bezárás

Modell utáni rajz #01 – Kovács Máté kiállítása


Megnyitó: 06.01. 19.00
A kiállítás megtekinthető: 06.02-06.05
Kurátor: Molnár Ráhel Anna

Akt. „Elménkben nem egy szégyenkező és védtelen test dereng fel hallatán, hanem egy kiegyensúlyozott, viruló és magabiztos testé: az átlényegült testé" – írja Kenneth Clark a meztelen test ábrázolásának átalakuló szerepével kapcsolatban, 1956-ban. Az aktmodellt és az anatómiai tanulmányokat a magas művészetek fundamentális kellékeként tételező művészetfelfogás, az ábrázoló művészetek szerepe és vele a meztelen, mozdulatlan, (idealizált) emberi test bemutatása egy romantikus művész szerephez kötődik, de mindenképp „valami régi" lenyomataként jelenik meg.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatásában ma is jelen van a klasszikus anatómiai gyakorlatokon alpuló rajzoktatás, vele együtt pedig az aktmodellek maguk – részben egy korábbi művészet és művész szerep maradványként. A Modell utáni rajz az egyetem művészhallgatói számára kötelező, nyolc szemeszteres kurzus. Az élő modell után végzett anatómiai rajzgyakorlatok célja a térbeli formák minél több szempontból történő megismerése és az emberi test anatómiai rétegeinek megértése. 

Egy olyan, rendszeres figyelemgyakorlat, amelyben a folyamatos koncentráció a meztelen test elemzésén, lebontásán és leképzésén keresztül fejlődik. A modell szerepe itt másolható minta, teste viszonyítási mérték. Az aktmodellek eszményi formák tanulmányainak és az anatómiai figyelem gyakorlásának átmeneti – mozdulatlan és néma segédeszközei.

Kovács Máté munkájában az anatómiai figyelem az izomtömegről, csontokról és izületekről személyes, közösségi és intézményi testek rétegeinek lebontására, megértésére és újrarendezésére helyeződik át. A Modell utáni rajz #01 egy hosszútávú, az aktmodell kortárs szerepét különböző szempontokból szétszálazó projekt első fázisa, amely az aktot, mint „átlényegült testet" a Képzőművészeti Egyetem foglalkoztatásában álló modellek nézőpontjából mutatja be. 

A kiállításon vetített dokumentumfilm az aktmodell és a művész viszonyának, az akt különböző szereplehetőségeinek kérdéseit a modellekkel folytatott beszélgetéseken – helyesebben a modellek beszéltetésén keresztül teszi fel. A bő egy éves, szoros együttműködésben a modell és művész szerepei felcserélődnek. A figyelem fókuszpontjának áthelyezésével a hangtalan, kimerevített testek helyére egyének történetei kerülnek, az elbeszéléseken keresztül pedig a modell kortárs szerepének új, személyes anatómiája rajzolódik ki.

-

Life Drawing #01 – The Exhibition of Máté Kovács

Exhibition Opening: 06.01. 19.00
On view: 06.02 - 06.05.
Curator: Ráhel Anna Molnár

Nude. The word „carries, in educated usage, no uncomfortable overtone. The vague image it projects into the mind is not of a huddled and defenseless body, but of a balanced, prosperous, and confident body: the body re-formed.” – Kenneth Clark points out in his essay The Nude: A Study in Ideal Form (1956). Today this „body-reformed”: the picture of a naked, still, idealized human is stuck to a notion of (mimetic) art which implies anatomical studies and the nudes themselves as the fundamental elements of it, together with a romantic, withered understanding of the role of the artist.

Models of traditional art education is still part of the curriculum of the Hungarian University of Fine Art. In the coursed based on anatomical studies nude models are being used – appearing as the remains of a former notion of the role of art and the artist. The aim of the university’s compulsory, eight semester course, Life Drawing is the examination of different spatial forms and the understanding of anatomical layers of the human body, from various viewpoints. 

A regular practice, wishing to develop attention skills by the mapping and disassembly of the naked body. In this practice, nudes are samples of mimesis, the body is a point of reference – they appear as temporary, stationary and mute tools of the depiction of ideal forms, the practice of academic studies and anatomic attention.

