open Up!, az egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos (BA) hallgatóinak diploma-projektje, amelynek célja, hogy az év végi szakmai kiállítást megismertesse a széles nyilvánossággal.

Az Open Up! időtartama:
2015. május 29 – június 10.

A műterem-kiállítások nyitva tartása:
Május 26 – június 5., hétfőtől péntekig 10.00 – 18.00, szombaton 10.00 – 13.00 között.

Helyszínek:

FŐÉPÜLET
Budapest, Andrássy út 69-71.
Grafika Tanszék, Képgrafika szakirány
Grafika Tanszék, Tervezőgrafika szakirány
Festő Tanszék
Művészeti Anatómia, Rajzi és Geometria Tanszék
Restaurátor Tanszék
Képzőművészet-elmélet Tanszék

EPRESKERT
Budapest, Kmety György u. 26-28.
Festő Tanszék
Szobrász Tanszék
Látványtervező Tanszék
Restaurátor Tanszék

INTERMÉDIA TANSZÉK
Budapest, Kmety György u. 27.

MKE DOKTORI ISKOLA
Budapest, Bajza u. 30. (Bejárat: Kmety György u. 27.)
Feszty-ház

LABOR GALÉRIA
1053 Bp. Képíró u. 6.
Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégium

Az Open Up! programjai és az események pontos helyszínei megtekinthetők az esemény honlapján és Facebook-oldalán:
www.openup.hu
www.facebook.com/kepzomuveszetiegyetem

Az Open Up! a Képzőművészet-elmélet Tanszék alapszakos végzős hallgatóinak (Dózsa Kamilla, Foitl Rebeka, Gábor Sarolta, Molnár Ráhel Anna, Nagy Viktória, Serly Veronika, Sury Dalma, Tamás Sándor Soma, Tüdős Anna, Zsámboki Miklós) diploma-projektje keretében valósul meg.

A diploma-projekt témavezetői: Szoboszlai János tanszékvezető, egyetemi adjunktus, Mélyi József egyetemi tanársegéd, Képzőművészet-elmélet Tanszék

Kapcsolat:

Médiatámogató: Artmagazin
Külön köszönet: Filp Csaba, Hajnal Ágnes, Hemrik László, Mittich Boglárka


A kortárs migráció beláthatatlan következményei

(2015-ös diplomaprojekt)
2015. 6. 5. – 2015. 6. 14.

A kortárs migráció beláthatatlan következményeiKözreműködők /// Arányi Vanda (vs.hu)/ Borbás Dávid (BKF) / Börönte Tamás (MOME ANIM-Essemble) / Creidi Imad (DocNomads-SZFE)/ Debreczeni Zolán (MOME ANIM-Essemble)/ Erdősi Anikó / Farmosi Emi (MOME ANIM-Essemble) / Feigl Nóra / Ferge Roland Sándor (BKF/CineWork Studio) / Hernáth Csaba (Speak Easy Project) / Hunya Kriszta / Imre Loránd Balázs (Speak Easy Project) / Józsa László  (Speak Easy Project) / László Gergely / Lukács Orsolya / Mahbub Nayeem (DocNomads-SZFE) / Mariai Gábor (MOME ANIM-Essemble) / Oravecz Tímea / Orosz Richárd / Ottlik Anna (BKF) / Radics Márk&Surányi Nóra / Rechnitzer Zsófia/ Rónyai Balázs (MOME ANIM-Essemble) / Schneemeier Andrea/ Simon Kati / Shymko Svitlana (DocNomads-SZFE) / Stánitz Zsuzsanna / Szigethy Anna / Tompa Borbála (MOME-ANIM) / Trapp Dominika / Wieczorek Jola (DocNomads-SZFE)

Kurátorok /// Bucsi Dorottya Zsófia/ Kangiszer Dóra/ Márton Zsófia Eszter/ Mile Szandra/ Nagyová Terézia

Témavezetők /// Lázár Eszter / Nagy Edina/ Varga Tünde

Megnyitó /// 2015. június 4. 18.00

A kiállítást megnyitja /// Erdős Virág, költő

Nyitva tartás /// 2015. június. 5 – 14.
hétköznap: 15.00-19.00 /// hétvégén: 12.00-19.00

Helyszín /// Artpool P60, Budapest, 1061, Paulay Ede u. 60.

Kapcsolódó programok ///

Kerekasztal beszélgetés /// 2015. 06. 09. 18.00         

Tárlatvezetések /// 2015. 06. 09. 17.00 és 2015. 06. 13. 17.00

Filmvetítés /// 2015. 06. 13. 18.00 

Együttműködő partner /// Artpool Művészetkutató Központ

Grafika és Arculat /// Bozzai Dániel/ Imre Réka Judit / Máté Dániel / Mrkobrad Marko

Vágás és hangi utómunkálatok /// Mikulán Dávid

köszönet /// Albert Ádám / Almási Tamás/ Arányi Vanda / Barkóczi Janka / Buglya Zsófia/ Silvia Burner / Dragon Zoltán / Fazakas Péter / Fábics Natália / Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület / Ferge Roland Sándor / Galántai György / Hernáth Csaba / Imre Loránd Balázs / Józsa László / Klaniczay Júlia / Hans Knoll / Mittich Boglárka / Orosz Csilla / Pilinger Erzsébet / Sipos Orsolya / Szűcs Réka / Zurbó Dorottya 

