BORSOS LŐRINC | BÖGÖS Loránd | Jivens O. BREEWENSES | Igor & Ivan BUHAROV | FAJGERNÉ DUDÁS Andrea | FERNEZELYI Márton & KAPPANYOS András & LEPSÉNYI Imre & SZEGEDY-MASZÁK Zoltán | HAÁSZ Katalin | HECKER Péter | IZSÁK Előd | KICSINY Balázs | KOLLER Margit | István KOVÁCS | KŐNIG Frigyes | K.U.T.A.Cs. (MÉCS Miklós & VÁNDOR Csaba) & VirágJudit Galeri (BOGYÓ Virág & FISCHER Judit) | LACZKÓ Juli | PETERNÁK Anna | Katerina ŠEVIĆ & Tehnika Schweiz (LÁSZLÓ Gergely & RÁKOSI Péter) | SZELLEY Lellé | SZILÁGYI Kornél & VÁNDOR Csaba | SZTRUHÁR Zsuzsa | TANGL Edit | TASNÁDI József


Helikon
  		2015
  		ready made
  		ereszcsatorna-őr, szolárlámpa, falap
Villanyszerelés: Radics Márk
  		Társalkotók: Oltai Kata kurátor, művészettörténész; Szenteleki Gábor festőművész
„Ha csak ezt az egy művet csináltátok volna egész életetekben, már az is megérte volna.” (E. M.)
„És ennek mi köze a dadához?” (F. F.)
„Narnia egy kib.szott hazugság.” (B. J.)
Borsos és Lőrinc egyszer egy barkácsáruházban játékból vásároltak maguknak egy-egy tárgyat (Lőrinc egy ereszcsatorna-őrt, Borsos egy kerti szolárlámpát). A tárgyakat később spontán módon illesztették össze a műtermükben. A munka címe szabad asszociáció segítségével született. A Helikon szó a görög mitológiában a Múzsák hegyét jelöli. A mű az Önkritikus Portré (2013-2016) című projekt részeként jött létre.


Körön belül
  		2010
  		video-dokumentáció, kiáltvány
  		video, print
Munkáim régen egyfajta lineáris kompozíciós elvet követtek. Évekig, szinte az unalomig ismételt formai átiratokban egy alaprajzi tézist kíséreltem meg térbeli formává tenni. Ez mind az építészet tárgykörének kiterjesztését vállalta fel, de szobrászati minimumként, csupán formai eszközök maradtak. Ezek kifulladását követően az addigi összes munkámat összetörtem, és bebetonoztam egy 5 méter átmérőjű, kör alaprajzú, sík felületbe. A kör fölé három méter magasra állványzatot építettem, és arról egy 8 mm-es halszemobjektívvel felvettem egy mozgássorozatot. Az objektív miatt a síkfelületből illuzionisztikus gömb keletkezett, így az optikális módosulás lehetőséget adott arra, hogy viszontláthassam magamat egy olyan térben, ami jelentősen eltér a valóságtól és felülírja korábbi síkbéli elképzeléseimet. A mozgás pedig újabb szobrászati megfelelőit adta az egyébként megsemmisített daraboknak. A felvétel után, a filmet az eredeti felületre visszavetítve képzeltem el, ez azonban nem jött létre ott a helyszínen, ezért most újabb dokumentációs, ezzel együtt kiállítási problémákkal szembesülök. Az eredeti helyszín eltávolítása reményeim szerint egy állandóbb és kötődésmentes új szempontrendszerrel fog meglepni.
Alapvetően ezt is lehet tézisként kezelni, ha ezzel a dokumentummal „csupán” illusztrálni kívánom azt a romboló és építő gesztust, mely az évek alatt talán magyarázattá sűrűsödött.
  		Bögös Loránd

Hotel Tubu // Hotel Tubu
  		2002
  		színes rövidfilm, 4’00’’
  		35 mm film videóra átírva / 35 mm film transfer to video
„Az itt élő lelkek nagy része magasabb dimenzióba fog költözni.
  		A Kozmosz munkásai nem akarnak mást, mint amit az Isteni akarat akar és a Karma megenged.
  		Ez az erő ne működjön másképp.
  		Ha másképp működne, álljon le, ne működjön.”


