bezárás

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

 A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Hírek, események

Fekete / Hornyák / Horváth / Mayer: Élőérzet és intuíció

Megnyitó: 2020.07.03., 17:00
Helyszín: Vízivárosi Galéria

2020. július 02.

GODOT ART FAIR

A pályázatok beküldési határideje: 2020. július 12. 12.00 óra

2020. július 01.

Eddig minden rendben

Megnyitó: 2020. július 9. 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2020. szeptember 6-ig

2020. július 01.

HOVA TOVÁBB? 20. – ARC közérzeti pályázat

A pályázatok beadási határideje: 2020. július 31. 12.00

2020. július 01.

Rövidfilmpályázat – A FÉLELEM MEGESZI A LELKET

Pályázat kezdete: 2020. június 6.
Beküldési határidő: 2020. augusztus 15.

2020. június 29.

Kamilla /virtuális kiállítás és performansz | Fajgerné Dudás Andrea Júlia

Megnyitó: 2020. július 3. 18:00
Helyszín: Liget Galéria
Megtekinthető: 2020. július 4.

2020. június 29.

ELZÁRT VALÓSÁGOK

Megnyitó: 2020. július 1., szerda 18:00
Heléyszín: B32 Galéria
Megtekinthető: 2020. július 17-ig

2020. június 29.

FÖLTÁMADÁS - U&K Hetek II.

Kiállítók névsora:
Vida Szabolcs, Jeneses Ádám, Kophelyi Dániel, Papp Fanni, Hoóz Anna, Katona Dóra
Megnyitó: 2020.7.02. 19:00
Helyszín: ISBN könyv+galéria
Kiállítás időtartama: 2020.07.02-17.

2020. június 25.

Garten 2020 │ kortárs képzőművészeti bázis │ Lovas, Csopak

Várunk benneteket Lovason és Csopakon, a Balaton északi partjának képzőművészeti bázisán augusztus 1. és 22. között!

2020. június 24.

POSZTSZOVJET – Szilágyi Lenke fotói 1990–2002

Megnyitó: 2020. junius 27. 19:30
Helyszín: Centrális Galéria
Megtekinthető: 2022. december 31-ig

2020. június 24.

PAPÍRSZALONNA – Sztefanu Marina és Fülöp Gergő

Megnyitó: 2020. 07. 02. 18:00
Helysín: TELEP
Megtekinthető: 2020. 07. 02 - 22.

2020. június 22.

Nyitónap / Opening Day- Rendkívüli művek, rendkívüli időkben | Extraordinary Artworks in Extraordinary Times

Helyszín: Várfok Galéria
Megtekinthető: 2020. június 25-  július 25.

2020. június 22.

IDE JÓ LESZ – Födő Gábor grafikusművész kiállítása

Megnyitó: 2020. június 24., szerda 18.00
Helyszín: B32 GALÉRIA
Megtekinthető: 2020. július 17-ig

2020. június 22.

DISCONNECTED – Albert Ádám

Megnyitó: 2020. június 23. 14:00
Helyszín: Kisterem
Megtekinthető: 2020. július 31-ig

2020. június 22.

PÁLYÁZAT – villanyszerelő munkakör betöltésére

A pályázat benyújtásának határideje: 2020. július 6.

2020. június 18.