További információk ///
https://www.facebook.com/kortarsmigracio

https://kortarsmigracio.wordpress.com

A migráció kérdése személyes dilemmák során került érdeklődésünk homlokterébe. A személyes érintettség erősítette az elmúlt évek alatt külföldön munkát vállaló vagy egyetemi tanulmányokat folytató - kivándorló - magyarok tendenciózusan növekvő számával kapcsolatos sajtóhírek és politikai nyilatkozatok egyre gyakoribb megjelenése. Ugyanakkor az Európai Unió felé irányuló nemzetközi bevándorlási hullám kérdésének hangsúlyosabbá válása is a témaválasztásunkat indokolja.

A művek válogatásánál – a személyes érintettségből adódóan – főként a generációs fókusz szem előtt tartása vált fontossá. Épp ezért elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy kortársaink miképp látnak egy olyan komplex jelenséget, mint a migráció és arra milyen válaszokat adnak.

Kutatásunk során e válaszokkal leggyakrabban filmek formájában találkoztunk, így kiállításunkban rövid dokumentumfilmek, animációk és videók válogatásán keresztül kívánjuk a migrációt övező problémákat bemutatni. Olyan filmeket kerestünk tehát, amelyek nem a történeti migrációs áramlatokkal foglalkoznak, hanem a jelen szituációt veszik górcső alá.

Vizsgálódásunkhoz segítségül az ’Unintended Consequences’ hívószavakat társítottuk a migráció kapcsán felmerülő kérdések – valamint a be nem látható következmények - megvilágítására.

A kutatás során úgy találtuk, hogy a migráció problémáját a regionális tényezőkön túl a szubjektív szempontok befolyásolják elsősorban, így a migráció egyes eseteit nem lehet elválasztani a migráns személyétől. Ezért a kiállítás másik felvállalt nézőpontja a szubjektivitás, mellyel a migráció okának heterogén gyökereire, illetve a migrációhoz kapcsolódó életutak és személyes tapasztalatok sokféleségére kívánunk rámutatni. A kiállítás a Magyar Képzőművészeti Egyetem Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszak hallgatóinak diplomaprojektje keretében valósul meg.

A kortárs migráció beláthatatlan következményei A kortárs migráció beláthatatlan következményei A kortárs migráció beláthatatlan következményei A kortárs migráció beláthatatlan következményei A kortárs migráció beláthatatlan következményei A kortárs migráció beláthatatlan következményei


MONITOR

(2014-es diplomaprojekt)

A Képzőművészet-elmélet Tanszék BA-s és MA-s diplomázó hallgatói a szakdolgozatok elkészítése mellett minden évben több, a tanulmányaikhoz kapcsolódó projektet valósítanak meg.

A Képzőművészet-elmélet alapképzési szak (BA) hallgatóinak projektje:

MONITOR live 2 – kritikai platform és nyitott műhely

helyszín: Kesztyűgyár Közösségi Ház, 1084 Budapest, Mátyás tér 15.
időpont: 2014. június 4-6.
bemutatkozó beszélgetés: 2014. június 3., 17.30
nyitva tartás: szerda, csütörtök: 14.00-20.00; péntek: 14.00-22.00

koordinátorok: Balázs Anna, Horváth Balázs, Menesi Luca, Varga Krisztina
konzulens: Kékesi Zoltán, egyetemi tanársegéd, MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék


http://monitorlive.wordpress.com/

https://www.facebook.com/monitor.nyitottmuhely

A MONITOR – a kritikai platform és nyitott műhely a Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos, harmadéves hallgatói csoportjának kezdeményezése, amely a kortárs roma művészet és kultúra művészetelméleti, kultúrpolitikai és szociokulturális kérdéseit vizsgálja. A MONITOR célja egy olyan civil és kulturális platform kialakítása, ahol a különböző szakterületek képviselői, az érintett és érdeklődő személyekkel közösen alakíthat ki releváns válaszokat, megoldásokat, alternatívákat. Az elmúlt egy év során a csoport több eseményt is szervezett a témában, illetve részt vett hasonló kezdeményezésekben. A projektek során a MONITOR a téma mellett a részvétel alapú kurátori gyakorlat lehetőségeit kutatja, illetve használja.

MONITOR live 2 címen ez év júniusában háromnapos eseményt szervezünk, amelynek fókuszában a magyarországi cigányság történetei, történelme, valamint (ön)reprezentációja áll. Kiindulópontja egy 2001-ben Terestyéni Tamás vezetésével végzett kutatás, amelyet a MONITOR csoport aktualizált és a közelmúltban az eredeti alapján újra elvégzett. A kutatás során azt vizsgáltuk, hogy a nemzeti kerettantervben (2013/14) meghatározott tankönyvek által kanonizált történelmi narratíva hogyan jeleníti meg a cigányságot, hogyan mutatja be a több száz éves együttélésünk történetét. A kutatás arra tesz kísérletet, hogy feltérképezze, hogyan reprezentálódik a magyarországi roma közösség a történelem, az állampolgári ismeretek, az ember- és társadalomismeret, valamint az etika tankönyvekben: milyen terjedelemben, retorikában és milyen kontextusban utalnak az ország legnagyobb kisebbségére.

