bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

MKE DLA képzés 2019/2020 tavaszi szemeszter

Az előadások helyszíne:MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2020. január 28.

Fundamenta - Amadeus PLAKÁTPÁLYÁZAT Budapest 2020

Beadási határidő 2020. március 12. csütörtök éjfél

2020. január 23.

a 3d kurzus hallgatóinak bemutatója

Megnyitó: 2020. január 28-án 11:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2020. január 28. 11-17 óráig

2020. január 23.

TÜKÖR ÁLTAL− Faa Balázs

Megnyitó: 2020. február 11. 18:00
Helyszín: Óbudai Társaskör Galéria
Megtekinthető: 2020. március 8-ig
 

2020. január 23.

Build it - Szabadvári Attila kiállítása

Mgenyitó: 2020. január 24. 17:00
Helyszín: Esterházy-palota
Megtekinthető: 2020. 02. 29-ig

 

2020. január 23.

Konok Tamás: Emlékkövek - Fejezetek egy önéletrajzból - bemutató

2020. február 1., szombat, 17:00–18:30
Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum

2020. január 23.

Hangover Reading Club #5

2020. január 25. 11:30
Trafó Galéria

2020. január 23.

VIMM31 - Vizuális kultúra okostankönyvek fejlesztése

2020. február 1., szombat, 9:15–12:30
Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria

2020. január 23.

Párhuzamos Magyarország // Parallel Hungary

Megnyitó: 2020. január 30., 18.00
Helyszín: MKE, Aula
Megtekinthető: 2020. január 31– február 14.

2020. január 22.

Nincs semmi baj - 20 éves az ikOn

2020. január 27., hétfő, 18:00–22:00
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház

2020. január 22.

Konferencia felhívás

Határidő: 2020. február 29-ig

2020. január 22.

VII. VÍZ ÉS ÉLET

NEMZETKÖZI KÉPZŐMŰVÉSZETI BIENNÁLÉ

2020. január 22.

#mindentegylapra! - plakátpályázat

2020. január 1. és 2020. február 13. között

2020. január 22.

#vanképedhozzánk? - fotópályázat

A pályázat zárása: 2020. február 13. 24.00

2020. január 22.

Adj ünnepi arculatot a Magyar Vöröskeresztnek!

Beküldési határidő: 2020. március 30.

2020. január 22.