Az Ináruti Jóslat // The Inarut Prophecy
  		2014
  		video-installáció, 2'19'', color
  		16mm-es film videóra átírva
Szereplő: Bagdiné Marika
  		Kép: Rév Marcell
„A szégyent mint legmagasabb tudatállapotot gyakorolják.”

Vajon a gyilkos kimegy a temetőbe?
  		2001
  		rövidfilm 8’00’’
  		super 8 film videóra átírva
„Kimegy. Vagy nem?”

Воскресенье
  		1994
  		színes rövidfilm, 4’00’’
  		super 8 film videóra átírva
„Vasárnap, az időjárás normális,
  		csókolózom a széllel, galambokat etetek,
  		hamburgert eszem,
  		aztán hazamegyek”

Az emlék ára
  		2015
  		színes rövidfilm, 11'17''
  		super 8 film videóra átírva
„Az áru emléke.”


DADA BABA
  		2016
  		performansz, installáció
  		vegyes technika
Munkásságomban kiemelt figyelmet kap a képzőművésznők története és a nőművészet. Újraértelmezem, appropriálom alkotásaikat a saját nézőpontomon keresztül, kortárs gondolatokkal társítva. A DADA BABA című installáció egy ruhából, egy fotóalbumból és egy videóból áll. A munkával öt olyan képzőművésznőre reflektálok, akik meghatározó alakjai voltak a DADA mozgalomnak és jelentős műveket hoztak létre. Kiindulópontot jelentettek számomra többek között Emmy Ball-Hennings performansz-ruhái, költeményei és a DADA-babája. Ball-Hennings a svájci DADA meghatározó alakja, Hugo Ball felesége volt, akivel közösen hozták létre a Cabaret Voltaire-t. Szintén a svájci DADA tagja volt Sophie Taeuber-Arp, Hans Arp felesége. Taeuber-Arp performansz-ruhái, az öltözeteken is használt festői formanyelve és a DADA-babái jelentették a legerősebb inspirációt DADA BABA című munkámhoz. Emellett Jacqueline Chaumont-t, a párizsi DADA aktív szereplőjét, a táncosnőt is megidézem azzal, hogy mozdulatait megkísérlem elsajátítani és bemutatni. Chaumont performanszain Sonja Delaunay által készített ruhákat, jelmezeket viselt. A negyedik képzőművésznővel, a berlini DADA mozgalom tagjával, Hannah Höch-kel és fotóalbumaival, kollázsaival már korábban, 2010-ben is foglalkoztam Drezdában. Höch-nek is volt DADA-babája, amit első abortusza után készített, és úgy állította ki, hogy megnevezte magát és Raoul Hausmannt mint szülőket. Munkámban utalok továbbá Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven német származású, New Yorkban tevékenykedő dadaista alkotó performansz-, táncművészetére és költészetére, egy verset el is szavalok tőle.
A felsorolt képzőművésznők szinte mind készítettek maguknak DADA babát és mindegyikőjük fotózta is magát vele. Mivel nekem már van DADA babám – egy aranyhal –, erre az alkalomra nem kellett újat csinálnom. Ezt az aranyhalat a Biodiverzitás és szupernaturell című performanszunkon (Szabó Eszter Ágnessel) az általunk tervezett pólóra, a mellemhez patentoztam és szoptattam a performansz végéig. Szerintem az aranyhal szoptatása DADA gesztus.
Táncmozdulataimban Drozdik Orsolya Individuális mitológia című művére és a szabadtáncra is reflektálok.
  		Fajgerné Dudás Andrea


