bezárás

500 N





John Bock (DE), Alan Bulfin (EI), Saskia Edens (CH), Indecline (USA), Evaldas Jansas (LH), Tigran Kachatrian (AM), Florian Pugnaire (FR)

Közreműködik az Antimédia (HU)

Megnyitó: december 8-án 19 órakor
Megtekinthető: 2010. december 9 – 2011. január 4.

Helyszín: Stúdió Galéria

Az 500 Newton kiállítás egy akkumulált erőszak-labirintus, mely direkt módszerrel és különböző szempontok bemutatásával kalauzolja a nézőket a földi pokol bugyraiba. Az emberi agressziót bemutató valóságos vagy interpretált, megrendezett mozgókép alapú munkák a média nyelvén és eszközeivel működnek - vagyis kulturálisan, egyértelmű karakterisztikumukkal közvetlen kapcsolatot teremthetnek a nézővel.

Az emberiség történelmét és történeteit átszövi a brutalitás és az animalitás. Az agresszió ebben kétségtelenül egy polifon struktúrát képező konstans, amelyhez a szociális tapasztalataink és a társadalom által kijelölt, elfogadott normák és kondíciók szerint viszonyulunk, ítéljük vagy utasítjuk el - mindenekelőtt azért, mert megfoghatatlan, eltúlzott és végtelenül aggasztó aktus.

A jelen kiállítás kérdésfelvetése is arra irányul, hogy hol húzódik meg a határ a fluktuáló képek korában a „nézhető”, a „kötelezően megnézendő” és a „megmutathatatlan”, illetve a hatáskeltés és a helyénvaló, morális magatartás között. Ugyan kétségtelen, hogy látásunk már „eltompult”, de talán a kiállítás dekontextualizált tere megteremti azt a helyzetet, ahol félre lehet tenni az etikai illúziókat, de nem a problémákat.

Az erőszakos tettek reprezentációja és aktualizációja ez a nemzetközi színtérről válogatott videókiállítás, ahol Saskia Edens (1975, Genf) Make up videója az egyetlen, amely nem egy agresszív jelenetet, hanem az ember halandóságát ábrázolja – egy szimbolikusdanse macabre-ral figyelmeztetve minket a mindenhol látensen jelenlevő halálra. Tigran Kachatrian (1980, Jereván) Nachalo (Kezdet) című filmmontázsa korábban készült filmekből válogat, hogy a káosz és a pusztítás vágyának allegóriája legyen. Míg Florian Pugnaire (1980, Maisons-Laffitte, Franciaország) filmjében, a Stunt Lab-ben a verekedés két képzőművész között zajlik – ahol egy műterem és egymás testének destrukciója a cél.

Az erőszak értelmetlen szükségszerűségét fordítja önmaga ellen Evaldas Jansas (1969, Kaunas, Litvánia), amikor a Short Antology of Meaningfulness-ben saját fizikai korlátait feszegeti. John Bock (1965, Gribbohm, Németország) munkája, a Lütte mit Ruccola leginkább személyes jellege miatt szadista, hiszen a művész paranormális hatás által egy hosszasan analizáló, az emberi testet dekonstruáló kínzást követ el – vajon a hipnotikus állapot felmenti az elkövetőt? A happy slapping-et, e pár éve elterjedt, öncélú, mobiltelefonnal felvett agresszióformát imitálja Alan Bulfin (1986, Roscrea, Írország) felvállaltan amatőr jellegű, még a csalást is nyíltan mutató alkotásával, a Killing Hur-rel, az internetes voyeurizmus nevetséges, mégis ijesztő fenoménjára hozva példát.

A hipercivilizáció új filmformákat és terjesztési módokat is létrehozott, melyek leggyakrabban az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Így a kiállítás az erőszakot színre vivő, különböző zenei irányzatú youtube videóklippeket is bemutat, illetve szintén a világhálón elterjedt Indecline csoport egyik filmjével szélesíti ki a képzőművészet már rég bizonytalanná vált kereteit. A fiatal egyetemista művészek alkotta Antimédia csoport provokatív, lázadó hozzáállásáról ismert, így a jelen tárlaton - többek között - a témát boncoló funzine kiadvánnyal vesznek részt. Tény, hogy a 21. század virtualitása egyre inkább felerősíti a szociális rendetlenséget – de vajon tényleg pusztítani kell-e ahhoz, hogy valami új létrejöhessen? Az agresszió valóban az ellenállás egyik lehetséges, mi több elkerülhetetlen útja?

