bezárás

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása

Braun András (1967-2015) emlékkiállítása 2017. szeptember 29-én, pénteken 17.00 órakor nyílik a Miskolci Galéria Rákóczi-házában.

A kiállítást Hajdu István szerkesztő, műkritikus, a kiállítás kurátora nyitja meg.

Megtekinthető: 2017. szeptember 30. - 2017. október 28.

Részlet Hajdu István katalógus bevezetőjéből:

“Turbulencia, örvény, káosz, rend. Fluxus-fluktuáció. A fluktuáció, az egyenletes folyamat (mondjuk, az élet) időről-időre káoszba fordul, korról-korra örvénylésbe csap, s a káosz és az örvény megmagyarázza önmagát, másképpen fogalmazva, képet és kommentárt „közöl” az életről magáról, miközben hatással, erővel, dinamikával tölti föl a folyamatot, a következő örvény, turbulencia paroxizmusát. Mindez a művészet metaforája is lehet; a művészet talán nem más, mint a káosz megfogalmazása, szabályok közé kényszerítése, hogy abban, vagyis a regulában „fluktuálódva” ismét és csak azért is kitörhessen belőle, és önálló turbulenciákat gerjesztve újjá születhessen, mintegy önmagát is zavarba ejtve, egyszersmind lassan hullámzó, idő- és térbeli folyamatot képezzen. (…) 
Olybá is vehetjük, hogy a festő a festészet fölé akart repíteni bennünket, képeit következésképpen lássuk érzéki festészetelméleti és történeti kommentárok gyanánt. Amennyiben így teszünk, akkor érdekes, valamint egyszerre magasztos és ironikus megállapításokhoz érkezhetünk, s Braun András akár így akarta, akár nem, mélyreható konzekvenciákhoz férkőzhetünk közel. Ha az alaptörténetet csak annyiba vesszük, hogy Malevics a fehéren fehér, fehéren fekete és feketén fekete festményeivel 1912 és 1917 között eljutott a megszüntetett, más szempontból az univerzumba kiterjesztett, meditációs objektumként „funkcionáló” festmény ideájáig és tovább, ha Marcel Duchamp a festmény materialitásának megszüntetésétől eljutott a megszüntetett festmény megmozdításáig, s rotoreliefjeivel egyebek mellett a látvány követhetetlenségéig űzte magát a látványt, akkor ennek a szűk perspektívába kényszerített útnak mifelénk eső végén Braun András –  az ezerkilencszázhatvanas évek pszichedelikus festészetének és az op-artnak a képviselőivel, elsősorban Bridget Riley-val, valamint másokkal együtt  –  arra törekedett, és tegyük hozzá azonnal, sikerrel is abszolválta célját, hogy elérjen a zavarba ejtő, a homályba hullajtó, az öntükröző (végüs is: mis en abyme) festmény eszméjéig és gyakorlatáig. Festményei ugyanis klasszikus eszközökkel és anyagokkal, klasszikus formában – de legalábbis a 20. századi konvenciókat tiszteletben tartó módon – feszülnek a néző szeme elé, hogy ott egy már korábban rögzített interferenciát tovább bonyolítsanak, s egy újabb hullámtörést idézzenek elő, már nem a képen, hanem a kép síkja és a néző recehártyája között. Vagyis csapdába csalva a befogadásra (a kép nemes és harmonikus érzelmeket keltő „üzenetére”) vágyó receptorokat, arra kényszerítsék őket, hogy függesszék fel, rosszabb esetben szüntessék be a régóta óhajtott processzust; csukódjék be a szem, feszüljön héj a festett világgal szemben. 
Braun András szándéka ugyanis – ha jól értem – a logikusan felépített, de megzavartnak tetsző, a felelősen összekevert látvány és a látvány befogadásának zavara között keletkező ellentmondás, paradoxon, másképpen fogalmazva, egyfajta hatványozott interferencia megfogalmazásának és ábrázolásának akaratán alapult, s ezt nagyon is józan, sőt fontos indítéknak látom. Már csak azért is, mert a képek a látszat ellenére végeredményben mélyen realista illusztrációi sokszor tapasztalt, de szinte sohasem látott-észrevett objektív optikai helyzeteknek, optokinetikai banalitásoknak, amelyek, s ez a sors iróniája, semmi más ellen nem dolgoznak oly hatékonyan, mint éppen a percepció ellen. Mintha a színlátás hibáit vizsgáló Ishihara-táblák persziflázsát „dramatizálná” vizuális tragikomédiává, máskor a láthatás nehézségeit fogalmazta látványosan: fésűs technikával megfestett kör- és hullámformái például optikai csapdákat állítanak a nézőnek, aki virtuális mozgásban látja az egy-egy pillanatra egész konstrukcióvá összeálló elemeket, hogy azonnal konstatálhassa szétesésüket is.”

www.braunandras.com


Szabics Ágnes fotója 2007-ben a Miskolci Galéria udvarán készült
a Diszkréció című Művésztelep beszámoló kiállításának megnyitóján.

Hírek

Hoffmann, avagy a megátalkodott felvilágosodás

Előadás: 2018. október 20., 19:00
Helyszín: Jurányiban Produkciós Közösségi Inkubátorház
 

2018. október 17.

TÖREDÉKSZAVAK- A Római Magyar Akadémai Képzőművészeti Ösztöndíjasainak tárlata

Vernisszázs:2018. október 18.  18:30
Helyszín: Párbeszéd Háza, Díszterem
Megtekinthető: 2018. október 18- november 30.

2018. október 16.

Bartus Ferenc: MEGSEMMISÜLT MOZDULATOK

Megnyitó: 2018. október 17., 18:00
Helyszín: Magyar Műhely Galéria
Megtekinthető: 2018. október 18- november 9.

2018. október 16.

Montag Modus #20 Resources

Megnyitó: 2018.10.08 20:00

2018. október 07.

„fenn, magasan” - TÖLG-MOLNÁR ZOLTÁN

Megnyitó: 2018. szeptember 21., 18.30
Helyszín: Szent István Bazilika, Lovagterem
Megtekinthető: 2018. szeptember 21 - november 18.

2018. október 01.

Ecce Agnus DEI

Keresztelő Szent Jánost ábrázoló újonnan restaurált barokk festményének, egykori oltárképének ünnepélyes átadására és megáldása...
2018. október 27., 17.00
 

2018. október 01.

Gaál József | Vezeklések kora

Megnyitó: 2018. szeptember 20.,17:00
Helyszín: Műcsarnok
Megtekinthető: 2018. szeptember 21. - november 11.

2018. szeptember 18.

ZEITGEISTLOS

Megnyitó: 2018 szept. 13., 18:00
Helyszín: Knoll Gallery Vienna
Megtekinthető: 2018 szept. 14 - nov 3.

2018. szeptember 14.

Fotográfia és irodalom konferencia

Időpont: 2018. október 25., 10:00 / 2018. október 26., 16:00
Helyszín: Mai Manó Ház

2018. július 11.

Lakner László / Áttekintés / Monochromia / válogatott művek

Megnyitó: 2018. július 7. 11:00
Helyszín: Művészetek Háza Veszprém/Modern Képtár - Vass László Gyűjtemény,
Megtekinthető 2018. október 27-ig.

2018. július 07.

Drozdik Orsolya I Az érzékiség árnyékában – az anyag, a tudat, a test

Megnyitó: 2018. szept. 27-én 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2018. szeptember 28 – november 4.

2018. június 19.

Kibékülés

Helyszín: Főmonostori Kiállítótér
Megtekinthető: 2018. március 28. – november 11.

2018. április 10.