Chess Variety
  		1997-2016
  		objekt
  		vegyes
Nekem a dada etalon, egy olyan emlékeztető, amit a műterem – ha van ilyen – ajtófélfájára érdemes lenne felírni, mint ahogyan a mesében az öregasszony felíratta a „holnap”-ot a halállal. A Chess Variety egy hasáb alakú kukucskáló doboz, mely az 1997-es diplomamunkám részét képezte. A doboz két oldalán keresztül egy olyan „sakkcsipke”-kivágással ketté választott térbe lehet benézni, amit egyetlen fényforrás világít meg. A belső világítás és a két kukucskálópont révén a dobozbéli látványnak két különböző, ellentétes nézete van: negatív-pozitív, férfi-női, aki ezt olvassa, kap tőlem egy dada-ajándékot, jelentkezni lehet, katihaasz kukac gmail pont com-on. A doboz külső frontális részén egy frissen készült kollázs látható (az eredeti egy sakktáblára ragasztott jelenet volt, de megsemmisült), ami részben saját munkák reprodukcióiból áll, ezzel szeretném tiszteletemet kifejezni a százéves dadának. A szintén ‘97-es diplomadolgozatom szorosan kapcsolódik a Chess Variety-hez, témája egy fotó, amin Duchamp sakkozik a meztelen Eve Babitz-cal.
„Ez a jelenet a Nagy Üveg egyszeri értelmezésének is felfogható. A nő önmagát az aktot jelenti, Duchamp a gondolkodót. A kettőjük közötti kapcsolat a játékmezőre és a sakkórára transzponálódik, úgy vannak elválasztva egymástól, mint menyasszony a vőlegényeitől. A Nagy Üveg két féltekéjén a főszereplők kapcsolata egy bonyolult szerkezet íve. A beteljesedés vágya folyamatában kielégítést nyer, olyan ez, mint a cyberszerelem”.
Haász Katalin

Izraeli drón a Hortobágy felett
  		2013
  		festmény
  		akril, vászon
Ezt a képet a zsidók világuralmi törekvéséről szóló, antiszemita összeesküvés-elmélet („Sorosozás”, „bankározás”) illusztrációjának szántam. A művet Tornyai János Bús magyar sors című képe alapján festettem. A szomorú ló jelképezi a végletekig elgyötört magyarságot, ami már a gémeskútnak sem tud örülni tiszta szívéből, és az idő is rossz. Fölötte az ellenség les. A festmény Szolnoki József ötletének felhasználásával készült.
Hecker Péter





Szakállprotézis
  		2014
  		objekt
  		fa, bőrpánt, fémcsat, fémszegecs
A Szimbólumtár szerint a szakáll a szigorúság, a férfiasság, a korlátlan uralom és a bölcsesség kifejezője. Európában az első világháborút megelőzően a nők nem rendelkeztek választójoggal, nem járhattak egyetemre, nem vállalhattak tetszés szerint munkát és a családon belül is alárendelt helyzetben voltak.
  		Szakállprotézis című munkám elkészítése során az első világháború főbb szereplőinek (I. Ferenc József [1830–1916], II. Miklós [1868–1918], II. Vilmos [1859-1941], V. György [1865-1936], Nedeljko Čabrinović [1895 -1916] és Grigorij Jefimovics Raszputyin [1869 -1916]) szakállait készítettem el fából. A sötétre festett, valós méretnél kicsit nagyobb, faragott szőrzeteket, bőrpántok segítségével az arcra lehet rögzíteni. Csakúgy, mint a háború utáni utcaképet is meghatározó sérült, nyomorék katonák protéziseit, amelyek többek között George Grosz és Otto Dix képein is megjelennek.
  		A dadaisták az első világháború borzalmai elől menekültek a békés, semleges Svájcba. Nem voltak militáns érzelmeik, magasról tettek a hatalomra és a kiemelt pozíciókra. A mozgalom tagjai közt nőket és férfiakat egyaránt találunk, ezzel összefüggésben vettem észre azt, hogy néhány kivételtől eltekintve a dadaisták jellemzően nem viseltek szakállt.
Hecker Péter
  			Mi a jó művészet, mi a Dada? //  What is good art, what is Dada?
  		2016
  		riport
  		video
Szerkesztő-riporter, rendező: István Kovács
  		Operatőr: Nagy Áron
  		Kreatív vágó: Fillér Máté
István Kovács a Berlini Magyar TV budapesti tudósítójaként már több mint 10 éve készít riportokat hazai eseményekről és jelenségekről a Berlini Magyar Negyed lakói számára. Mióta az interneten is terjeszthetővé váltak a mozgóképes tartalmak, riportjait már az anyaország közönsége is elérheti a világhálón. István Kovács videóiban a lokális és a nemzetközi kultúra viszonyát, jelenségeit, kapcsolódási pontjait mutatja be, így tematizálva a különböző kultúrák közti átjárhatóság lehetőségeit és korlátait.
A kiállításra elkészült exkluzív epizódban István Kovács a budapesti utca emberét kérdezi arról, hogy mi a jó művészet, milyen a jó művész, mit fest vagy készít a jó művész, mitől jó a jó művészet, illetve hogy mi lehet az a Dadaizmus?
  			A Tejút szavatossági ideje // Expiration Date of Milky Way
  		2016
  		digitális fotómontázs
  		print
A mű alkotóelemei egymásra exponált időpontok.
  		Az időpontok az általam egy év (2015) alatt rendszeresen vásárolt és elfogyasztott, ugyanolyan típusú tejtermékek szavatossági idejét jelzik.
A naptárszerűen rendezett triptichon utalás a jelenkori fogyasztói társadalom működésmódjára, amely szerint e társadalom fennmaradása csak bizonyos korlátok között képzelhető el. Ezek a korlátok – mint pl. egy termék szavatossági ideje – napjainkban egyre inkább meghatározóvá, fontos eligazodási pontokká válnak az életünk során elfogyasztott táplálékok beszerzésében.
Mint ahogy a Tejútrendszeren belül is felfedezhető több kisebb és kisebb rendszer, amelyek tehát mind egy nagyobb és nagyobb rendszer alkotórészei és működtetői, úgy a Földön, a mi környezetünkben is kialakulnak, különböző elvek szerint működő, kisebb társadalmi struktúrák, amelyek egy nagyobb társadalomegész alkotórészei és működtetői. A társadalmat alkotó részek „szavatossági ideje”, vagyis fennmaradása függ az adott társadalmi rendszert meghatározó fő vezérelvtől.


