bezárás

500 N





John Bock (DE), Alan Bulfin (EI), Saskia Edens (CH), Indecline (USA), Evaldas Jansas (LH), Tigran Kachatrian (AM), Florian Pugnaire (FR)

Közreműködik az Antimédia (HU)

Megnyitó: december 8-án 19 órakor
Megtekinthető: 2010. december 9 – 2011. január 4.

Helyszín: Stúdió Galéria

Az 500 Newton kiállítás egy akkumulált erőszak-labirintus, mely direkt módszerrel és különböző szempontok bemutatásával kalauzolja a nézőket a földi pokol bugyraiba. Az emberi agressziót bemutató valóságos vagy interpretált, megrendezett mozgókép alapú munkák a média nyelvén és eszközeivel működnek - vagyis kulturálisan, egyértelmű karakterisztikumukkal közvetlen kapcsolatot teremthetnek a nézővel.

Az emberiség történelmét és történeteit átszövi a brutalitás és az animalitás. Az agresszió ebben kétségtelenül egy polifon struktúrát képező konstans, amelyhez a szociális tapasztalataink és a társadalom által kijelölt, elfogadott normák és kondíciók szerint viszonyulunk, ítéljük vagy utasítjuk el - mindenekelőtt azért, mert megfoghatatlan, eltúlzott és végtelenül aggasztó aktus.

A jelen kiállítás kérdésfelvetése is arra irányul, hogy hol húzódik meg a határ a fluktuáló képek korában a „nézhető”, a „kötelezően megnézendő” és a „megmutathatatlan”, illetve a hatáskeltés és a helyénvaló, morális magatartás között. Ugyan kétségtelen, hogy látásunk már „eltompult”, de talán a kiállítás dekontextualizált tere megteremti azt a helyzetet, ahol félre lehet tenni az etikai illúziókat, de nem a problémákat.

Az erőszakos tettek reprezentációja és aktualizációja ez a nemzetközi színtérről válogatott videókiállítás, ahol Saskia Edens (1975, Genf) Make up videója az egyetlen, amely nem egy agresszív jelenetet, hanem az ember halandóságát ábrázolja – egy szimbolikusdanse macabre-ral figyelmeztetve minket a mindenhol látensen jelenlevő halálra. Tigran Kachatrian (1980, Jereván) Nachalo (Kezdet) című filmmontázsa korábban készült filmekből válogat, hogy a káosz és a pusztítás vágyának allegóriája legyen. Míg Florian Pugnaire (1980, Maisons-Laffitte, Franciaország) filmjében, a Stunt Lab-ben a verekedés két képzőművész között zajlik – ahol egy műterem és egymás testének destrukciója a cél.

Az erőszak értelmetlen szükségszerűségét fordítja önmaga ellen Evaldas Jansas (1969, Kaunas, Litvánia), amikor a Short Antology of Meaningfulness-ben saját fizikai korlátait feszegeti. John Bock (1965, Gribbohm, Németország) munkája, a Lütte mit Ruccola leginkább személyes jellege miatt szadista, hiszen a művész paranormális hatás által egy hosszasan analizáló, az emberi testet dekonstruáló kínzást követ el – vajon a hipnotikus állapot felmenti az elkövetőt? A happy slapping-et, e pár éve elterjedt, öncélú, mobiltelefonnal felvett agresszióformát imitálja Alan Bulfin (1986, Roscrea, Írország) felvállaltan amatőr jellegű, még a csalást is nyíltan mutató alkotásával, a Killing Hur-rel, az internetes voyeurizmus nevetséges, mégis ijesztő fenoménjára hozva példát.

A hipercivilizáció új filmformákat és terjesztési módokat is létrehozott, melyek leggyakrabban az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Így a kiállítás az erőszakot színre vivő, különböző zenei irányzatú youtube videóklippeket is bemutat, illetve szintén a világhálón elterjedt Indecline csoport egyik filmjével szélesíti ki a képzőművészet már rég bizonytalanná vált kereteit. A fiatal egyetemista művészek alkotta Antimédia csoport provokatív, lázadó hozzáállásáról ismert, így a jelen tárlaton - többek között - a témát boncoló funzine kiadvánnyal vesznek részt. Tény, hogy a 21. század virtualitása egyre inkább felerősíti a szociális rendetlenséget – de vajon tényleg pusztítani kell-e ahhoz, hogy valami új létrejöhessen? Az agresszió valóban az ellenállás egyik lehetséges, mi több elkerülhetetlen útja?