A MONITOR live 2 projekt alatt workshopok, viták, kerekasztal-beszélgetések során próbáljuk minél több szempont szerint megvizsgálni a fenti problémát. Az esemény végpontja egy nyitott fórum, ahol a témában jártas szakemberekkel (oktatáspolitikus, történész, pedagógus, roma értelmiségi, egyetemi hallgató stb.) igyekszünk előkészíteni és elindítani egy olyan kampányt, amely segíti a probléma minél szélesebb körű bemutatását, alternatívák kidolgozását, s amely szorgalmazná az érdemi változást. Az esemény tehát a kampány folyamatának az első állomása, amely a témával kapcsolatban aktív és felelősségteljes közösség létrehozását segíti, valamint előkészíti az akció elméleti és operatív tartalmait.

Tervezett programok: tankönyvkutatás | a roma emancipációs mozgalom történeti kronológiája | workshop | kerekasztal-beszélgetés | nyitott fórum | Független Színház | 8. kerületi séta

A MONITOR live 2 során szervezett események pontos időpontjai május közepétől elérhetőek a csoport weblapján és Facebook oldalán, valamint az ismert csatornákon.

MONITOR események:

2013. szeptember 12-15. MONITOR live 1, Labor Galéria
2013. október 13. MONITOR kiértékelés, Gólya
2013. október 17. Séta a 8. kerületben az UCCU-val
2014. január 10. {roma} Szerződés az etnikai hovatartozás eladásáról, tranzit. hu
2014. április 10-11. Tollfosztás workshop a Független Színházzal
2014. június 4-6. MONITOR live 2, Kesztyűgyár Közösségi Ház


Nem túl távoli jelen

(2014-es diplomaprojekt)

Nem túl távoli jelenA Képzőművészet-elmélet Tanszék BA-s és MA-s diplomázó hallgatói a szakdolgozatok elkészítése

A Képzőművészet-elmélet alapképzési szak (BA) hallgatóinak projektje:
Nem túl távoli jelen

művészek: Brückner János, Fillér Máté, Kósa János, Menesi Attila, Nemes Csaba, Sugár János, Szabó Eszter, Szimán György, Takáts Márton

megnyitó: május 27., 19.00
megnyitja: Tillmann József filozófus, esszéista
nyitva tartás: május 28-tól június 6-ig, kedd, csütörtök, péntek,: 10.00-18.00; szerda: 12.00-18.00
helyszín: Stúdió Galéria, 1077 Budapest, Rottenbiller u. 35. http://studio.c3.hu/studio-galeria/
kurátorok: Ács Bálint, Darvas Angéla, Don Tamás Milán, Károly Eszter
témavezető: Mélyi József, egyetemi tanársegéd, MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék

https://www.facebook.com/nemtultavoli

Nem túl távoli jelen
Valósággá vált feltételezések és utópisztikus interpretációk

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet szakos hallgatóinak diploma-kiállítása a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület jelenlegi, illetve jövőbeni helyzetével, a hazai kortárs képzőművészet jövőképeivel foglalkozik. A kiállítás kiindulópontja egy 1995-ben az FKSE tagjaival készült szociológiai felmérés. A mai projekt az akkori vizsgálat kérdéseit aktualizálja: miként képzeli el a jelenkor művésze a jövő társadalmát, és miként helyezi el magát benne?

A kutatással párhuzamosan a kiállítás olyan 1995 és 2014 közt készült műveket mutat be, amelyek egyfajta víziót, jóslatot fogalmaztak meg a közeli vagy a távoli jövőről. A tárlat harmadik részében pedig az FKSE jelenlegi tagjai egy workshop keretében saját művészeti eszközeikkel reflektálnak 19 évvel későbbi – elképzelt – önmagukra, művészetükre vagy a világ jövőjére. A kiállítás egymás mellett mutatja be a személyes jövőképeket és a múltbéli feltételezéseket; a látogató megismerheti a kilencvenes évek és a jelenkor jövőre vonatkozó elképzeléseinek metszéspontjait és különbségeit.

A Budapest 2033 címmel megrendezésre kerülő kerekasztal-beszélgetésen a felkért résztvevők urbanisztikai, szociológiai, filozófiai és művészeti szempontból vázolják fel, milyen lehet a főváros helyzete 2033-ban. Szimán György az MKE Intermédia szak diplomázója az FKSE kiállítóterében a Dmitry Glukhovsky azonos című regényén alapuló Metro 2033 számítógépes játék élő végigjátszásával tesz kísérletet arra, hogy a videojátékot performatív eszközökkel emelje át a művészeti térbe. A M!nd csoport múzeumpedagógiai programot szervez a kiállítás tematikája köré 6 és 14 év közötti gyerekek számára.