Érvényben
  		2016
  		video blog post
  		video
Operatőr:  Csobay Bence és Jivens O. Breewenses
  		Rendező:  Jivens O. Breewenses
A videóban egy részlet hangzik el Hugo Ball Menekülés az időből c. szövegéből.
  		Fordította: Vitézi Ildikó.
Jivens O. Breewenses, a nemzetközileg elismert etológus és etnológus professzor a különböző városi létformákat kutatja. A professzor, aki egyszersmind A Betondzsungel ösvényein című népszerű sorozat szülőatyja és műsorvezetője ezt a videót először a hivatalos Facebook oldalán publikálta, ahol nagyvárosi kutatásainak részleteiről, valamint tudományos tapasztalatainak mélyrétegeiről számol be az őt követő érdeklődők számára. A videóanyagot a tudós nagy örömmel bocsájtotta a kiállítás készítőinek rendelkezésére.

Jivens meséi
  		2015
  		mesegyűjtés
  		video
Rendező, narrátor: Jivens O. Breewenses
Jivens O. Breewenses, a különböző városi létformákat kutató nemzetközileg elismert etológus és etnológus professzor, A Betondzsungel ösvényein című sorozat szülőatyja és műsorvezetője városi mesék gyűjtésével is foglalkozik. A kiállításon a betondzsungelben gyűjtött kedvenc meséjét hallhatjuk saját előadásában, az anyanyelvén.

A dadámról
  		2016
  		kézzel írott szöveg
  		tinta, papír
A dadám megóvott a valóságtól, mert az elviselhetetlen. A dadám megóvott a művészettől, mert az gazemberek prédája lett. A dadám nem valóság és nem műtárgy. A dadám egy sziget. Az időből egykor hozzá menekültem. Dadám körül nincs már tenger. A dadámat most tanítják, dadámmal üzérkednek, dadámmal üzletelnek. Nincs miért, nincs hol és nincs mikor visszatalálnom a dadámhoz. Nélküle sztár leszek a mocskos égen vagy kóbor kutya a sikertelenség falkájában. Pedig ő ott volt, amikor megszülettem.
  		Kicsiny Balázs

