bezárás

500 N





John Bock (DE), Alan Bulfin (EI), Saskia Edens (CH), Indecline (USA), Evaldas Jansas (LH), Tigran Kachatrian (AM), Florian Pugnaire (FR)

Közreműködik az Antimédia (HU)

Megnyitó: december 8-án 19 órakor
Megtekinthető: 2010. december 9 – 2011. január 4.

Helyszín: Stúdió Galéria

Az 500 Newton kiállítás egy akkumulált erőszak-labirintus, mely direkt módszerrel és különböző szempontok bemutatásával kalauzolja a nézőket a földi pokol bugyraiba. Az emberi agressziót bemutató valóságos vagy interpretált, megrendezett mozgókép alapú munkák a média nyelvén és eszközeivel működnek - vagyis kulturálisan, egyértelmű karakterisztikumukkal közvetlen kapcsolatot teremthetnek a nézővel.

Az emberiség történelmét és történeteit átszövi a brutalitás és az animalitás. Az agresszió ebben kétségtelenül egy polifon struktúrát képező konstans, amelyhez a szociális tapasztalataink és a társadalom által kijelölt, elfogadott normák és kondíciók szerint viszonyulunk, ítéljük vagy utasítjuk el - mindenekelőtt azért, mert megfoghatatlan, eltúlzott és végtelenül aggasztó aktus.

A jelen kiállítás kérdésfelvetése is arra irányul, hogy hol húzódik meg a határ a fluktuáló képek korában a „nézhető”, a „kötelezően megnézendő” és a „megmutathatatlan”, illetve a hatáskeltés és a helyénvaló, morális magatartás között. Ugyan kétségtelen, hogy látásunk már „eltompult”, de talán a kiállítás dekontextualizált tere megteremti azt a helyzetet, ahol félre lehet tenni az etikai illúziókat, de nem a problémákat.

Az erőszakos tettek reprezentációja és aktualizációja ez a nemzetközi színtérről válogatott videókiállítás, ahol Saskia Edens (1975, Genf) Make up videója az egyetlen, amely nem egy agresszív jelenetet, hanem az ember halandóságát ábrázolja – egy szimbolikusdanse macabre-ral figyelmeztetve minket a mindenhol látensen jelenlevő halálra. Tigran Kachatrian (1980, Jereván) Nachalo (Kezdet) című filmmontázsa korábban készült filmekből válogat, hogy a káosz és a pusztítás vágyának allegóriája legyen. Míg Florian Pugnaire (1980, Maisons-Laffitte, Franciaország) filmjében, a Stunt Lab-ben a verekedés két képzőművész között zajlik – ahol egy műterem és egymás testének destrukciója a cél.

Az erőszak értelmetlen szükségszerűségét fordítja önmaga ellen Evaldas Jansas (1969, Kaunas, Litvánia), amikor a Short Antology of Meaningfulness-ben saját fizikai korlátait feszegeti. John Bock (1965, Gribbohm, Németország) munkája, a Lütte mit Ruccola leginkább személyes jellege miatt szadista, hiszen a művész paranormális hatás által egy hosszasan analizáló, az emberi testet dekonstruáló kínzást követ el – vajon a hipnotikus állapot felmenti az elkövetőt? A happy slapping-et, e pár éve elterjedt, öncélú, mobiltelefonnal felvett agresszióformát imitálja Alan Bulfin (1986, Roscrea, Írország) felvállaltan amatőr jellegű, még a csalást is nyíltan mutató alkotásával, a Killing Hur-rel, az internetes voyeurizmus nevetséges, mégis ijesztő fenoménjára hozva példát.

A hipercivilizáció új filmformákat és terjesztési módokat is létrehozott, melyek leggyakrabban az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Így a kiállítás az erőszakot színre vivő, különböző zenei irányzatú youtube videóklippeket is bemutat, illetve szintén a világhálón elterjedt Indecline csoport egyik filmjével szélesíti ki a képzőművészet már rég bizonytalanná vált kereteit. A fiatal egyetemista művészek alkotta Antimédia csoport provokatív, lázadó hozzáállásáról ismert, így a jelen tárlaton - többek között - a témát boncoló funzine kiadvánnyal vesznek részt. Tény, hogy a 21. század virtualitása egyre inkább felerősíti a szociális rendetlenséget – de vajon tényleg pusztítani kell-e ahhoz, hogy valami új létrejöhessen? Az agresszió valóban az ellenállás egyik lehetséges, mi több elkerülhetetlen útja?

 Az 500 Newton kiállítás a film nyelvén beszél az erőszakról – mert minél inkább nő az ok-okozati viszonyt nélkülöző brutalitás kortárs láthatósága, annál mélyebbre hatolnak ezek a látvány-fragmentumok a lassan már szűrő nélküli tudatunkba, ahol mentális képekké kovácsolódnak. Lehetséges-e az ugyancsak ösztönös reakcióból eredő apátiából kizökkenni? Megengedhető-e vajon ez az amplifikáció? Sokkolni művészettel, vagy művészetté avatni az agresszivitást? Civilizációnk és egyben civilizálatlanságunk ambivalenciája a fascinum bűvölete sőt élvezete lenne?

A tárlatot csak 18 éven felüliek látogathatják, a videók nyelve angol!

Kurátor: Stenczer Sári

2010. december 9-én este 18 órától Evaldas Jansas litván képzőművész tart előadást munkáiról.

http://jansas.estudija.lt

Hírek

KORTÁRS REFLEXIÓK KORTÁRS REFLEXIÓK

Megnyitó: 2018. december 13., 18:00
Helyszín: Hegyvidék Galéria
Megtehinthető: 2018. december 13. — 2019. január 22.

2018. december 07.

Beijing International Biennale

A pekingi Central Academy of Drama és az OISTAT Education Commission 2018 novemberében negyedszer rendezte meg az International Stage Design Students’ Works Exchange eseményt...

2018. december 04.

Konferencia Pekingben

Száz éves a pekingi Central Academy of Fine Arts...

2018. december 04.

Molnár Kálmán emlékkiállítás

Megnyitó: 2018. dec. 4. 18:00
Helyszín: Fészek Galéria
Megtekinthető: 2019. jan. 11-ig

2018. december 02.

Kor/társ VI.

Megnyitó: 2018. december 6., 18.00
Helyszín: Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér
Megtekinthető 2019. január 31-ig

2018. december 01.

PM SENT - Szita Barnabás

Megnyitó: 2018. december 12., 18:00
Helyszín: Karinthy Szalonban
Látogatható: 2019.01.25-ig

2018. november 27.

Somorjai Kiss Tibor és Lendvai Péter Gergely: TRANSZPARENCIA

Megnyitó: 2018. nov. 23. 17:00
Helyszín: Tatabánya, Kortárs Galéria

2018. november 20.

XXI. ORSZÁGOS TERVEZŐGRAFIKAI BIENNÁLÉ

Megnyitó: 2018. november 17.,12:00
Helyszín: Békéscsaba, Munkácsy Mihály Múzeum
Megtekinthető: 2019. január 6-ig

2018. november 12.