 Az 500 Newton kiállítás a film nyelvén beszél az erőszakról – mert minél inkább nő az ok-okozati viszonyt nélkülöző brutalitás kortárs láthatósága, annál mélyebbre hatolnak ezek a látvány-fragmentumok a lassan már szűrő nélküli tudatunkba, ahol mentális képekké kovácsolódnak. Lehetséges-e az ugyancsak ösztönös reakcióból eredő apátiából kizökkenni? Megengedhető-e vajon ez az amplifikáció? Sokkolni művészettel, vagy művészetté avatni az agresszivitást? Civilizációnk és egyben civilizálatlanságunk ambivalenciája a fascinum bűvölete sőt élvezete lenne?

A tárlatot csak 18 éven felüliek látogathatják, a videók nyelve angol!

Kurátor: Stenczer Sári

2010. december 9-én este 18 órától Evaldas Jansas litván képzőművész tart előadást munkáiról.

http://jansas.estudija.lt

Hírek

Kőnig Frigyes Szent László grafikus arcrekonstrukcióiról szóló tanulmánya is szerepel a Szent király, lovagkirály című tanulmánykötetben

A Szent László-herma és a koponyaereklye vizsgálatairól szóló tanulmányokat összegyűjtő kötet a június 26-án Győrben szervezett Szent László-konferencia alkalmából jelenik meg .

2017. június 23.

Kőnig Frigyes Szent László grafikus arcrekonstrukcióiról szóló tanulmánya is szerepel a Szent király, lovagkirály című tanulmánykötetben

A Szent László-herma és a koponyaereklye vizsgálatairól szóló tanulmányokat összegyűjtő kötet a június 26-án Győrben szervezett Szent László-konferencia alkalmából jelenik meg .

2017. június 23.

MOLNÁR KÁLMÁN 1943‒2017

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy elhunyt Molnár Kálmán grafikusművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Professor Emeritusa, Munkácsy Mihály-díjas, Érdemes Művész.

2017. június 21.

SZABADOS ÁRPÁD 1944-2017

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy elhunyt Szabados Árpád festő, grafikus, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Rector Emeritusa, az MMA rendes tagja, Munkácsy Mihály-díjas, Érdemes Művész.

2017. június 14.

GEOMETRİ / GEOMETRY

Opening: 18 May 19.00-21.00
Adress: Macar Kültür Merkezi
Exhibition Date: 18 May - 18 July 2017

2017. május 17.

NAGY FELBONTÁS

A KRAKKÓI NEMZETKÖZI GRAFIKAI TRIENNÁLÉ FÉL ÉVSZÁZADA (1966– 2015)
Megnyitó: 2017. május 20., 15h
Helyszín: MODEM
Megtekinthető: 2017. július 2-ig

2017. május 16.

Kósa János: SZALONKÉPEK

Megnyitó: 2017. május 23., 18h
Helyszín: Óbudai Társaskör
Megtekinthető: 2017. június 25-ig

2017. május 16.

Kőnig Frigyes a "PERSONAL STRUCTURES – open borders" nemzetközi kiállításon Velencében

A GAA Alapítvány által a Velencei Biennáléval egyidőben három helyszínen bemutatott kiállítás a világ közel 300 művészének munkáiból válogat.
Helyszín: Palazzo Bembo, Velence
Megtekinthető: 2017. szeptember 31-ig
 

2017. május 15.

Szent László grafikai arcrekonstrukció ‒ A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti Anatómia és Rajz Tanszékének kiállítása

Megnyitó: 2017. május 12., 17h
Helyszín: Egyházmegyei incstár és Könyvtár, Győr
Megtekinthető: 2017. december 31-ig

2017. május 11.

Múltbéli arcok ‒ Arcrekonstrukciós kiállítás

Megnyitó: 2017. május 6., 15h
Megnyitja: Kőnig Frigyes
Helyszín: Balatoni Múzeum, Keszthely
Megtekinthető: 2017.szeptember 15-ig

2017. május 06.