Megalkuvó forradalmár Opportunist Revolutionary
  		2016
  		installáció
  		pizsama, útjelző bója, szemeteskosár, selfie-bot, kézi kasza, benzines kézi kasza, heveder, műfű, faszerkezet
1987-ben megkerestem Franz Kafka sírját a prágai Új zsidó temetőben. A sír mellett egy motoros-damilos fűnyíró tevékenykedett. Életemben először láttam ilyen fűnyíró technikát. Zavaromban először arra gondoltam, hogy számomra ismeretlen módon, az akkori Csehszlovákiában még tiltott kafkai szellemiség öltött testet előttem. Manapság ez az emlék gyakran eszembe jut az utak mentén dolgozó fűnyíró közmunkások láttán. A fűnyíró közmunkások látványa pedig elgondolkodtatott arról, hogy ki is valójában a kortárs képzőművész. A Megalkuvó forradalmár se nem ember, se nem szobor. Tevékenységbe dermedt alakja éppen az önfelszámolás mikéntjén gondolkodna, ha tárgyi mivolta ezt lehetővé tenné.



Lichthof Symphony No.17
  		2016
  		hanginstalláció
  		mp3 hangfájl
a hangok zubogva ömlenek az állefolyóba
  		lehúzva a wc árnyékának hangmását
  		befognám a bébicsecsemő síró visszhangját
  		elszakítva a sípoló telefonzsinór már néma
  		a hamis és letűnt tükörtojás sercegésben
  		el-elcsípni néminemű emberi jelenlétek korát
  		a kukkoló hanglopó ingerküszöb-botlatója
  		s „már rég halott emberek rögzített nevetése”
  		lépcsőforduló átka, hogy egymáshoz kell szólni
  		– csak veszekedni, mi gyönyör!
  		a jelenvalólét kiszökött a lichthofon
  		ó-ió-ció-dehumanizáció!!!

Virtuos
  		1974
  		kollázs
  		kollázs, papír
A munka 1974-ben készült. Ebben az időben a Fejér Megyei Nyomdaipari Vállalatnál dolgoztam segédmunkásként a cinkográfiai műhelyben. Gyakran vettem részt a Fejér Megyei Hírlap készítésében. Ez a tevékenység technikai jellegű volt, a tartalmi vonatkozásokba nem tudtam beavatkozni. Ezt a feszültséget kívánta ellensúlyozni a munka.
  		Kőnig Frigyes

Berlin – Frei Stadt 2020
  		A fiktív jövőből visszanézett jelen képei – dada hír
  		2016
  		fanzine
  		print, fából készült napilap-olvasó
2020-ban Trump Amerikája és Merkel Európája polgárháborúban áll Putyin Oroszországával, de a német beavatkozás pillanatában Berlinben szélsőséges anarchista lázadás tör ki: a punkok kiszorítják a konszolidáltakat, a város leszakad az államszövetségről és központi irányítás nélküli radikális szabadelvű közösségként működik tovább. A Berlin – Frei Stadt 2020 ezt a jövőbeli történelmi pillanatot mutatja be egy digitálisan és nyomtatott formában is olvasható napilap formájában.
Berlin belterülete 2016-ban több, a város különböző pontjain létező, szélsőségesen nonkonform, off-grid életformának ad otthont, elzárt anarchista területektől kezdve, házprojekteken át, egészen a fesztiválszerű lakóautó-karavánokig. Ezeket a telepeket kezdtem el dokumentálni két párhuzamos nézőpontból: a Google Maps lokáció a Google Street View-val hitelesíti a helyszínen készített dokumentum-fotóimat.
  		A Berlin – Frei Stadt 2020 című munka egy fiktív, mai megjelenésű nyomtatott, illetve digitális újság. A benne olvasható cikkekben a saját fotóim együtt szerepelnek a Google Street View azonos helyszínt ábrázoló képeivel, valóság és fikció között lebegtetve így az újságban közölt dokumentumokat, tartalmakat.
  		Laczkó Juli