 Az 500 Newton kiállítás a film nyelvén beszél az erőszakról – mert minél inkább nő az ok-okozati viszonyt nélkülöző brutalitás kortárs láthatósága, annál mélyebbre hatolnak ezek a látvány-fragmentumok a lassan már szűrő nélküli tudatunkba, ahol mentális képekké kovácsolódnak. Lehetséges-e az ugyancsak ösztönös reakcióból eredő apátiából kizökkenni? Megengedhető-e vajon ez az amplifikáció? Sokkolni művészettel, vagy művészetté avatni az agresszivitást? Civilizációnk és egyben civilizálatlanságunk ambivalenciája a fascinum bűvölete sőt élvezete lenne?

A tárlatot csak 18 éven felüliek látogathatják, a videók nyelve angol!

Kurátor: Stenczer Sári

2010. december 9-én este 18 órától Evaldas Jansas litván képzőművész tart előadást munkáiról.

http://jansas.estudija.lt

Hírek

Fotókiállítás / Photography Exhibition

Helyszín: 2B Galéria
Megtekinthető: 2018.08.09.-08.18.
Finisszázs: 2018. 08. 18. 19:00

2018. augusztus 01.

Gál András - ÚJ MUNKÁK

Megnyitó: 2018. augusztus 15., szerda 18 óra
Helyszín: B32 Galéria

Látogatható 2018. szeptember 7-ig

2018. július 24.

Művészeti-, kritikai cikkíró pályázat

Beküldési határidő: 2018. augusztus 20.

2018. július 17.

KABALA | csoportos kiállítás

Megnyitó: 2018. július 21. 19:00
Helyszín: Vajda Lajos Stúdió Pinceműhely
Megtekinthető: 2018. július 21 - 2018 szeptember 02.

2018. július 17.

Kettős / NÁDAS Alexandra és NAGY Gábor

2018. 07. 27., 28., 29., 11:00
Fuga - Budapesti Építészeti Központ
2018. 07. 27. – 2018. 09. 03.

2018. július 12.

Fotográfia és irodalom konferencia

Időpont: 2018. október 25., 10:00 / 2018. október 26., 16:00
Helyszín: Mai Manó Ház

2018. július 11.

Lakner László / Áttekintés / Monochromia / válogatott művek

Megnyitó: 2018. július 7. 11:00
Helyszín: Művészetek Háza Veszprém/Modern Képtár - Vass László Gyűjtemény,
Megtekinthető 2018. október 27-ig.

2018. július 07.

Előd Ágnes: DRÓNOS SZOBROK

Megnyitó: 2018. szeptember 4. 18:00
Helyszín: Óbudai Társaskör Galéria
Megtekinthető: 2018. szeptember 5- 30.

2018. július 07.

Vernissage: Hullám, háló, homok

2018. július 5., 19.00
ACB Galéria

2018. június 30.

FEHÉRVÁR SZALON 2018 • A barokk jegyében

Megnyitó: 2018. június 27., 18:00
Helyszín: Szent István Királyi Múzeum
Megtekinthető: 2018. június 28 - szeptember 23.

2018. június 27.

Drozdik Orsolya I Az érzékiség árnyékában – az anyag, a tudat, a test

Megnyitó: 2018. szept. 27-én 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2018. szeptember 28 – november 4.

2018. június 19.

Schaár Erzsébet (1908–1975)

Megnyitó: 2018. július 5. 18:00
Helszín: Fuga - Budapesti Építészeti Központ
Megtekinthető: 2018. 07. 05 – 2018. 08. 27.

2018. június 19.

Búcsú a Tavasztól - Farewell to Spring

Megnyitó: 2018. június 21. 18:00
Helyszín: Centrális Galéria
Megtekinthető: 2018. június 21. – szeptember 16.

2018. június 13.