Szatellit módszer, avagy a magyar Guggenheim

(2014-es diplomaprojekt)

A Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszak (MA) egyik hallgatójának önálló projektje:

Szatellit-módszer, avagy a Magyar Guggenheim

kiállítók és közreműködők:
BME – Építészmérnöki kar: Jug Mátyás, Steiber Zsolt, Szilágyi Zsombor, Tóth Gergely, Ványa Gabriella, Varga Péter
MKE – Tervezőgrafika szakirány: Lakosi Krisztián, Lakosi Richárd
MKE – Intermédia szak: Szimán György, Tulisz Hajnalka
MKE – Festő szak: Pálinkás Bence György, Pap Emese Dorottya
BME – Ipari terméktervező mérnöki kar: Barna Gergely, González Marcell, Jakab Renáta, Kádár Máté, Mezőberényi Krisztina
MoME – Design és művészetelmélet szak: Köller Dalma

megnyitó: június 13., (péntek), 19.00
megnyitja: Sebestény Ferenc, okl. építészmérnök, vezető tervező, a BME adjunktusa.
a megnyitó után zenél: Klokk
nyitva tartás: június 14-től június 21-ig, hétfő-vasárnap 10.00-21.00
rendezvény: június 21., 17:00 Nyilvános zsűrizés és díjátadó a Múzeumok Éjszakája keretében
helyszín: FUGA – Budapesti Építészeti Központ, 1052 Budapest, Petőfi Sándor utca 5.
kurátor: Istvánkó Bea
témavezető: Mélyi József, egyetemi tanársegéd, MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék

http://szatellitmodszer.blog.hu/
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/480905675344996/?context=create&ref_dashboard_filter=upcoming&source=49

Szatellit-módszer, avagy a Magyar Guggenheim

A Szatellit –módszer, avagy a Magyar Guggenheim című diplomaprojekt kiindulópontja egy fikció: Budapesten megjelenik egy ideális Guggenheim-szatellit, a Magyar Guggenheim. A jelenéssel kapcsolatban feltett kérdés: hogyan ölt mindez alakot a mai Magyarországon?

A projekt munkamódszere három lépcsőből állt. Elsőként képzőművészet-elmélet szakos hallgatók, mint a következő generáció múzeumi szakemberei, egy kérdőív kitöltésével vázolták az általuk ideálisnak gondolt intézmény paramétereit. A projekt második lépcsőjeként elméleti szakemberek felkért csoportja szintetizálta a kérdőívek eredményeit és ezekből alakította ki az ideális intézmény konkrétabb képét.

A harmadik lépcsőben a fiktív intézményt három egyetem hallgatói, négy alapvető területen vizsgálták: intézményrendszer, építészet, kommunikáció és gazdasági hatások. A különböző szempontokat a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatói elemezték projektfeladatok keretében, melyek eredményeit bizonyos időközönként megosztották egymással, és a fejlemények ismeretében folytatták a munkát.

A kiállítás anyagát egyedi műalkotások, látványtervek, építészeti makettek és infografikák alkotják, melyek egy fiktív intézményt vizualizálnak, illetve annak a szűkebb és tágabb környezetre kifejtett hatását elemzik. Az interdiszciplináris együttműködés keretében megvalósuló diplomaprojekt és kiállítás a fikció határán lebegve keres megoldást valós problémákra.


Terra Nova

(2014-es diplomaprojekt)

A Kortárs művészetelmélet és kurátori ismeretek mesterszak (MA) hallgatóinak projektje:

Terra Nova

Művészek: Baglyas Erika, Kaszás Tamás, Lepsényi Imre, Katarina Šević, Tehnica Schweiz
Kurátorok: Őze Eszter, Sparing Stefánia
Témavezetők: Lázár Eszter, egyetemi tanársegéd, MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék; Nagy Edina, óraadó, MKE Képzőművészet-elmélet Tanszék

Megnyitó: 2014. június 12. 19.00, a kiállítást megnyitja Szálinger Balázs, költő
Nyitva tartás: 2014. június 13 – 26, Hétfő-Szombat12.00-18.00
Helyszín: Gólya Közösségi Ház és Szövetkezeti Presszó, 1083Bókay János utca 34.

https://www.facebook.com/events/631360626956304/?fref=ts

rendezvények:
június 17: mozgásművészeti workshop
június 21: előadássorozat
június 24: filmvetítés
június 26: záró tárlatvezetés

Terra Nova

Az elmúlt évek gazdasági válsága nem csak a globális piacra, de a kultúra területére is rányomta bélyegét; a közhangulatot főként a fennálló rendszerek iránt megrendült bizalom és a kiúttalanság érzése határozta meg. A válság jelenségének vizsgálatából kiinduló Terra Nova című csoportos kiállítás szervezőelve a művészeti gyakorlatban ismét hangsúlyosan megjelenő utópia fogalma. A kiállított művek kontextusában az utópia már önmagában is paradox fogalma egy olyan belső szükségszerűség metaforájává válik, amely új teret (terra novát) teremt a kilátástalan helyzetben – amikor már egyetlen járható utat sem vagyunk képesek felmutatni. A résztvevő művészek munkáiban kiútkereső egyéni stratégiák jelennek meg, amelyek maguk is új kérdéseket vetnek fel. Milyen annak a hatalomnak a természete, amelynek fennhatósága alól az egyén magát kivonva, új lehetőségeket tud elképzelni és megvalósítani? Van-e értelme az újrakezdésnek, új stratégiák kiépítésének? Lehet-e ténylegesen morális választásokról beszélni az új alternatívák keresése esetében? Mennyire mélyen gyökerezik kultúránkban a passzivitás és az ignoráns viselkedésmód, amely gátolja a hatalommal szembeni ellenállást és egy lehetséges új paradigma kialakítását?

