bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

MEGHÍVÓ doktori komplex vizsgára: Paál Zsuzsanna képzőművész

A vizsga időpontja: 2020. január 13. hétfő, 13h00 Helyszín: MKE DI Feszty-ház

2020. január 13.

Meghívó doktori védésre: Varga Tímea restaurátorművész

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola tisztelettel meghívja Önt Varga Tímea restaurátorművész doktori védésére.
Dátum: 2019. december 19. csütörtök 11h

2019. december 19.

MKE DLA képzés 2019/2020 őszi szemeszter

Az előadások helyszíne:MKE Doktori Iskola, Feszty-ház

2019. december 17.

A hold fogat mos

Hermina Alkotócsoport

2019. december 12.

„Ezüstgerely 2020–Sport akortársmagyar művészetben”pályázat

A pályaművek beadása: 2020. január 27-től január 30-ig 10 órától 17 óráig

2019. december 12.

Szezonális hatás / Seasonal Effect

Megnyitó: 2019. december 17., 19:00
Helyszín: Glassyard Gallery
Megtekinthető: 2019. 12. 17 – 2020. 01. 25.

2019. december 12.

MEGHÍVÓ doktori szigorlatra: Dallos Ádám képzőművész

A szigorlat időpontja: 2019. december 12. csütörtök, 11h00 Helyszín: MKE DI Feszty-ház

2019. december 12.

Fasori kiállítások

A pályázatokat 2019. január 15. éjfélig kérjük megküldeni

2019. december 06.

ÉVGYŰRŰK – Szunyog Júlia

Megnyitó: 2019. december 10. 18:00
Helyszín: Epreskert, Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2020. január 18-ig

2019. december 05.

Rezidencia program a Rijekai Modern és Kortárs Művészeti Múzeumban

Pályázatok benyújtási határideje: 2019. december 15.

2019. december 04.

ÚJ hullám2 – debreceniek a művészeti egyetemeken

Megnyitó: 2019. december 6. 18:00
Helyszín: B24 Galéria
Megtekinthető: 2020. január 25-ig

2019. december 04.

0O : ※

2019. december 18., 19:00–19:40
Trafó House

2019. december 04.

Takács Anett / #PO Island

Megnyitó: 2019. 12.  5. 19:00
Helyszín: Három Hét Galéria
Megtekinthető: 2019. 12.  23-ig

2019. december 04.

Pintér Gábor

Megnyitó: 2019. 12. 04. szerda 18:00 h
Helyszín: Deák Erika Galéria
Megtekinthető: 2019. 12. 05 - 2020. 01. 04.

2019. december 04.