bezárás

500 N





John Bock (DE), Alan Bulfin (EI), Saskia Edens (CH), Indecline (USA), Evaldas Jansas (LH), Tigran Kachatrian (AM), Florian Pugnaire (FR)

Közreműködik az Antimédia (HU)

Megnyitó: december 8-án 19 órakor
Megtekinthető: 2010. december 9 – 2011. január 4.

Helyszín: Stúdió Galéria

Az 500 Newton kiállítás egy akkumulált erőszak-labirintus, mely direkt módszerrel és különböző szempontok bemutatásával kalauzolja a nézőket a földi pokol bugyraiba. Az emberi agressziót bemutató valóságos vagy interpretált, megrendezett mozgókép alapú munkák a média nyelvén és eszközeivel működnek - vagyis kulturálisan, egyértelmű karakterisztikumukkal közvetlen kapcsolatot teremthetnek a nézővel.

Az emberiség történelmét és történeteit átszövi a brutalitás és az animalitás. Az agresszió ebben kétségtelenül egy polifon struktúrát képező konstans, amelyhez a szociális tapasztalataink és a társadalom által kijelölt, elfogadott normák és kondíciók szerint viszonyulunk, ítéljük vagy utasítjuk el - mindenekelőtt azért, mert megfoghatatlan, eltúlzott és végtelenül aggasztó aktus.

A jelen kiállítás kérdésfelvetése is arra irányul, hogy hol húzódik meg a határ a fluktuáló képek korában a „nézhető”, a „kötelezően megnézendő” és a „megmutathatatlan”, illetve a hatáskeltés és a helyénvaló, morális magatartás között. Ugyan kétségtelen, hogy látásunk már „eltompult”, de talán a kiállítás dekontextualizált tere megteremti azt a helyzetet, ahol félre lehet tenni az etikai illúziókat, de nem a problémákat.

Az erőszakos tettek reprezentációja és aktualizációja ez a nemzetközi színtérről válogatott videókiállítás, ahol Saskia Edens (1975, Genf) Make up videója az egyetlen, amely nem egy agresszív jelenetet, hanem az ember halandóságát ábrázolja – egy szimbolikusdanse macabre-ral figyelmeztetve minket a mindenhol látensen jelenlevő halálra. Tigran Kachatrian (1980, Jereván) Nachalo (Kezdet) című filmmontázsa korábban készült filmekből válogat, hogy a káosz és a pusztítás vágyának allegóriája legyen. Míg Florian Pugnaire (1980, Maisons-Laffitte, Franciaország) filmjében, a Stunt Lab-ben a verekedés két képzőművész között zajlik – ahol egy műterem és egymás testének destrukciója a cél.

Az erőszak értelmetlen szükségszerűségét fordítja önmaga ellen Evaldas Jansas (1969, Kaunas, Litvánia), amikor a Short Antology of Meaningfulness-ben saját fizikai korlátait feszegeti. John Bock (1965, Gribbohm, Németország) munkája, a Lütte mit Ruccola leginkább személyes jellege miatt szadista, hiszen a művész paranormális hatás által egy hosszasan analizáló, az emberi testet dekonstruáló kínzást követ el – vajon a hipnotikus állapot felmenti az elkövetőt? A happy slapping-et, e pár éve elterjedt, öncélú, mobiltelefonnal felvett agresszióformát imitálja Alan Bulfin (1986, Roscrea, Írország) felvállaltan amatőr jellegű, még a csalást is nyíltan mutató alkotásával, a Killing Hur-rel, az internetes voyeurizmus nevetséges, mégis ijesztő fenoménjára hozva példát.