A művek többsége a kiállításra készült, illetve először kerül bemutatásra a hazai közönség előtt. A kiállítás a Gólya Közösségi Ház és Szövetkezeti Presszó tereiben valósul meg. A helyszín, szövetkezeti jellegével, a VIII. kerületben felvállalt szerepével megfelelő teret biztosít az utópia fogalomvizsgálatának és a hatalomról szóló kritikus beszédnek.


Liget30

FÜGGETLEN RE-AKCIÓK
A Liget Galéria 30 éves

(2013-as diplomaprojekt)

Megnyitó: 2013. május 30. csütörtök, 19 óra
Olof Palme Ház, 1146, Budapest, Olof Palme sétány 1.

A Liget Galéria 2013-ban ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját. Ez az alkalom teremtett lehetőséget számunkra, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszak végzős hallgatóiként diplomakiállításunkat a Liget Galériával együttműködve rendezzük meg.
A Galériát, mint komplex jelenséget kívánjuk tárgyalni, ezért a kiállítás nem korlátozódik egy történeti igényű, narratív, kronológikus ív megrajzolására. A kiállításon bemutatásra kerülő művek a felhívásunkra érkezett kortárs reakciók, melyeket a Galéria történetéből válogatott archív anyagokkal kiegészítve mutatunk be. A felhívásban olvasható elsődleges válogatási szempontok a Liget működése szempontjából releváns tematikák, mint például: intézményi együttműködések; a fotó médiuma; a nőművészet jelenléte; a galéria terére történő reflektálás; szociális és társadalmi témák (kiemelten az ökopolitika, háború és aktivizmus).
A kiállításhoz az eseményre kiadott katalógus mellett számos társrendezvény: környezettudatos témájú előadás, kerekasztal-beszélgetések, (gerilla)kertészkedés, zenei programok, látvány-koncert és különféle gyerekfoglalkozás kapcsolódik.

Kiállító művészek:
Czank Ninetta, Barna Orsolya – Fodor Emese – Kristóf Gábor – Pálinkás Bence György, Erhardt Miklós, Family worm, Gosztola Kitti, Gutema Dávid, Hajdu Zsolt, Horváth Tibor, Khoór Lilla, Király András, Kis Varsó, Lilith öröksége, Menesi Attila – Christoph Rauch, Nemes Csaba, Nemes Márton, Palotai Gábor – Peternák Miklós, Schneemeier Andrea, Szentesi Csaba, Szabó Eszter Ágnes – Szira Henrietta, Tranker Kata, Tulisz Hajnalka

Közreműködők: Sugár János, Várnagy Tibor, Zalavári András

Kurátorok: Bene Zsófia, Feigl Nóra, Kenéz Réka, Márton Zsófia Eszter, Rechnitzer Zsófia
Projektvezetők: Lázár Eszter, Nagy Edina
Belsőépítészek: Ács Alíz, Takács Eszter

Helyszín: Olof Palme Ház, 1146, Budapest, Olof Palme sétány 1.
Megnyitó: 2013. május 30. csütörtök, 19 óra

Megnyitja: Beöthy Balázs, képzőművész

A megnyitón fellép Ujj Zsuzsi és a Csajka zenekar

Finisszázs és Katalógus-bemutató: 2013. június 16. vasárnap, 11 óra

Nyitvatartás: május 31– június 16., hétfő és kedd kivételével mindennap
hétköznap: 16–20 óráig, hétvégén: 14–20 óráig

Bővebb információ: http://liget30.wordpress.com

Támogatók:
Budapest Bank Budapestért Alapítvány, Magyar Alkotóművészek Közhasznú Nonprofit Kft., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Nemzeti Kulturális Alap, Fornetti, Pharma Press Nyomda, Szentkirályi Ásványvíz, Zuglói Önkormányzat

honlap:
http://liget30.wordpress.com/kapcsolat/

a hallgatók diplomavédős prezentációja:
http://prezi.com/cx9zphxe9pqb/liget-30/

sajtó:
http://artportal.hu/magazin/kortars/nem-semmi-30-a-liget-harom-evtizede-egy-kiallitason
http://zugloilapok.hu/web/guest//hirmegjelenito?view_article_3s2C=30-eves-a-liget-galeria

Liget 30
Liget 30
Liget 30
Liget 30
Liget 30
Liget 30
Liget 30
Liget 30
 

Rejtett víziók

(2013-as diplomaprojekt)

A Rejtett víziók című kiállítás a magyarországi progresszív kultúra lehetőségeit kutatva arra a kérdésre keresi a választ, hogy az elmúlt évek egymást követő, és egymást erősítő gazdasági, társadalmi és kulturális krízisei után miképpen alakíthatjuk ki és építhetjük újjá saját környezetünket. Milyen víziók inspirálhatnak kulturális és világnézeti értelemben a változások elgondolására?

