Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

Formaképzési stratégiák / Form Creation Strategies

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti
Szakkollégiuma Gypsum munkacsoportjának kiállítása /
Exhibition by the Gypsum working group of the Art and Theory College
of Advanced Studies at the Hungarian University of Fine Arts

Megnyitó / Opening: 2018. november 21. 18.00
A kiállítást megnyitja / Opening speech by: György Péter, esztéta

Megtekinthető / on view: november 30-ig

Bővebb információ itt / Opening Hours information: facebook.com/events/1092388194256776/

Finisszázs és katalógusbemutató / Finissage and Book Launch: 2018. november 29. 18.00

Kurátor / Curated by: Albert Ádám, Lázár Eszter

Helyszín / Venue: LABOR,1053 Budapest, Képíró utca 6.

Grafikai tervezés / Graphic design: Máté Dániel

Résztvevők / Participants:

Agárdi Fanni, Albert Ádám, Georghita Borbála, Jakab Tamara, Jovánovics György, Káldi Richárd, Puklus Péter, Pusztai Barbara, Tehnica Schweiz, Sámsondi Kiss Béla, Szemerey-Kiss Balázs, Szövényi István

támogató / supported by MMSZK, MKE

/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /

A Formaképzési stratégiák a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégiumának 2017-ben elkezdett kutatási projektje, amely az intézményben található gipsz szemléltetőeszközök és műtárgymásolatok szerepét vizsgálta a felsőfokú rajz-és restaurátor oktatásban.

Az MKE 1871-es alapításától változó intenzitással gyarapodó oktatási célú tárgyakat 2011-ben a Művészeti Anatómia, Rajz- és Geometria Tanszék tanára, Albert Ádám kezdte el rendszerezni (anatómiai preparátumok, építészeti makettek, gipszminták, valamint a 19. században készült festett izomtani öntvények), a restaurálási munkát Káldi Richárd irányította.

A gyűjtemény a rajzi-anatómiai, geometria és építészeti tárgyak oktatásának strukturális és módszertani lenyomataként, az akadémiai művészképzéshez és az intézménytörténethez (a szemléltetőeszközök gyűjteménybe kerülési körülményei, története, és jelenlegi státusza, a gipszek művészetoktatási hagyományban betöltött szerepe) kapcsolódó kutatások szempontjából nélkülözhetetlen forrás.

A tanszékek hosszú távú együttműködését eredményező intenzív szakkollégiumi kutatás során több tematikus irány is felmerült, különböző szemináriumi témákkal, gyakorlati feladatokkal bővítve az egyetemi curriculumot.

A gyűjtemény darabjai nem csak a korábbi évszázadokat átívelő oktatási modellek szemléletes relikviái. Egy újraaktiválható készlet, amely amellett, hogy a kortárs művészetoktatásban, a rajzoláshoz vagy a restauráláshoz is szükséges alap, a kortárs művészeti gyakorlatok számára is inspiráló: akár a gipszet mint korábban inkább csak szobrászati segédanyagként, egyfajta melléktermékként használt matériát, akár az ókori másolatokat és azok olykor kalandos utóéletének feldolgozását vesszük alapul.

A gipszről leginkább egy mintavételi eljárásra, valaminek a lenyomatára, másolatára, vagy akár építészeti elemek alapanyagára asszociálhatunk; különböző funkcióval és méretben gipszből születtek újjá például az antikvitás remekművei (az MKE épületében is találkozunk több 19. században készült másolattal). A „sorozatgyártás” során újabb és újabb jelentések tapadnak az anyaghoz, a formaképzési metódushoz, a mintavételhez mint művészeti gesztushoz.

A (felépített) valóság negatív lenyomata egyszerre utalhat a hiányra, annak a pótlására irányuló szándékra, vagy az emlékezésre, függetlenül attól, hogy a másolás, az appropriáció vagy a remake a művész alkalmazott módszere, és, hogy mi az „újrajátszás” médiuma.

A Laborban megrendezésre kerülő kiállításon a több száz éves iskolai szemléltetőeszközöket hazai kortárs művekkel együtt mutatjuk be, ahol a másolat és az eredeti, a tanulmány és a kész mű referenciái között szándékosan nem állítunk fel hierarchiát, ahogy a kiállítótéri és a műtermi szituációkat is szeretnénk egymásba folyatni a Labor tereiben. A vizuális előképek, fotók, jegyzetek, műtermi beállítások nem egy lezárt kutatási eredményt mutatnak be, hanem szabad asszociációs tárházként különböző szituációkat és olvasatokat idéznek meg.