A hipercivilizáció új filmformákat és terjesztési módokat is létrehozott, melyek leggyakrabban az interneten keresztül jutnak el hozzánk. Így a kiállítás az erőszakot színre vivő, különböző zenei irányzatú youtube videóklippeket is bemutat, illetve szintén a világhálón elterjedt Indecline csoport egyik filmjével szélesíti ki a képzőművészet már rég bizonytalanná vált kereteit. A fiatal egyetemista művészek alkotta Antimédia csoport provokatív, lázadó hozzáállásáról ismert, így a jelen tárlaton - többek között - a témát boncoló funzine kiadvánnyal vesznek részt. Tény, hogy a 21. század virtualitása egyre inkább felerősíti a szociális rendetlenséget – de vajon tényleg pusztítani kell-e ahhoz, hogy valami új létrejöhessen? Az agresszió valóban az ellenállás egyik lehetséges, mi több elkerülhetetlen útja?

 Az 500 Newton kiállítás a film nyelvén beszél az erőszakról – mert minél inkább nő az ok-okozati viszonyt nélkülöző brutalitás kortárs láthatósága, annál mélyebbre hatolnak ezek a látvány-fragmentumok a lassan már szűrő nélküli tudatunkba, ahol mentális képekké kovácsolódnak. Lehetséges-e az ugyancsak ösztönös reakcióból eredő apátiából kizökkenni? Megengedhető-e vajon ez az amplifikáció? Sokkolni művészettel, vagy művészetté avatni az agresszivitást? Civilizációnk és egyben civilizálatlanságunk ambivalenciája a fascinum bűvölete sőt élvezete lenne?

A tárlatot csak 18 éven felüliek látogathatják, a videók nyelve angol!

Kurátor: Stenczer Sári

2010. december 9-én este 18 órától Evaldas Jansas litván képzőművész tart előadást munkáiról.

http://jansas.estudija.lt

Hírek

Bukta Imre: Apám romantikája eladó

Vernisszázs: 2017 márc. 24., 17h
Helyszín: Godot Galéria
Megtekinthető: 2017. ápr. 29-ig

2017. március 20.

Radák Eszter: Négy évszak, ha még egyáltalán van olyan

Megnyitó: 2017. március 22. 18:00 óra
Helyszín: Virág Judit Galéria,
Megtekinthető: 2017. március 22- április 22.

2017. március 17.

Nemere Réka kollégánk Munkácsy Mihály-díjat kapott!

Nemere Réka kollégánk kiemelkedő képzőművészeti tevékenysége elismeréseként Munkácsy Mihály-díjat kapott!

2017. március 16.

ITT és MOST

Megnyitó: 2017. március 17., 18h
Megtekinthető: 2017. április 9-ig

2017. március 14.

Nemere Réka: Pályalátvány, hálók

Megnyitó: 2017. márc. 16. 18h
Helyszín: Liget Galéria
Megtekinthető: 2017. ápr. 13-ig

2017. március 13.

Friss diplomás tervezőgrafikusaink sikere

A Képzőn tavaly végzett tervezőgrafikusok készíthetik az Európa Kulturális Fővárosa 2023 címre kandidáló Debrecen pályázatának arculatát.

2017. március 10.

VISSZFÉNY - Kőnig Frigyes

Megnyitó: 2017.03.17 18h
Helyszín: Budapesti Építészeti Központ
Megtekinthető: 2017.04.04-ig

2017. március 09.

Albert Ádám: Egy gyöngybagoly álma

Megnyitó: 2017. február 28. ,18h
Helyszín: Kisterem

Megtekinthető: 2017. 03. 01. – 03. 31.

2017. február 28.

Süveges Rita: AROMATERÁPIA

Helyszín: INDA Galéria
Megtekinthető: 2017. február 15. – 2017. március 31.

2017. február 14.

Dr. Schennen Miklós - Művészek, Művészettörténészek, Műtermekben, Megnyitókon

Megnyitó: 2017 január 28., 11h
Helyszín: Galéria Lénia
Megtekinthető: 2017 január 28- március 28.

2017. február 02.

ALBERT ÁDÁM: Melancholy of the Disconstructed Meaning

Megnyitó: 2017/02/03. 18h.
Helyszín: Paksi Képtár.
Megtekinthető: 2017/02/04-2017/04/02

2017. január 31.