A kiállítás a munka, a közösség és az oktatás fogalmai mentén, az egyes területeken lezajlott kulturális és társadalmi vitákból kiindulva kívánja kialakítani egy válság utáni Magyarország elképzelését. A helyszín a Csepeli Csőgyár Vezérigazgatóságának egykori épülete. A napjainkra rozsdaövezetté vált Csepel Művek területe szimbolikus jelentőségű a magyarországi munkáskultúra és a rendszerváltás utáni társadalmi változások tekintetében, a Rejtett víziókban Csepel mégis csupán politikai és gazdasági kontextusként, és nem a kiállítás vizsgálatának elsődleges tárgyaként jelenik meg.

A kiállítást megelőző fél évben a kurátorok beszélgetések és további programok keretében dolgozták fel a koncepciót érintő kérdéseket. A projektben meghívott előadóként Kürti Emese művészettörténész, Gagyi Ágnes társadalomtudós és Szemerey Samu építész, urbanista vett részt, a Csepel Művek területén pedig Zémann István, a Csepeli Helytörténeti Gyűjtemény munkatársa tartott vezetést.

Kiállító művészek: Albert Ádám, Igor és Ivan Buharov, Csákány István, Faa Balázs, Farkas Roland, Gruppo Tökmag, Ipsics Barbara, Oláh Mátyás, the Randomroutines, Soós Kata, Szemző Zsófia

A projektet szervező diplomázó hallgatók: Dobi Dóra, Kis Judit, Pacsika Márton
Témavezető: Szoboszlai János, adjunktus

A Rejtett víziók című projekt a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszékének Képzőművészet-elmélet Alapszakának (BA) egyik diploma-kiállításaként jön létre.

A kiállítás a Placcc Fesztivál kísérőprogramja.

Megnyitó: 2013. május 31., 19.00
A kiállítást megnyitja: Nagy Gergely
Zene: Kristóf Marci és Joseph Foss
Megtekinthető: 2013. június 22-ig
Nyitva tartás:
A Placcc Fesztivál ideje alatt (május 31- június 4.): szombat és vasárnap 15.00-22.00, hétfő és kedd 17.00-22.00,
június 5-től vasárnap és hétfő kivételével minden nap 16.00-20.00 között.
A kiállítás helyszíne HÉV-vel megközelíthető, a Boráros térről a 3. megálló (Szent Imre tér). A Csepel Művek bejárata a megállótól pár lépesre (jobbra).

Fotó: Őry Dániel
Grafika: Nosek Mimma

Főtámogató: Budasteel Kft.

További támogatók: C3 - Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány, Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület, In-Management Kft, Monarchia Borkereskedelmi Kft, Pernod Ricard Hungary Kft, Placcc Fesztivál

https://www.facebook.com/rejtettviziok
https://www.youtube.com/watch?v=__MmCMiCfeA


Under reconstruction

(2013-as diplomaprojekt)

Under Reconstruction – Újlak 1989-1995

Az Under Reconstruction kiállítás az 1989 és 1995 közt működött Újlak Csoporttal foglalkozik. Kiindulópontul az a felvetés szolgált, hogy a kiállítás médiumán keresztül vajon megközelíthető-e a rendszerváltást követő évek egyik meghatározó művészeti csoportjának tevékenysége. Hogyan válik hozzáférhetővé egy húsz évvel ezelőtti művészeti gyakorlat, különösen, ha ennek alapjait az efemer műfajok, a kibomló folyamatok és a csoportdinamika jelentették?

A technikai médiumok iránt fogékony, a szerzőiség kérdését újradefiniáló, csoportos formában alkotó Újlak Csoport a hazai installációművészet egyik legkorábbi képviselője. Tevékenységükhöz, mely a közös kísérletezésen, az egymás munkáira való reflektáláson és nagyvonalú térkezelésen alapult, szokatlan helyszíneket kerestek. A Hungária Fürdő, az Újlaki mozi, vagy a Tűzoltó utca 72-ben állt egykori gyárépület terei szolgáltatták a megfelelő terepet ötleteik szabad megvalósításához.

Az időbeli átjárás nehézségei a témával foglalkozó kurátort újfajta megközelítésekre sarkallják. A kiállítás a Csoport egykori működési stratégiáját megidézve az eredeti funkciójától megvált Flórián mozi terében valósul meg. A specifikus helyszín lehetőséget teremt egy az egész teret átszövő narratív hanginstalláció és kiállításdesign kibontására az Újlak munkamódszeréhez hasonlóan alkotó fiatal csoportok bevonásával.

Nem egy merev, végérvényes képet szeretnénk közvetíteni, hanem azt a rendkívül dinamikus szellemiséget, amely az Újlak sajátja volt. Egy statikus kiállítási struktúra helyett egy három napba sűrűsödő, eseménycentrikus programsorozat kialakítására törekszünk. Emellett a Csoporttal kapcsolatos kutatás és dokumentáció a kiállításon túl egy több elemből álló kommunikációs platform révén (Újlak-zine – honlap – városi „hangzó” emléktáblák) válik láthatóvá és hallhatóvá. Az Under Reconstruction összességében mint egyfajta efemer emlékmű funkcionál, mely folyamatosan változó tartalmakkal teremt lehetőséget az Újlak Csoport bemutatására. Projektünk másik kulcsfogalma a rekonstrukció: az ilyen jellegű megközelítések, kiállítási stratégiák újragondolásával kíséreljük meg áthidalni az idő- és térbeli távolságot, mely a kiállítótérben megjelenő anyagokat elválasztja az egykori műalkotásoktól.

