bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

MKE DLA képzés 2020/2021 őszi szemeszter

Az előadások helyszíne: MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2020. szeptember 22-étől ONLINE megvalósuló program, a Microsoft Teams használatával

2020. szeptember 22.

Versus | PÁL Katja & VETŐ Orsolya Lia

2020. szeptember 16. – október 24.
VILTIN Galéria

2020. szeptember 17.

A test ördöge

Megnyitó: szeptember 24., 17.00
Helyszín: Pécsi Galéria
Megtekinthető: november 22-ig

2020. szeptember 17.

PÁLYÁZAT – Gazdasági Osztály Ügyvivő-szakértő / Gazdasági ügyintéző

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. október 6.

2020. szeptember 17.

PÁLYÁZAT – Üzemeltetési Osztály villanyszerelő munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. október 6.

2020. szeptember 17.

PÁLYÁZAT – Üzemeltetési Osztály asztalos karbantartó munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. október 6.

2020. szeptember 17.

Benyovszky-Szűcs Domonkos | Pixeltest I.

Megnyitó: 2020 szeptember 17., 19:00
Helyszín: Faur Zsófi Galéria
Megtekinthető: 2020.09.17 - 10.09

2020. szeptember 17.

Korlátok között szabadon

Megnyitó: 2020. szeptember 23. 18:00
Helyszín: Kultúrkúria
Megtekinthető: 2020. október 18-ig

2020. szeptember 16.

A tenger éneke

2020. szeptember 21., hétfő, 16:00

2020. szeptember 16.

DECODE DÍJ

A regisztráció határideje: 2020. október 18.

2020. szeptember 14.

Pinczehelyi Sándor: Csillagcipelés

2020. 09. 17., 17:00
Acb Gallery
Látogatható október 30-ig

2020. szeptember 14.

Puklus Péter: You told I had beautiful hands

Megnyitó: 2020. szeptember 11., 19:00
Helyszín: PP Center
Megtekinthető: 2020. szeptember 11–október 4.

2020. szeptember 14.

Roskó Gábor: A barlangi gőte titkos élete

2020. 09. 15. 17:00
Acb Attachment
Látogatható október 30-ig.

2020. szeptember 14.