bezárás

MÚZEUMOK ÉJSZAKÁJA / ARITMIA_2013: EMPIRE P


Kép: Pinczés József: Köd egyengetés / 2013, olaj, vászon, 60x70cm

EMPIRE P - a közelmúltban a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékén végzett fiatal festőművészek alkotásait bemutató kiállítás

„Itt tartunk most. Ez a kiállítás azt a feladatot tűzte ki maga elé célul, hogy feltérképezze e fiatal generáció törekvéseinek egy részét, regisztrálja a jelenlegi helyzetet, tudatosítsa a közönségben, hogy lényegileg szubkulturális létezésre kárhoztatva ugyan, de él, és dolgozik a magyar festők új nemzedéke.”
Kósa János

Kurátor: Kósa János, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének vezetője

Kiállító művészek:

Bajkó Dániel, Debreczeni Imre, Galambos Áron, Kaliczka Patrícia, Kis Róka Csaba, Kiss Gábor Attila, Kovács Kitti, Kristóf Gábor, Pinczés József, Pintér Dia, Pintér Gábor, Szakszon Imre

A kiállítás a Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros ARITMIA című sorozatának része, valamint a Múzeumok Éjszakájának hivatalos programja (http://muzej.hu/).

Megnyitó: 2013. június 22., szombat, 18.00.
Megnyitja: Rieder Gábor művészettörténész, a Flash Art főszerkesztője

Megtekinthető: 2013. augusztus 2-ig, vasárnap kivételével 10.00–18.00 óra között.

Támogató:
Magyar Képzőművészeti Egyetem

További információ:
Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros, 2400 Dunaújváros, Vasmű út 12.
+ 36 25 412-220, , http://ica-d.hu

A Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros fenntartója a Modern Művészetért Közalapítvány, amelyet Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata alapított.

A kurátor nyilatkozata

„Akik mostanában végeztek a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő tanszékén, speciális helyzetben vannak. Ők egy olyan generáció tagjai, akiknek tanulóéveik alatt kellett megtapasztalniuk mindazt a változást, amely alaposan felforgatta választott szakmájuk életét. A 90-es évek végétől fokozatosan fölépülő, ám így is csak éppen hogy beinduló belső piac működése megtorpant, nagy része a válság súlya alatt összeomlott. Az egykor jelentős forgalmat lebonyolító galériák közül sok bezárt, sok a működőképesség határán egyensúlyoz, és a túlélésre játszik. A 2000-es évek egyik reményt adó kulturális jelensége volt, hogy rohamosan növekedett a kortárs művészet iránt érdeklődők köre. Divattá vált kortárs festményeket gyűjteni. Amint a válság beköszöntött, a gyűjtők száma is megcsappant. 2008 előtt sokan úgy gondolták, hogy Magyarországon kialakulhat egy viszonylag széles magángyűjtői réteg, amely eltarthatja a kortárs képzőművészetet, amely ily módon megerősödvén majd kiléphet az európai színtérre és tényezőjévé válhat a világ képzőművészetének. Ez az elképzelés merő illúziónak bizonyult. Magyarország ma fehérebb folt Európa képzeletbeli képzőművészeti térképén, mint valaha volt. Ugyanakkor e generáció tagjai számára is nyilvánvalóvá vált, hogy néhány szomszédos országban utólag sokkal sikeresebbnek tűnő stratégiát dolgoztak ki az ott élő fiatal művészek. Ők ugyanis eleve nem is számítva a belső piac kialakulásának eshetőségére, alulról szerveződve, csapatokat alkotva rögtön külföldön kerestek érvényesülési lehetőségeket.

A fiatal magyar festők már nem csak a YBA és a Lipcsei Iskola tanulságait hasznosítják festészetükben, hanem látni kényszerülnek azt is, hogy Magyarország egyre inkább lemarad a régióbéli társaival való versenyfutásban és ennek kulturális vonatkozásai is vannak. A szomszéd országok tehetséges fiatal művészeit is látókörükbe vonták, azért, mert annak az életérzésnek a sikeres kifejezőit látták meg bennük, amelyhez valami hasonló bennük is él. Látják azt is, hogy jelenlegi állapotában nem nagyon számíthatnak a magyar művészeti intézményrendszerre, mely egyelőre túlságosan lomha, statikus, a világban zajló változásokra reagálni képtelen és egy helyben toporgásával semmiféle lehetőséget nem teremt e generáció képviselői számára. Ebből egyrészről önkéntelenül adódik egyfajta csalódottság-érzés, kishitűség és bizonytalanság. Csökkent is ennek a pályának a vonzereje; társadalmi megítéltsége mély zuhanásban van.