Az Under Reconstruction a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

A projektet szervező diplomázó hallgatók: Hegedűs Gábor, Juhász Anna, Lukács Viola, Mucsi Emese, Salamon Júlia, Szalipszki Judit

Témavezető: Mélyi József, tanársegéd

A projekt megvalósításában közreműködtek: Besorolás Alatt – Kaos Camping, Harsányi Réka, Victor Maria Lima, Studio Nomad

Grafika: Sipos Balázs

Megnyitó: 2013. június 13. (csütörtök) 19.00

Helyszín: Flórián Műhely (egykori Flórián mozi – 1033 Budapest, Flórián tér 3.)

A kiállítás megtekinthető 2013. június 13 – június 16. 16.00-22.00 között.

A külső helyszíneken elhelyezett „hangzó” emléktáblák az alábbi címeken érhetők el: egykori Hungária fürdő (ma: Continental Hotel Budapest) – 1074 Budapest, Dohány utca 42-44; egykori Újlaki mozi – 1037 Budapest, Bécsi út 37; volt tésztagyár – 1094 Budapest, Tűzoltó utca 72.

Programok:

Besorolás Alatt – Kaos Camping – performansz-koncert
Időpont: 2013. június 13. (csütörtök) 20.00

Kiállítás mint rekonstrukciós gyakorlat – kerekasztal-beszélgetés
Időpont: 2012. június 14. (péntek) 17.00

Újlak – szubjektív archívum-bővítés – emlékmegosztó est
Időpont: 2013. június 15. (szombat) 18.00

Június 14-én (péntek) 16.00-tól, és június 15-én (szombat) 17.00-tól tárlatvezetéssel várjuk az érdeklődőket.

További részletekkel kapcsolatban kérjük, tájékozódjon a projekt folyamatos bővülő honlapján (elérhető: 2013. június 1-től).

További információ: www.c3.hu/ujlak
Kapcsolat: ujlakdiploma@gmail.com
Támogatók: Irokéz Gyűjtemény, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata


s2elep

(2012-es diplomaprojekt)

s2elep diplomafilm

A S2elep című diplomaprojekt témája és kiindulópontja a Szelep című 1989-es kiállítás-sorozat, amely  egyhetes kiállításokból és megnyitó eseményekből állt, tizenkét művész közreműködésével. A részt vevő művészek Ádám Zoltán, Bullás József, Kelemen László, Komoróczky Tamás, Mészöly Suzy, Nemes Csaba, Pálos Miklós, Szarka Péter, Szépfalvi Ágnes (Uray Ágnes), Szilágyi László, Szűcs Attila és Veress Zsolt voltak.

A film elkészítését megelőző kutatás során felmerülő és általunk fontosnak tartott kulcsszavakat járjuk körül a dokumentumfilmben és a projektben, úgy mint zene, remix, kollektív együttműködés, installáció, új szenzibilitás, és forradalom a Képzőművészeti Főiskolán.

Projektcím: S2elep
Bemutató:  2012. június 22., 19:00
Helyszín: Toldi Mozi, Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 36-38.
Diplomázó hallgatók: Cifka Fruzsina, Istvánkó Bea, Kozma Eszter, Szuromi Eliza
Témavezető: Szoboszlai János
MKE-KET, Magyar Képzőművészet-elmélet alapszak (BA)

19 órától: érkezés, helyfoglalás
20 órától: S2elep című film vetítése
21 órától: Csakugyan zenekar
22 órától: dj Minek
Éjfél után Gumipop a Toldi Klub szervezésében.

Az esemény INGYENES
További információ: http://www.facebook.com/S2elepDiplomafilmMke
Kontakt: szelepvalve@gmail.coms >

s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
s2elep
 

Tervezetlen utak

(2012-es diplomaprojekt)

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakos hallgatóinak diplomaprojektje.

2012. június 27 – július 3.

A séta gyakorlatának sokféle, művészeti és hétköznapi formái lehetnek, amelyekben a két végpont közötti mozgás folyamata kap hangsúlyt: a tudattalan bolyongástól akár bizonyos politikai célok érdekében szervezett séta-demonstrációkig. Diplomaprojektünk olyan kezdeményezéseket foglal magába, melyek a gyalogos mozgás sokféle megközelítései közül a séta mint a kutatás és a befogadás eszközének különböző használati formáit mutatják be: a Tervezetlen utak a város alaposabb megfigyelésére és elemzésére javasol különböző technikákat, melyek alkalmazására három alprojekt segítségével szeretné rávenni az érdeklődőket.

A Gruppo Tökmag városi régészetének egyik nemrég feltárt leletét ismerhetik meg azok a látogatók, akik részt vesznek a művészpáros és a Miénk a Ház! munkacsoport közösen szervezett újlipótvárosi sétáján. Emellett Saját szemmel címmel sétaútvonalakat javasoltunk felkért résztvevők számára, az utak során készült fényképeket a látogatókkal közösen installáljuk a Labor kiállítóterében. Harmadik projektünk, a Hallható hiány címet viselő városi audio-tárlatvezetésünk a Kálvin téren és annak környékén felállított, majd később eltűnt, áthelyezett vagy feledésbe merült műalkotások történetét és utóéletét térképezi fel.