In the work of Máté Kovács, from muscles, bones and joints this anatomic attention is transposed to the dissassembly, understanding and redistribution of personal, public and institutional bodies. Life Drawing #01 appears as the first section of a long-term project, examining the contemporary role of the nude from different perspectives. This exhibition shows the nude, as a „body-reformed” from the viewpoints of the nude models working in the Hungarian University of Fine Arts.

The documentary film presented in the exhibition poses questions regarding the relationship between the nude and the artist and the scope of possible roles through dialogues with the nudes themselves. In the process of the one year cooperation roles of the nudes and the artist getting switched – by the alteration of the focuspoint of attention mute bodies are replaced with autonomous stories of persons, through which a new, personal anatomy of the contemporary role of the nude is being drawn.

Hírek, események

MEGHÍVÓ doktori szigorlatra: Pettendi Szabó Péter képzőművész

A szigorlat időpontja: 2017. december 21. csütörtök, 15h Helyszín: MKE DI Feszty-ház

2017. december 21.

KULTÚRÁK ÉS GENERÁCIÓK

Megnyitó: 2017. dec. 14. 12 óra
Helyszín: Országos Széchényi Könyvtár
Megtekinthető: 2017. dec. 14 - 2018 jan. 12.

2017. december 11.

NYÍLT PÁLYÁZAT - kiállítások megvalósítására

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Kiállítási Bizottsága NYÍLT PÁLYÁZATOT HIRDET a 2018/19-es tanévre a Barcsay Terembenés/vagy azAulában rendezendő kiállítások megvalósítására

2017. december 11.

BARANYAY ANDRÁS (1938 ‒ 2016)

Megnyitó: 2017. dec. 14. 18h
Helyszín: MKE Barcsay Terem
Megtekinthető:  2018. jan. 28-ig

2017. december 08.

Gyuk Krisztina

Megnyitó: 2017. dec. 12. 17h
Helyszín: MKE, Kálvária

2017. december 08.

ÍGY NYARALUNK MI

megnyitó 2017. december 12., 18h
Helyszín: Epreskert, Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2018. január 24-ig

2017. december 08.

TÁP | csoportos kiállítás

Megnyitó: 2017. 12. 14. , 18h
Helyszín: MŰTŐ
Megtekinthető: 2017. 12. 15-21.

2017. december 06.

IDENTITY ‒ Christian OPRIŞ kolozsvári grafikus kiállítása

Megnyitó: 2017. december 7., 16h
Helyszín: MKE, Aula
Megtekinthető: 2017. 12. 08– 31.

2017. december 05.

Ahogy én látom…

Rövidfilm- és forgatókönyv-pályázat
Nevezési határidő: 2018. február 10.

2017. december 04.

ALLES KLAR! – Kala Bence és Rácz Noémi kiállítása

Megnyitó: 2017. december 5., 18h
Helyszín: Fészek Galéria
(1073 Bp. Kertész u. 36.)
Megtekinthető: 2018. január 5-ig
 

2017. december 04.

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

a Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány programjában való részvételre

2017. december 04.

A jelen képlete I Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók

15 éves a <19 Szabadfogású Számítógép Verseny | 2017
a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány kiállítása
Megnyitó: 2017. december 2., 17h
Helyszín:
Új Budapest Galéria
Megtekinthető: 2018. január 21-ig

 

2017. december 01.

Pályázat belső ellenőrzési vezető beosztás ellátására

Az MKE a "Közalkalmazottak jogállásáról szóló" 1992. évi XXXIII. törvény 20/A. § alapján pályázatot hirdet Magyar Képzőművészeti Egyetem Belső ellenőrzési vezető beosztás ellátására.

2017. november 30.

ESTERHÁZY MŰVÉSZETI DÍJ

Megnyitó és díjátadó ünnepség: 2017. december 14., 18h
Helyszín: Ludwig Múzeum
Megtekinthető: 2017. december 15. - 2018. január 14.

2017. november 30.

KOR/TÁRS V.

Válogatás a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafikus növedékeinek és oktatóinak munkáiból
Megnyitó: 2017. december 7., 18h

2017. november 29.