bezárás

Kis magyar luminokinetika

Luminokinetikus „mérnök-művész csoportok” a Magyar Népköztársaságban

Budapest Galéria
1036 Budapest, Lajos utca 158. (emelet)

2020. szeptember 16 – november 1.

Kurátor:
Paksi Endre Lehel

Kiállító művészek:
Balogh László | Bodó Károly | Dargay Lajos | Herwerth József | Szatmári Béla | Tilless Béla | Varjasi Tibor | Z. Gács György

Grafika:
Ipsics Barbara

Online megnyitó: 2020. szeptember 15. (kedd) 18:30
Facebook oldalunkon

A Nyugat-Európában és Észak-Amerikában ismert luminokinetikus csoportok (GRAV, Nul, ZERO, USCO stb.) nemcsak a kapitalista „nyugaton” működtek; hasonló csoportosulások léteztek a szocialista „keleten” is, bár egészen másképp. Az „azóta nyugaton” írt kánonba e csoportok jellemzően nem integrálódtak, de az „azóta keletibe” sem. Az egykori Szovjetunióból a Dvizsenyjére vagy a Prométheuszra vonatkozó információk újabban kezdenek elérhetővé lenni, de a Magyar Népköztársaságban 1975 és 1979 között működő Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége (MTESZ) Magyar Iparjogvédelmi Egyesület (MIE) Iparesztétikai Szakosztályáról (ISZ), illetve ennek feloszlását követően a hasonló tagösszetételű Kineteamről e kiállítás lehet az első lépés afelé, hogy tevékenységük szélesebb nyilvánosság elé kerüljön.
E magyar csoport(ok) a nemzetközi fényművészet föltárt és bizonyos tekintetben kanonizált vonulatába illeszkednek, lévén célkitűzéseik és eszközeik hasonlóak: fénykörnyezeteket, olyan műveket alkottak és terveztek, amelyek esetében a művészeti formálás színes és mozgó fényekkel történik a mű adott külső vagy belső terében. A gazdasági-társadalmi közeg azonban merőben eltérő volt a szocialista és a kapitalista mérnök-fényművészet eseteiben – hiába volt mindkettőjük jellemzője a szociális igény, a ma már képzőművészeti közhelynek számító törekvés a közönség aktív részvételére, vagy a köztéri megjelenés szándéka. A „nyugati” típust erős baloldali kritika érte, mint puszta látványosságot, amely csak az elnyomó kapitalista piac egyik újabb reklámfogása. „Keleten” pedig azért támadták, mert túl „nyugatias” volt. Az utólag már groteszkül komikusnak tűnő helyzetben – amelynek megértéséhez elengedhetetlen a hidegháború narratívájának ismerete – a „nyugati” és a „keleti” mérnök-művész csoportok néhány jellemzője és a fő különbségek jól azonosíthatók. A Magyar Népköztársaságban, ahol a magántőke gyarapodása nem a legjellemzőbb társadalmi feszültségforrás volt, a mérnökök és művészek együttműködése elvben tökéletesen illeszkedhetett volna a szocialista tervgazdaság működéséhez. A reklám-stigma okafogyott volt, és az alkotók valóban használhatták volna a fénykinetika köztér-transzformáló erejét a modern (szocialista!) élet kifejeződéseként, környezetesztétikai jobbítás szándékával. Az alkotói folyamat demokratizálódása jegyében a műveket együtt alkották meg, amelynek során a művész egyenrangú partnere a mérnöknek, az esztergályosnak, lakatosnak. Azonban e szocializmus bukott utópia volt, a demokratizálódás totális látszatával, ahol az ideológiai homogenitás fönntartása érdekében az állam és képviselői üldözési mániával szemlélték a művészi-technológiai innovációt. A döntéshelyzetben lévő pártkatonák házmesteri hatalmuknál fogva elutasították a luminokinetikát mint képzőművészetet, így a fény művészi alakításával foglalkozó művészek kénytelenek voltak a műszaki-tudományos szervezetek ernyője alatt csoportosulni, legitimációt szerezni. Ezért jött létre a MTESZ égisze alatt az első fénykinetikus csoport Magyarországon, Egerben. Egy pusztán nagyon makacs ellenállást kifejteni képes, (többszörösen rossz értelemben vett) konzervatív közegben vitt heroikus vállalkozásuk azonban nem lett teljesen eredménytelen saját korában sem: kiállításunk ennek a következetességnek kíván emléket állítani.


Dargay Lajos
Fénymodulátor, kb. 1970

budapestgaleria.hu

Hírek

Elhunyt Bodóczky István

2020. október 27.

A Szölke-gyűjtemény kortárs remekeiből nyílik kiállítás a MANK Galériában

Megnyitó: 2020. október 28. szerda 18:00
Helyszín: MANK Galéria
Megtekinthető: 2020. november 22-ig

2020. október 26.

Reflex

Megnyitó: 2020. november 11. 18:00
Helyszín: Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2020. december 17-ig

2020. október 26.

JÁTSSZUK AZT, HOGY MEGHALTUNK – Bodóczky István

A kiállítás megtekinthető: 2020. december 22-ig
Artus Stúdió

2020. október 26.

Egy időben - Stúdiólátogatások

2020. október 28-30.
Műcsarnok

2020. október 22.

MMM

Megnyitó: 2020. október 31. 18:00
Helyszín: aqb PINCE
Megtekinthető:  2020. november 15.

2020. október 22.

Várószoba 2.

Trapp Dominika és Kremmer Sarolta kiállítása

2020. október 22.

ZÉKÁNY DIA | HELYIDENTITÁS

Megnyitó: 2020. október 29., 18:00
Helyszín: Kahan Art Space
Megtekinthető: 2020. november 21-ig

2020. október 21.

VAS SZOBROK – Barabás Márton

Megnyitó: 2020. november 10. 18:00
Helyszín: Fészek Galéria
Megtekinthető: 2020. november 26-ig

2020. október 21.

Néhány a kedvenc dolgaim közül

Megnyitó | 2020. november 3. 18:00
Helyszín: Vizivárosi Galéria
Megtekinthető: 2020. november 21-ig

2020. október 21.

Az acb Galéria következő online kiállítása csütörtök este nyílik

Megnyitó: 2020. október 22. 19:00
Helyszín: acb Kortárs Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2020. november 20-ig

2020. október 21.

byGodot

Online galéria

2020. október 21.

FERi szereti: Monique L.

vernissage : 2020. október 21. 17:00
FERi
2020. október 21 - november 21.

2020. október 18.

Material Evidence

2020. október 21 – november 15.
FUGA : : Budapesti Építészeti Központ

 

2020. október 18.