Távollétjelentés
  		2016
  		installáció
  		print, kartonplaszt lemez
A Távollétjelentés alapvetően egy hétköznapi tárgy, nevezzük hivatalos dokumentumnak, mely eredeti funkcióját betöltve információértékkel bír azok számára, akik képesek ezt a jelrendszert dekódolni. Azokról jelent, akik távol vannak. Havonta készül. A jelentés elkészítésének elmulasztása figyelmeztetések, majd megrovások sorát vonja maga után. Bár a Távollétjelentés külseje szerény, tartózkodó, belül szofisztikált, szépirodalmi művekéhez hasonló mélységgel bíró üzeneteket rejt. Mostanáig a Távollétjelentés korlátozott intézményi keretek között működött, egyetlen bejárt útvonala a „kiállítótól” a munkaügyi osztályig tartott, ezért nem tudott megfelelően kiteljesedni, sem elég emberhez eljutni. De ezen változtattunk. Új funkciójában (mint műtárgy), végre betöltheti a hozzá méltó szerepet.
  		Bátorítunk minden kedves látogatót, hogy ezúttal úgy vegye kézbe a Távollétjelentést, mintha egy Jókait, Dickenst, Defoe-t vagy Beckettet lapozna. S ha tetszett, ugyanígy járjon el a Szakmai teljesítésigazolás és az Azonnali hatályú felmondás esetében is.
  		Peternák Anna
01_Azonnali_hatalyu_felmondas.pdf
  			01_Tavolletjelentes.pdf
  			01_Teljesitesigazolas.pdf
  			02_Azonnali_hatalyu_felmondas.pdf
  			02_Tavolletjelentes.pdf
  			02_Teljesitesigazolas.pdf
  			03_Azonnali_hatalyu_felmondas.pdf
  			03_Tavolletjelentes.pdf
  		03_Teljesitesigazolas.pdf


ALFRED PALESTRA
  		2014-2015
  		installáció
  		bőrtáska, könyvek, Alfred Palestra-könyv
A XIX. század végén a jelenleg a Lycée Emile Zola nevet viselő gimnáziumban két, a kort jelentősen meghatározó szellemi és történeti tendencia, az avantgárd születése és a francia köztársaság válsága „keresztezte egymást”. Itt tanult ekkoriban az avantgárd előfutáraként számon tartott Alfred Jarry, illetve ugyanezen a helyen zajlott a második Dreyfus-per is. Vajon véletlen egybeesés volt, hogy az óriási politikai válságot okozó Dreyfus-ügy kicsúcsosodásával párhuzamosan, közös térben és időben alkotta meg Jarry – a dadaizmus, a szürrealizmus és az avantgárd előfutáraként emlegetett – Übü király című drámáját? A projekt erre az együttállásra reflektál.
Az Alfred Palestra a gimnáziumi drámakör résztvevőinek segítségével az egykor a tárgyalás színhelyéül szolgáló tornateremben valósult meg. A tanulók közreműködésével létrehozott és bemutatott munka célja a résztvevők szembesítése a hely szellemével és az iskola meghatározó örökségével a két Alfred történetén keresztül. A workshop során a művészek és a diákok két párhuzamos szövegkánonból kiemelt szövegrészletek értelmezésével és elemzésével foglalkoztak. Az egyik kánon a Dreyfus által az ördögszigeti raboskodása során, 1895 és 1898 között olvasott művekből, a másik pedig a Jarry egyik legfontosabb művében, A patafizikus Faustroll Doktor cselekedetei és nézetei című kisregényben felsorolt huszonhét könyvből állt össze.
Közel húsz különböző jelmez és szimbolikus, mozgó fakellék készült az előadásra és a workshopra.
A DLADLA 100 kiállítás keretén belül Alfred Palestra iskolatáskája, az Alfred Palestra-kánonhoz tartozó könyvek, valamint a projekt nyomtatott manifesztációja, az Alfred Palestra-könyv lesz megtekinthető.
Fordította: Kálmán Zsófia





Kivonat I-V.
  		2016
  		grafika
  		ceruza, papír
Mivel, hogy a szöveg nem támogatja magát az ábrát a képen, és még így is képileg, egy térben megférve egymással, egységet alkotnak, ugyanúgy a képekhez való, versekből álló leírás, alátámasztja, erősíti ezt a koncepciót. Lehet, DADA is ebben a szabad esetben.
Mészből valók
  		De nem az
  		Két zöld levél
  		Két csésze
  		Lassabban, mint amibe telik kimondani
  		Feloldottak
2016-09-28 2016-10-04
Sansz
  		A felszálló
  		Repülőgép hangja
  		Zuhanásomba ér
  		A kakas üvöltése
  		Nyírja a sötétséget
  		A kövek felúsznak
  		A magasba
2016-09-16
Sors
  		Ettől a perctől kezdve
  		Enyhít
  		Az érzékelhető világban
  		Enged
  		Egyszerű pillantással
  		Emel
  		Megrögzött reménnyel
  		Elnyúlik
  		Visszhangzott tekintettel
  		Elold
2016-11-15