Másrészről viszont adódott egy csomó hozadéka ennek a helyzetnek. Vannak pozitív fejlemények. Mindenekelőtt azt kell megemlíteni, hogy a világban zajlik egy intenzív diskurzus a festészetről. Ebbe az egész világot átfogó beszélgetésbe tulajdonképpen bárki beleszólhat. Ez a folyamatos beszélgetés jórészt a festészet művelése által létezik, és ha az interneten és egyéb fórumokon valaki valami érvényeset és érdekeset dob be a köztudatba, pillanatok alatt nagyon sokan tudomást szereznek róla. Egy festménynek továbbra is az eredetisége, reprodukálhatatlansága a fő varázsa, mégis az internetre fölrakott reprodukciók terjedése nagy szerepet játszik egy a fiatal festők közötti hálózat kiépülésében. Ezen a területen komoly lehetőségei vannak ennek a generációnak. Azt nem állítanám, hogy ez a jelenség fölülírná a hagyományos centrumok-perifériák viszonyrendszerét, de hogy lazít ezen a szisztémán, az bizonyos. Ebben a konstellációban fölértékelődik az identitástudat szerepe a festészetben. Ma is vannak divatok, trendek a festészetben, de ezek egyeduralma, kizárólagossága korántsem oly erős, mint volt korábban. Mihelyst valaki valahonnan új és főleg hitelesnek tűnő elemekkel gazdagítja azt a kialakulóban lévő festői „világnyelvet”, amely mentén a fönt említett diskurzus folyik, tárt karokkal várják hasonszőrű társai a világ bármely részéről.
Az is örvendetes tény, hogy részben ebből a helyzetből fakadóan, de egyéb okokból kifolyólag is, a „kelet-európaiság”, a Kelet- Európára jellemző tárgykultúra és látványvilág, az azt övező gondolatok és érzések teljes polgárjogot nyertek a grand art-ban (ha még lehet egyáltalán grand artról beszélni ebben a helyzetben). Az e területekről érkező művészetet, kiváltképp azon műveket, melyek híven tükrözik ennek a térségnek a speciális léthelyzetét, gondolatvilágát, életérzéseit, sokan az egyetemes kortárs festészet egyik legerősebb jelenségeként értékelik.

Itt tartunk most. Ez a kiállítás azt a feladatot tűzte ki maga elé célul, hogy feltérképezze e fiatal generáció törekvéseinek egy részét, regisztrálja a jelenlegi helyzetet, tudatosítsa a közönségben, hogy lényegileg szubkulturális létezésre kárhoztatva ugyan, de él, és dolgozik a magyar festők új nemzedéke. „
Kósa János, 2013. június

Hírek

MIMIKRI⎪MIMICRY

CSERVENKA EDIT KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2018. április 20., 18h
Helyszín: Öreghegyi Közösségi Ház, Székesfehérvár
Megtekinthető:2018. 04. 20. - 05. 11

2018. április 19.

CSATÓ József - Selfminerals Under My Shoe

Helyszín: aqb Project Space
1222 Budapest, Nagytétényi út 48-50.
Megtekinthető: 2018. május 10-ig

2018. április 18.

Minden nem látszik – TÜRK Péter (1943-2015) életműkiállítása

Megnyitó: 2018. április 19. 18 óra
Helyszín: Ludwig Múzeum
Megtekinthető: 2018. június 24-ig

2018. április 18.

Művészeti Egyetemek Találkozója

Székesfehérvár 2018. április 13 – 15.

2018. április 16.

LÁTSZÓLAGOS HORIZONT / Koroknai Zsolt

Megnyitó: 2018. május 4. 18:00 óra
Helyszín: K.A.S. Galéria
Megtekinthető: 2018. június 3-ig

2018. április 15.

Metanoia Lomtár – alkotói tárlatvezetés

Időpontja: 2018. április 13. 16 – 17:30 óráig
Helyszíne: Új Budapest Galéria
A kiállítás megtekinthető: 2018. május 1-ig

2018. április 13.

EJECT - Kaszás Konrád, Horváth Richárd

Helyszín: MKE, Epreskert
Megtekinthető: 2018 április 12 – 20.

2018. április 12.

TEREMTÉS-KÖNYV – OSTÁSTKA GENEZISE

Free Ostástka (Medve Zsuzsi)
Megnyitó: 2018. április 18. 18 óra
Helyszín: Liget Galéria
Megtekinthető: 2018. május 17-ig

 

2018. április 12.

Kibékülés

Helyszín: Főmonostori Kiállítótér
Megtekinthető: 2018. március 28. – november 11.

2018. április 10.

Rózsa Luca Sára: LOST PARADISE (It's drama!)

Megnyitó: 2018. április 12. 19 óra
Helyszín: TELEP
Megtekinthető: 2018. április 29-ig

2018. április 08.

Kényelmes / kényelmetlen: Szinyova Gergő

Megnyitó: 2018. április 8. 18 óra
Helyszín: Kisterem
Megtekinthető: 2018. május 4-ig

 

2018. április 08.

KOCSIS IMRE - KONKLÚZIÓ

Megnyitó: 2018. április 6. 18 óra
Helyszín: Józsefvárosi Galéria
Megtekinthető: 2018. április 28-ig

2018. április 05.

élreFéltés

Sass Valéria – Szabó Ádám osztály kiállítása
Megnyitó: 2018. április 6. 18:00 óra
Helyszín: Chimera-Project Gallery
Megtekinthető: 2018. április 21-ig

2018. április 05.

NINCS TÖBB TITOK! – válogatás Gerő László gyűjteményéből

Megnyitó: 2018. április 7. 18:00 óra
Helyszín: MűvészetMalom – Szentendre
Megtekinthető: 2018. augusztus 26-ig

2018. március 30.

Gáldi Vinkó Andrea / Magyarósi Éva: Etudes

Megnyitó: 2018. április 5. 18:00 óra
Helyszín: Deák Erika Galéria
Megtekinthető: 2018. május 5-ig

2018. március 30.