Tartalomjegyzék    |   Kiállítás    |   Tanulmányok    |   Képek    |   Névjegy
 

 

CSENDÉLET- ÉS VÍZFESTÉSZET
<< Vissza     Tovább >>

Csendéletfestéssel a tanrendekben először az 1893-94-es tanévben találkozunk, amikor a női művésznövendékek számára vezetett női festészeti osztály ideiglenesen a budai Várbazárba költözött, és itt a nők az alak- és a tájképfestészet mellett a csendéletfestést is gyakorolták. Ugyanekkor, 1893-1894-ben, a tanítónőjelöltek részére bevezették a vízfestészetet is, tanára NEOGRÁDY Antal volt. A "csupán nők részére" előadott vízfestést egyrészt a női igényekhez és képességekhez illő művészeti ágnak, műkedvelői gyakorlatnak tekintették, másrészt a tantárgy feladatköre - "edényneműek, csendéleti tárgyak, virágok, különböző növények s ilyenekből összetett csoportok; hímzési s szövet minták, iparművészeti tárgyak természet utáni megfestése" - alapot biztosított a századfordulón felértékelődő, nemzeti formanyelvvel átitatott iparművészeti képzésnek is. Az 1902-1903-as tanévtől bevezetett, négy tanéven át tanított "Csendélet-rajz és festés" tantárgy részben fedte az akva-relltanítás tematikáját, másrészt azonban az első két évben, kezdőfokon, a szemléleti látszattan oktatásával volt egyenlő, jóllehet a geometria helyett a hangsúlyt a "tisztán szabadkézi rajz és festés-tanulmányra" helyezték: "Ezen tárgy főként a perspektívái látérzéket, a perspektívái elváltozások helyes megfigyelését s a természetből közvetlenül vett impresz-sziók grafikus, helyes és gyors visszaadását fejleszti." A feladat "geometriai testeknek és ezekből összeállított csoportoknak, építészeti alkatrészeknek, használati tárgyaknak, kitömött állatoknak, virágoknak és csendéletszerű összeállításoknak pusztán szemlélet alapján, szabadkézzel való ábrázolása" volt, "gyakorolva a szén, kréta, ecset, ceruza használatát, gyors és könnyed kezelésben. Fősúlyt fektetve a helyes látás fejlesztésére." Ez után következett a csendélet festés maga: "Először egyszerűbb használati tárgyak. Fokozatosan összetettebb feladatok, összeállítások. Kitömött madarak. Virág- és gyümölcs-csendéletek." Emellett - az 1908-as megfogalmazásban - "a tantárgy élénkítése végett a haladottaknál egy-egy kosztümös alak is használható, általában azonban a csendéletszerű összeállítások keretében mozog. Technikája legfőképp az aquarell, de esetről esetre - kivételesen -színes kréta és olajfestés is használható."

B. É. - Sz. A.

<< Vissza     Tovább >>

 

82. Csendéletet rajzoló és festő nők. In Fényképalbum, 1900.


83. Kircz Rachel: Virágtanulmány természet után, 1892 papír, akvarell, 193 x 146 mm
J. j. 1.: Kircz R.; 1892


84. Taksonyi József [?]: Tanulmány természet után: Növény (bogáncs)-tanulmány, 1887-1891 körül [?] papír, tus, 366 bx 223 mm
J. 1. k.: Taksonyi
Felirat b. f. ceruzával: „Könyvtár A"; B. 1. kék ceru­zával: „K"


<< Vissza     Tovább >>

 

    Közreadja a Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2004