Kockakő a nép fegyvere – Elnyomásteszt
  		2012
  		installáció
  		video, kockakő-törmelék
Két kutatóművész Közép-Kelet Európa négy városából utcán lerakott kockaköveket gyűjtött, majd a Budapesti Műszaki Egyetem laboratóriumában nyomástesztet végeztetett mindegyiken. A mérés eredménye azt mutatja, hogy a magyar kockakő sokkal jobban bírja a nyomást, mint a többi. Kézenfekvő állításnak tűnhet, hogy a magyar ember bírja messze a legjobban az elnyomást.
  		„A magyar ember hátán fát lehet hasogatni.”


Instant Phono-Visual Poetrizator (Pseudo-Chaotic Dadamaton)
  		2016
  		Pseudo-Chaotic Dadamaton
A munka a dadaista képvers és „szabad” tipográfia hagyományát dolgozza fel interaktív formában. Az elgondolás alapja, hogy a korabeli (rendszerint efemer, újságokba vagy röplapokra szánt) ilyen jellegű munkák a szóbeli előadás érzelmi dinamikáját igyekeztek leképezni, „lekottázni”, maguk is egy korábbi hagyományt, a futurista parole in liberta módszerét felhasználva. Az Instant Phono-Visual Poetrizator digitális beszédfelismerésen alapul: azonosítja és tipográfiai jelekké alakítja a közelében elhangzó szavakat, beszédfoszlányokat. A felismert szavak hangzása alapján egy algoritmus minden szóhoz jellegében megfelelő tipográfiai mintát rendel, és ezt jeleníti meg egy képernyőn. A szavak egymásra rakódnak és dinamikus képverset (vizuális költeményt, versfilmet) alkotnak, amely folyamatosan változik az időben, de minden pillanatban egyszerre kínálja fel magát a vizuális és verbális percepciónak, amit – mintegy kontextusként – tovább színez az elhangzott eredeti megnyilvánulás akusztikus emlékének jelenléte, valamint a tökéletlen szövegfelismerések révén keletkező komikus feszültség.

Musica Taverna („Buffetmuzik”)
  		2016
  		installáció
  		vas, fa, réz, plexi, üveg, ipari ventilátor, singer motor, műanyag, akril
Májusban, a Hermina Galéria első születésnapjára készült a bohém, könnyed mű. A Musica Taverna („Buffetmuzik”) installációban egy plexiüvegen sörösüvegek mennek körbe-körbe, melyeket egy központi, átalakított ventilátor szólaltat meg. A plexit ékszíjtárcsával mozgatja egy varrógépmotor, mely lábbal szabályozható. A sörösüvegekben a vízszint szabályozásával lehet állítani a hangot, körülbelül egy kvint – oktáv hangterjedelemben. A plexi mozgatásával halk hangsor hallható. A mű színvilága, hangulata némiképp emlékeztet a francia riviérára, ahol elképzelésem szerint bizonyos pálmaházakban Duchamp-ék jókat lazíthattak, „dandyskedhettek” kedvükre.
  		Sztruhár Zsuzsa

DADA Central 2016
  		2016
  		videoinstalláció
  		video, Kinect érzékelő
Egy játék az ócska maradékokkal, játék a filmmel. Hol kezdődik? Hol a vége? Van egyáltalán vége? Vagy eleje? Ezt a művet nem lehet egy pontból megragadni, előtte kell ugrálni, zsongani, legyezni, és reagál rád. De hogy hova jutsz el? Az sosem biztos. Előre vagy hátra, hogy milyen történetet kapsz, csak rajtad múlik.
  		Egy Kinect érzékelő segítségével a dada filmvilágot idéző jeleneteket rakhatunk össze, totálisan meghatározatlan és logikátlan sorrendben. Megalkothatjuk a saját dada filmünket a kéz és lábmozdulatainkkal. Megoldókulcs nincs, fel kell fedezni a jelenetek és mozdulatok eszköztárát. A mű címe egy népszerű Kinect játékra utal.