Kapcsolódó programként a hazai alternatív sétaszervezőket hívtuk el egy közös beszélgetésre. A diplomaprojekthez készült katalógusban pedig a séta eddigi elméleti megközelítéseit árnyaljuk a kiválasztott tanulmányokkal.

Diplomázó hallgatók: Kangiszer Dóra, Kis Veronika Edit, Sparing Stefánia

Témavezető: Lázár Eszter, művészettörténész, Képzőművészet-elmélet Tanszék, tanársegéd

A projekt megvalósításában közreműködtek: Gruppo Tökmag valamint Bojár Iván András, Kis Varsó, Kovách Gergely, Pataki Ágnes és a Téreltérítés Munkacsoport

Megnyitó: 2012. június 27. 18.00, beszédet mond Bojár Iván András művészettörténész, az OCTOGON főszerkesztője

Helyszín: Labor (1053 Budapest, Képíró utca 6.)

A kiállítás megtekinthető 2012. június 28. és július 3. között, vasárnap kivételével minden nap 16.00-19.00, a Laborban és a város további helyszínein.

A Hallható hiány című sétán bárki részt vehet, aki mobiltelefonjába beépített rádióval vagy a Laborban limitált számban kölcsönözhető zsebrádiókkal ellátogat a Kálvin tér és a Fővám tér környékén található helyszínekre. Kérjük, mindenki hozza magával saját fülhallgatóját!

https://www.facebook.com/TervezetlenUtak

Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
Tervezetlen utak
 

Várkonyi 100 – Érzékeny egyensúly

(2012-es diplomaprojekt)

Kiállítás Várkonyi Zoltán születésének 100. évfordulója alkalmából

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet alapszakosainak egyik diplomaprojektje

A Vígszínház, valamint a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) háromnapos programsorozattal és életműkiállítással emlékezik a 100 éve született legendás színészre, rendezőre, színházigazgatóra és tanárra. A Várkonyi Napoknak és a Várkonyi 100 kiállításnak Várkonyi Zoltán életének két fontos helyszíne - a Vígszínház és az SZFE - ad otthont.

A Várkonyi Napok keretében létrejött Várkonyi 100 - Érzékeny egyensúly című kiállítás a huszadik századi magyar színház és film egyik legsokoldalúbb és legnagyobb hatású alkotójának állít emléket. Várkonyi Zoltán a harmincas évektől haláláig színészként, rendezőként, színházigazgatóként, pedagógusként egyaránt egy szakma kulcsfigurája volt, filmjeit a televíziók a mai napig rendszeresen műsorra tűzik, szellemisége a magyar színházi életben, különösen az általa egykor igazgatott Vígszínházban és Színház- és Filmművészeti Egyetemen máig eleven maradt. Nem véletlen tehát, hogy éppen az említett két intézmény épületének tereiben, kezdeményezésére és támogatásával jött létre a Várkonyi életművét feldolgozó kiállítás.

A Várkonyi 100 – Érzékeny egyensúly című kiállítás egyszerre jeleníti meg a múlt és a jelen idősíkját, s a két réteg egymásra helyezéséből, a művek, dokumentumok aktualitásának vizsgálatából kiindulva teszi láthatóvá Várkonyi alakját, tevékenységét és művészetét, így világítva rá a korszakra jellemző kontextusokra, struktúrákra. A tárlaton a fotó- és mozgóképes dokumentumok, a családi albumokból származó fényképek mellett egykori előadások felvételei, a Várkonyi által rendezett filmek részletei és azok Török Ferenc által újraforgatott jelenetei jelennek meg.

A kiállítás a Vígszínház, a Színház- és Filmművészeti Egyetem valamint a Magyar Képzőművészeti Egyetem együttműködésének eredményeként jött létre.

A megnyitó: 2012. május 11. 18.00 óra
A kiállítás megtekinthető: 2012. május 11 - június 18.
A kiállítás helyszínei: Vígszínház (Budapest, XIII. Szent István krt. 14.), Színház- és Filmművészeti Egyetem ( Budapest, VIII. Vas utca 2/c)

Bővebb információ a Várkonyi Napokról:  
Színház- és Filmművészeti Egyetem
Vígszínház

A projektek létrehozásában a Magyar Képzőművészeti Egyetem részéről közreműködtek: Csiszár Mátyás, Hermann Júlia, Pacsika Márton, Tihanyi Lajos
A kiállítás létrehozásában közreműködött: Jákfalvi Magdolna, Kovács Krisztina, Mélyi József, Szegedy-Maszák Zoltán, Török Ferenc
Belsőépítész: Batisz Miklós
Grafikus: Eperjesi Ágnes, Szöllősi Géza

A Várkonyi Napok támogatói: Vígszínház, Színház- és Filmművészeti Egyetem, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Nemzeti Kulturális Alap, MTVA, OSZK Színháztörténeti Tár, Nemzeti Múzeum, Várkonyiné Farkas Éva és Várkonyi Gáspár.

Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
Várkonyi 100
 

http://www.mke.hu/node/32865