bezárás

500 N





John Bock (DE), Alan Bulfin (EI), Saskia Edens (CH), Indecline (USA), Evaldas Jansas (LH), Tigran Kachatrian (AM), Florian Pugnaire (FR)

Közreműködik az Antimédia (HU)

Megnyitó: december 8-án 19 órakor
Megtekinthető: 2010. december 9 – 2011. január 4.

Helyszín: Stúdió Galéria

Az 500 Newton kiállítás egy akkumulált erőszak-labirintus, mely direkt módszerrel és különböző szempontok bemutatásával kalauzolja a nézőket a földi pokol bugyraiba. Az emberi agressziót bemutató valóságos vagy interpretált, megrendezett mozgókép alapú munkák a média nyelvén és eszközeivel működnek - vagyis kulturálisan, egyértelmű karakterisztikumukkal közvetlen kapcsolatot teremthetnek a nézővel.

Az emberiség történelmét és történeteit átszövi a brutalitás és az animalitás. Az agresszió ebben kétségtelenül egy polifon struktúrát képező konstans, amelyhez a szociális tapasztalataink és a társadalom által kijelölt, elfogadott normák és kondíciók szerint viszonyulunk, ítéljük vagy utasítjuk el - mindenekelőtt azért, mert megfoghatatlan, eltúlzott és végtelenül aggasztó aktus.

A jelen kiállítás kérdésfelvetése is arra irányul, hogy hol húzódik meg a határ a fluktuáló képek korában a „nézhető”, a „kötelezően megnézendő” és a „megmutathatatlan”, illetve a hatáskeltés és a helyénvaló, morális magatartás között. Ugyan kétségtelen, hogy látásunk már „eltompult”, de talán a kiállítás dekontextualizált tere megteremti azt a helyzetet, ahol félre lehet tenni az etikai illúziókat, de nem a problémákat.

Az erőszakos tettek reprezentációja és aktualizációja ez a nemzetközi színtérről válogatott videókiállítás, ahol Saskia Edens (1975, Genf) Make up videója az egyetlen, amely nem egy agresszív jelenetet, hanem az ember halandóságát ábrázolja – egy szimbolikusdanse macabre-ral figyelmeztetve minket a mindenhol látensen jelenlevő halálra. Tigran Kachatrian (1980, Jereván) Nachalo (Kezdet) című filmmontázsa korábban készült filmekből válogat, hogy a káosz és a pusztítás vágyának allegóriája legyen. Míg Florian Pugnaire (1980, Maisons-Laffitte, Franciaország) filmjében, a Stunt Lab-ben a verekedés két képzőművész között zajlik – ahol egy műterem és egymás testének destrukciója a cél.

Az erőszak értelmetlen szükségszerűségét fordítja önmaga ellen Evaldas Jansas (1969, Kaunas, Litvánia), amikor a Short Antology of Meaningfulness-ben saját fizikai korlátait feszegeti. John Bock (1965, Gribbohm, Németország) munkája, a Lütte mit Ruccola leginkább személyes jellege miatt szadista, hiszen a művész paranormális hatás által egy hosszasan analizáló, az emberi testet dekonstruáló kínzást követ el – vajon a hipnotikus állapot felmenti az elkövetőt? A happy slapping-et, e pár éve elterjedt, öncélú, mobiltelefonnal felvett agresszióformát imitálja Alan Bulfin (1986, Roscrea, Írország) felvállaltan amatőr jellegű, még a csalást is nyíltan mutató alkotásával, a Killing Hur-rel, az internetes voyeurizmus nevetséges, mégis ijesztő fenoménjára hozva példát.

A hipercivilizáció új filmformákat és terjesztési módokat is létrehozott, melyek leggyakrabban az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Így a kiállítás az erőszakot színre vivő, különböző zenei irányzatú youtube videóklippeket is bemutat, illetve szintén a világhálón elterjedt Indecline csoport egyik filmjével szélesíti ki a képzőművészet már rég bizonytalanná vált kereteit. A fiatal egyetemista művészek alkotta Antimédia csoport provokatív, lázadó hozzáállásáról ismert, így a jelen tárlaton - többek között - a témát boncoló funzine kiadvánnyal vesznek részt. Tény, hogy a 21. század virtualitása egyre inkább felerősíti a szociális rendetlenséget – de vajon tényleg pusztítani kell-e ahhoz, hogy valami új létrejöhessen? Az agresszió valóban az ellenállás egyik lehetséges, mi több elkerülhetetlen útja?

 Az 500 Newton kiállítás a film nyelvén beszél az erőszakról – mert minél inkább nő az ok-okozati viszonyt nélkülöző brutalitás kortárs láthatósága, annál mélyebbre hatolnak ezek a látvány-fragmentumok a lassan már szűrő nélküli tudatunkba, ahol mentális képekké kovácsolódnak. Lehetséges-e az ugyancsak ösztönös reakcióból eredő apátiából kizökkenni? Megengedhető-e vajon ez az amplifikáció? Sokkolni művészettel, vagy művészetté avatni az agresszivitást? Civilizációnk és egyben civilizálatlanságunk ambivalenciája a fascinum bűvölete sőt élvezete lenne?

A tárlatot csak 18 éven felüliek látogathatják, a videók nyelve angol!

Kurátor: Stenczer Sári

2010. december 9-én este 18 órától Evaldas Jansas litván képzőművész tart előadást munkáiról.

http://jansas.estudija.lt

Hírek

TÁP | csoportos kiállítás

Megnyitó: 2017. 12. 14. , 18h
Helyszín: MŰTŐ
Megtekinthető: 2017. 12. 15-21.

2017. december 06.

ALLES KLAR! – Kala Bence és Rácz Noémi kiállítása

Megnyitó: 2017. december 5., 18h
Helyszín: Fészek Galéria
(1073 Bp. Kertész u. 36.)
Megtekinthető: 2018. január 5-ig
 

2017. december 04.

ESTERHÁZY MŰVÉSZETI DÍJ

Megnyitó és díjátadó ünnepség: 2017. december 14., 18h
Helyszín: Ludwig Múzeum
Megtekinthető: 2017. december 15. - 2018. január 14.

2017. november 30.

KOR/TÁRS V.

Válogatás a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafikus növedékeinek és oktatóinak munkáiból
Megnyitó: 2017. december 7., 18h

2017. november 29.

Római Magyar Akadémia 90 év 10 művész

Megnyitó: 2017. november 30., 18:30
Helyszín: Párbeszéd Háza, Díszterem

2017. november 28.

Grafikusaink sikerei a III. Óbudai Képzőművészeti Tárlaton

Előkelő díjat nyert a Grafikai Tanszék egyik frissen végzett hallgatója és egyik oktatója.

2017. november 24.

TALÁLT GEOMETRIA

Megnyitó: 2017. november 22.-én, 19h
Helyszín: VASARELY MÚZEUM
Megtekinthető: 2017. november 22. - 2018. március 1.

2017. november 15.

It's Always Tea-Time

Megnyitó: 2017. november 8. 17:00
Helyszín: Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2017. november 8. - december 20.

2017. november 04.

MOLNÁR ZSOLT: Agro scenario

Megnyitó: 2017. október 6., 19h
Helyszín: Paksi Képtár
Megtekinthető: 2017. október 7. – 2018. január 14.

2017. október 03.

Szent László grafikai arcrekonstrukció ‒ A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti Anatómia és Rajz Tanszékének kiállítása

Megnyitó: 2017. május 12., 17h
Helyszín: Egyházmegyei incstár és Könyvtár, Győr
Megtekinthető: 2017. december 31-ig

2017. május 11.