bezárás

Modell utáni rajz #01 – Kovács Máté kiállítása


Megnyitó: 06.01. 19.00
A kiállítás megtekinthető: 06.02-06.05
Kurátor: Molnár Ráhel Anna

Akt. „Elménkben nem egy szégyenkező és védtelen test dereng fel hallatán, hanem egy kiegyensúlyozott, viruló és magabiztos testé: az átlényegült testé" – írja Kenneth Clark a meztelen test ábrázolásának átalakuló szerepével kapcsolatban, 1956-ban. Az aktmodellt és az anatómiai tanulmányokat a magas művészetek fundamentális kellékeként tételező művészetfelfogás, az ábrázoló művészetek szerepe és vele a meztelen, mozdulatlan, (idealizált) emberi test bemutatása egy romantikus művész szerephez kötődik, de mindenképp „valami régi" lenyomataként jelenik meg.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatásában ma is jelen van a klasszikus anatómiai gyakorlatokon alpuló rajzoktatás, vele együtt pedig az aktmodellek maguk – részben egy korábbi művészet és művész szerep maradványként. A Modell utáni rajz az egyetem művészhallgatói számára kötelező, nyolc szemeszteres kurzus. Az élő modell után végzett anatómiai rajzgyakorlatok célja a térbeli formák minél több szempontból történő megismerése és az emberi test anatómiai rétegeinek megértése. 

Egy olyan, rendszeres figyelemgyakorlat, amelyben a folyamatos koncentráció a meztelen test elemzésén, lebontásán és leképzésén keresztül fejlődik. A modell szerepe itt másolható minta, teste viszonyítási mérték. Az aktmodellek eszményi formák tanulmányainak és az anatómiai figyelem gyakorlásának átmeneti – mozdulatlan és néma segédeszközei.

Kovács Máté munkájában az anatómiai figyelem az izomtömegről, csontokról és izületekről személyes, közösségi és intézményi testek rétegeinek lebontására, megértésére és újrarendezésére helyeződik át. A Modell utáni rajz #01 egy hosszútávú, az aktmodell kortárs szerepét különböző szempontokból szétszálazó projekt első fázisa, amely az aktot, mint „átlényegült testet" a Képzőművészeti Egyetem foglalkoztatásában álló modellek nézőpontjából mutatja be. 

A kiállításon vetített dokumentumfilm az aktmodell és a művész viszonyának, az akt különböző szereplehetőségeinek kérdéseit a modellekkel folytatott beszélgetéseken – helyesebben a modellek beszéltetésén keresztül teszi fel. A bő egy éves, szoros együttműködésben a modell és művész szerepei felcserélődnek. A figyelem fókuszpontjának áthelyezésével a hangtalan, kimerevített testek helyére egyének történetei kerülnek, az elbeszéléseken keresztül pedig a modell kortárs szerepének új, személyes anatómiája rajzolódik ki.

-

Life Drawing #01 – The Exhibition of Máté Kovács

Exhibition Opening: 06.01. 19.00
On view: 06.02 - 06.05.
Curator: Ráhel Anna Molnár

Nude. The word „carries, in educated usage, no uncomfortable overtone. The vague image it projects into the mind is not of a huddled and defenseless body, but of a balanced, prosperous, and confident body: the body re-formed.” – Kenneth Clark points out in his essay The Nude: A Study in Ideal Form (1956). Today this „body-reformed”: the picture of a naked, still, idealized human is stuck to a notion of (mimetic) art which implies anatomical studies and the nudes themselves as the fundamental elements of it, together with a romantic, withered understanding of the role of the artist.

Models of traditional art education is still part of the curriculum of the Hungarian University of Fine Art. In the coursed based on anatomical studies nude models are being used – appearing as the remains of a former notion of the role of art and the artist. The aim of the university’s compulsory, eight semester course, Life Drawing is the examination of different spatial forms and the understanding of anatomical layers of the human body, from various viewpoints. 

A regular practice, wishing to develop attention skills by the mapping and disassembly of the naked body. In this practice, nudes are samples of mimesis, the body is a point of reference – they appear as temporary, stationary and mute tools of the depiction of ideal forms, the practice of academic studies and anatomic attention.

In the work of Máté Kovács, from muscles, bones and joints this anatomic attention is transposed to the dissassembly, understanding and redistribution of personal, public and institutional bodies. Life Drawing #01 appears as the first section of a long-term project, examining the contemporary role of the nude from different perspectives. This exhibition shows the nude, as a „body-reformed” from the viewpoints of the nude models working in the Hungarian University of Fine Arts.

The documentary film presented in the exhibition poses questions regarding the relationship between the nude and the artist and the scope of possible roles through dialogues with the nudes themselves. In the process of the one year cooperation roles of the nudes and the artist getting switched – by the alteration of the focuspoint of attention mute bodies are replaced with autonomous stories of persons, through which a new, personal anatomy of the contemporary role of the nude is being drawn.

Hírek, események

Meghívó doktori védésre: Fischer Judit képzőművész

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola
tisztelettel meghívja Önt Fischer Judit képzőművész doktori védésére

2018. december 13.

Meghívó doktori védésre: Sinkovics Ede képzőművész

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola
tisztelettel meghívja Önt Sinkovics Ede képzőművész doktori védésére

2018. december 12.

MKE DLA képzés 2018/2019 őszi szemeszter

Az előadások helyszíne:MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2018. december 11.

SZÍNEK ÉS FÉNYEK A MŰVÉSZETBEN

MKE Művészettörténeti Szabadegyetem
A tanfolyam kezdete: 2019. február 18.
Jelentkezési határidő: 2019. február 15.

2018. december 10.

Young Generation Art Fair

Megnyitó: 2018. december 12. 20:00
Helyszín: Goldberger Kortárs Művészeti Központ
2018. december 12 – 23.

2018. december 10.

Optimista kiállítás. / Optimistic Exhibition.

Helyszín: MKE, Barcsay Terem
Megnyitó: 2018. december 14., péntek 18.00
Megtekinthető: 2018. december 15. – 2019. január 25.

2018. december 10.

NYÁRI SZOBROK TÉLEN

Megnyitó: 2018. december 11. 18:00
Helyszín: Epreskert, Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2019. február 2-ig

2018. december 07.

KORTÁRS REFLEXIÓK KORTÁRS REFLEXIÓK

Megnyitó: 2018. december 13., 18:00
Helyszín: Hegyvidék Galéria
Megtehinthető: 2018. december 13. — 2019. január 22.

2018. december 07.

Beijing International Biennale

A pekingi Central Academy of Drama és az OISTAT Education Commission 2018 novemberében negyedszer rendezte meg az International Stage Design Students’ Works Exchange eseményt...

2018. december 04.

Konferencia Pekingben

Száz éves a pekingi Central Academy of Fine Arts...

2018. december 04.

„Liturgia – Restaurálás – Műtárgy”

Jelentkezés: 2019. január 31-ig
A tanfolyam kezdete: 2019. február 9.

2018. december 03.

oTHER sUBJECT

Megnyitó: 2018.12.05. 18:00
Helyszín: MKE / Aula
Megtekinthető: 2018.12.06. – 2018.12.21.

2018. december 02.

Molnár Kálmán emlékkiállítás

Megnyitó: 2018. dec. 4. 18:00
Helyszín: Fészek Galéria
Megtekinthető: 2019. jan. 11-ig

2018. december 02.

Kor/társ VI.

Megnyitó: 2018. december 6., 18.00
Helyszín: Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér
Megtekinthető 2019. január 31-ig

2018. december 01.