Éltes Barna – Hasított táj

Éltes Barna – Hasított táj

Megnyitó: 2022.12.13., 18:00
Helyszín: Parthenón Fríz-terem
Megtekinthető: 2022.12.22-ig

Éltes Barna – Hasított táj

MAPPASZOMBAT – MKE Festő Tanszék

helyszín: MKE, Tanácsterem
dátum: 2022.12.17. 9-18h

MAPPASZOMBAT – MKE Festő Tanszék
MEGHÍVÓ – Volkan Davut Mengi vizuális művész doktori védésére

MEGHÍVÓ – Volkan Davut Mengi vizuális művész doktori védésére

időpont: 2022.12.14., 11:00
Helyszín: online megvalósuló esemény, a MS Teams használatával

MEGHÍVÓ – Volkan Davut Mengi vizuális művész doktori védésére
Vitézek a Végeken és a könyvtárban

Vitézek a Végeken és a könyvtárban

Időpont: 2022.12.16., 15:00
Helyszín: MKE, Könyvtár

Vitézek a Végeken és a könyvtárban
Életműdíjat kapott Auth Attila

Életműdíjat kapott Auth Attila

Életműdíjat kapott Auth Attila
MEGHÍVÓ - Rajztriennálé V. Országos Rajztriennálé

MEGHÍVÓ - Rajztriennálé V. Országos Rajztriennálé

Megnyitó és díjátadó ünnepség: 2022. 11. 26., 11.00
Helyszín: Dornyay Béla Múzeum, Salgótarján

MEGHÍVÓ - Rajztriennálé V. Országos Rajztriennálé
BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT

2022. november 14 – december 12.

BARCSAY JENŐ TANULMÁNYI JUTALOM PÁLYÁZAT
Amit először mondtál, az volt az igaz! – Lélek és művészet szimbiózisa

Amit először mondtál, az volt az igaz! – Lélek és művészet szimbiózisa

Helyszín: Aula
Megnyitó: 2022. 11. 22. 18:00
Időpont: 2022. 11. 22– 12. 14.

Amit először mondtál, az volt az igaz! – Lélek és művészet szimbiózisa
XXIII. Tervezőgrafikai Biennálé

XXIII. Tervezőgrafikai Biennálé

Megnyitó: 2022. november 17. 17:00
Helyszín: Munkácsy Mihály Múzeum

XXIII. Tervezőgrafikai Biennálé
ÜZENET 

ÜZENET 

Megnyitó: 2022. 11. 21., 18:00 
Megtekinthető: 2022. 11. 21. - 12. 10.
Helyszín: Várnegyed Galéria

ÜZENET 
BUDAPESTI ILLUSZTRÁCIÓS FESZTIVÁL  –  3. ÉVFORDULÓS PÁLYÁZAT ÉS KIÁLLÍTÁS

BUDAPESTI ILLUSZTRÁCIÓS FESZTIVÁL – 3. ÉVFORDULÓS PÁLYÁZAT ÉS KIÁLLÍTÁS

BUDAPESTI ILLUSZTRÁCIÓS FESZTIVÁL – 3. ÉVFORDULÓS PÁLYÁZAT ÉS KIÁLLÍTÁS
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS a Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány programjában való részvételre

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS a Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány programjában való részvételre

PÁLYÁZATI FELHÍVÁS a Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány programjában való részvételre
Cipősdoboz akció a biharkeresztesi gyerekekért!

Cipősdoboz akció a biharkeresztesi gyerekekért!

Cipősdoboz ajándékot szervezünk a biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola nehéz sorsú tanulóinak...

Cipősdoboz akció a biharkeresztesi gyerekekért!
Kisebb világok. Dioráma a kortárs képzőművészetben

Kisebb világok. Dioráma a kortárs képzőművészetben

Megnyitó: 2022. 10. 13., 18.00
Helyszín: A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum 
Megtekinthető: 2023. 01. 15-ig

Kisebb világok. Dioráma a kortárs képzőművészetben
NAPLÓ – Kőnig Frigyes

NAPLÓ – Kőnig Frigyes

Megnyitó: 2022. 10. 13. 18:00
Helyszín: Műcsarnok
Megtekinthető: 2022. 10. 14. - 2023. 02. 05.

NAPLÓ – Kőnig Frigyes
Autonóm Anatómia

Autonóm Anatómia

Megnyitó: 2022. 10. 20, 17:00
Helyszín: Deák17
Megtekinthető: 2022. 10. 21– 12. 17.

Autonóm Anatómia
BETWEEN OUR SELVES

BETWEEN OUR SELVES

Time: 08.10. 2022 - 17.12.2022
Location: Hungarian University of Fine Art

BETWEEN OUR SELVES
Maradjon köztünk

Maradjon köztünk

Szemelvények Révész László László művészetpedagógiai tevékenységéből
Helyszín:MKE, Barcsay-terem
Megtekinthető: 2022.10. 8 – 12. 17.

Maradjon köztünk
előKÉPZŐ

előKÉPZŐ

a Magyar Képzőművészeti Egyetem felvételi előkészítő kurzusa
Jelentkezés: 2022. szeptember 30-ig

előKÉPZŐ

A 2022/2023-as tanév I. félévi munkarendje

A 2022/2023-as tanév I. félévi munkarendje
Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma (EIÖ) programról

Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma (EIÖ) programról

Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma (EIÖ) programról