bezárás

Modell utáni rajz #01 – Kovács Máté kiállítása


Megnyitó: 06.01. 19.00
A kiállítás megtekinthető: 06.02-06.05
Kurátor: Molnár Ráhel Anna

Akt. „Elménkben nem egy szégyenkező és védtelen test dereng fel hallatán, hanem egy kiegyensúlyozott, viruló és magabiztos testé: az átlényegült testé" – írja Kenneth Clark a meztelen test ábrázolásának átalakuló szerepével kapcsolatban, 1956-ban. Az aktmodellt és az anatómiai tanulmányokat a magas művészetek fundamentális kellékeként tételező művészetfelfogás, az ábrázoló művészetek szerepe és vele a meztelen, mozdulatlan, (idealizált) emberi test bemutatása egy romantikus művész szerephez kötődik, de mindenképp „valami régi" lenyomataként jelenik meg.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatásában ma is jelen van a klasszikus anatómiai gyakorlatokon alpuló rajzoktatás, vele együtt pedig az aktmodellek maguk – részben egy korábbi művészet és művész szerep maradványként. A Modell utáni rajz az egyetem művészhallgatói számára kötelező, nyolc szemeszteres kurzus. Az élő modell után végzett anatómiai rajzgyakorlatok célja a térbeli formák minél több szempontból történő megismerése és az emberi test anatómiai rétegeinek megértése. 

Egy olyan, rendszeres figyelemgyakorlat, amelyben a folyamatos koncentráció a meztelen test elemzésén, lebontásán és leképzésén keresztül fejlődik. A modell szerepe itt másolható minta, teste viszonyítási mérték. Az aktmodellek eszményi formák tanulmányainak és az anatómiai figyelem gyakorlásának átmeneti – mozdulatlan és néma segédeszközei.

Kovács Máté munkájában az anatómiai figyelem az izomtömegről, csontokról és izületekről személyes, közösségi és intézményi testek rétegeinek lebontására, megértésére és újrarendezésére helyeződik át. A Modell utáni rajz #01 egy hosszútávú, az aktmodell kortárs szerepét különböző szempontokból szétszálazó projekt első fázisa, amely az aktot, mint „átlényegült testet" a Képzőművészeti Egyetem foglalkoztatásában álló modellek nézőpontjából mutatja be. 

A kiállításon vetített dokumentumfilm az aktmodell és a művész viszonyának, az akt különböző szereplehetőségeinek kérdéseit a modellekkel folytatott beszélgetéseken – helyesebben a modellek beszéltetésén keresztül teszi fel. A bő egy éves, szoros együttműködésben a modell és művész szerepei felcserélődnek. A figyelem fókuszpontjának áthelyezésével a hangtalan, kimerevített testek helyére egyének történetei kerülnek, az elbeszéléseken keresztül pedig a modell kortárs szerepének új, személyes anatómiája rajzolódik ki.

-

Life Drawing #01 – The Exhibition of Máté Kovács

Exhibition Opening: 06.01. 19.00
On view: 06.02 - 06.05.
Curator: Ráhel Anna Molnár

Nude. The word „carries, in educated usage, no uncomfortable overtone. The vague image it projects into the mind is not of a huddled and defenseless body, but of a balanced, prosperous, and confident body: the body re-formed.” – Kenneth Clark points out in his essay The Nude: A Study in Ideal Form (1956). Today this „body-reformed”: the picture of a naked, still, idealized human is stuck to a notion of (mimetic) art which implies anatomical studies and the nudes themselves as the fundamental elements of it, together with a romantic, withered understanding of the role of the artist.

Models of traditional art education is still part of the curriculum of the Hungarian University of Fine Art. In the coursed based on anatomical studies nude models are being used – appearing as the remains of a former notion of the role of art and the artist. The aim of the university’s compulsory, eight semester course, Life Drawing is the examination of different spatial forms and the understanding of anatomical layers of the human body, from various viewpoints. 

A regular practice, wishing to develop attention skills by the mapping and disassembly of the naked body. In this practice, nudes are samples of mimesis, the body is a point of reference – they appear as temporary, stationary and mute tools of the depiction of ideal forms, the practice of academic studies and anatomic attention.

In the work of Máté Kovács, from muscles, bones and joints this anatomic attention is transposed to the dissassembly, understanding and redistribution of personal, public and institutional bodies. Life Drawing #01 appears as the first section of a long-term project, examining the contemporary role of the nude from different perspectives. This exhibition shows the nude, as a „body-reformed” from the viewpoints of the nude models working in the Hungarian University of Fine Arts.

The documentary film presented in the exhibition poses questions regarding the relationship between the nude and the artist and the scope of possible roles through dialogues with the nudes themselves. In the process of the one year cooperation roles of the nudes and the artist getting switched – by the alteration of the focuspoint of attention mute bodies are replaced with autonomous stories of persons, through which a new, personal anatomy of the contemporary role of the nude is being drawn.

Hírek, események

Magas Színvonalú Munkájáért Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át Orosz Klaudia

Az államalapítás ünnepe, augusztus 20-a alkalmából állami kitüntetéseket adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, a Pesti Vigadóban...

2019. augusztus 23.

Gál András | Radikális festmények 2008 – 2018

Megnyitó: 2019. szeptember 10., 17:30
Helyszín: BUDAPEST GALÉRIA
A kiállítás megtekinthető: 2019. szeptember 11 – október 13.

2019. augusztus 23.

FKSE Tagfelvétel 2019 // november 8.

A PÁLYÁZATOK LEADÁSI HATÁRIDEJE 2019. november 8. (péntek) éjfél!

2019. augusztus 21.

Három szín

Megnyitó: 2019. aug. 27., 18:00
Helyszín: Mai Manó Ház
Megtekinthető: 2019. aug. 26. – 2019. okt. 6.

2019. augusztus 21.

UTÓPIA | videóművészeti kiállítás

Megnyitó: 2019.08.24. 19.00
Helyszín: Vajda Lajos Stúdió Pinceműhely
Megtekinthető: 2019.08.24-09.22.

2019. augusztus 21.

Fehérek Szürkéi: Dréher János

Megnyitó: 2019. augusztus 22. 18:00
Helyszín: B32 Galéria és Kultúrtér
Megtekinthető: 2019. szeptember 13-ig

2019. augusztus 18.

Hochstädterék: Tranker Kata

Helyszín: Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár
Megtekinthető: szeptember 2-  december 15.

2019. augusztus 18.

Pályázati felhívás díszüvegablak(ok) tervezésére

A pályázat első fordulójának beérkezési határideje: 2019. november 30.

2019. augusztus 18.

PÁLYÁZAT – Jogi és Humánpolitikai Osztály Munkaügyi előadó munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. szeptember 2.

2019. augusztus 18.

PÁLYÁZAT – Jogi és Humánpolitikai Osztály, Munkaügyi előadó (2 fő) munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. szeptember 2.

2019. augusztus 18.

PÁLYÁZAT – Fenntartói koordinációs munkatárs munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2019. szeptember 2.

2019. augusztus 16.

PÁLYÁZAT –tanulmányi előadó, Neptun adminisztrátor munkakör betöltésére

A pályázat elbírálásának határideje: 2019. szeptember 17.

2019. augusztus 16.

Dóra Maurer kiállítása a Tate Galériában

2019. augustus: 5- 2020. július 5.

2019. augusztus 15.