A látogató 1-3
  		2013
  		kinetikus installáció videodokumentációja
  		video
HOSSZ:
  		A látogató 1 (1’55’’)
  		A látogató 2 (2’18’’)
  		A látogató 3 (1’49’’)
Koncepció: Tasnádi József (2011)
  		Tervek: Tasnádi József (2011) & BIMATIK Kft. (2012)
  		Kivitelezés: BIMATIK Kft. & Tasnádi Terézia (2012)
  		Helyszín: Budapest – Csepel-sziget, Óbudai-sziget, Hősök tere, Városliget
  		Időpont: 2013. február-május
Kamera: Bredár Zsolt
  		Zene: A látogató 1 – Erik Satie: Gymnopedie 1, A látogató 2 – Erik Satie: Gymnopedie 3, A látogató 3 – Erik Satie: Gnossienne 1
A leképezés csak statikus helyzetben lehetséges? Csak megállva adok magamnak lehetőséget arra, hogy tudatosan lássak?
A mozgás nem képbarát. A valóság érzékelése többnyire mégis mozgásban történik. A mozgó világot mozgás közben érzékelem. Többnyire pontatlanul. Ebben a pontatlanságban a látvány sokkal inkább hangulati, mintsem képi. A képnek azonban mégis van hangulata. Mint, ahogy a mozgásnak is. A mozgás mégsem képbarát.
Ha megállok és szemlélődöm, a valóság javarészt képként tárul elém, jóllehet a valóságnak a kép csak az egyik dimenziója. A kép csak egy valóságtöredék.
Egy töredék nem képes sem hordozni, sem pedig közvetíteni a pillanat hangulatát. A képen sosem a valóságot látom – mégis mintha a valóság hangulata idéződne fel benne.
A látogató a saját középpontom felé tett zarándoklás meséje. Irracionális és vidám kirándulás, amelynek csak oka (indítéka) van, magyarázata nincs. Olyan kaland, amelyben a fikció és az invenció, a romantika és a humor vegyül az önmagam iránti kiszolgáltatottság tragikomikumával. Enyhe utalásköteg Fitzcarraldo elszánt őrületére, Ulyssesre és Vargas Llosa hölgyvendégeire. Azokra a belső hiányérzetekre, amelyek a szüntelen átlényegülés-vágyunkat táplálják. Önélatrajzi ihletésű installáció-performansz, amelyben egy ágy a helyettesítőm.
Tasnádi József



Dacdac-korszak
  		2016
  		installáció
  		fotók, videók, tárgyak, szövegek
A Zöld Kakas Líceum egy iskola olyan gyerekek számára, akik a hagyományos oktatási intézményeket nem tudják elviselni és azok sem viselik el őket.
  		Már hat évesen a társadalommal dacolnak.
  		Tavaly általános iskolás osztály is indult egy szem gyerekkel, nyolc-tíz szem nemtanárral. Órákat nem tartunk, csak töltünk, mint „normálisan”.
  		Az előző helyeken ők voltak a lázadók, de egy olyan iskolában, amely maga is lázadó, ez egy kicsit nehezebb.
  		Mi azon vagyunk, hogy mindenkit meggyőzzünk arról, hogy mindig van mi ellen lázadni. Ha a tanárokon túl vagyunk, jöhetnek a tanok.
Idén három gyerek van és két terem. A kisebbik mára egy mindig teljesen sötét meditációs tan(k)teremmé alakult. Ebben a (tan)anyagtalan térben szoktunk töprengeni, gyertyafényben rajzolni-tervezni, stroboszkópfényben mozgolódni, vagy a teljes sötétben lenyugodni, filozofálni. Újabban itt is ebédelünk.
Péntekenként alkotónap van, ilyenkor több külsős, kisiskolás korú gyerek is bekapcsolódhat az iskola életébe. Ideális unschooling szituáció ez, ahol a „nevelők” azzal foglalatoskodnak, amit egy lakatlan iskolában is matatnának a legmélyebb késztetésük előtt hódolva. Van, aki elektronikus kütyüket épít; van, aki animációs technikákkal kísérletezik; mások zenélnek; főznek; masszírozzák egymást. A gyerekek meg áramlanak ide-oda, és belekóstolnak mindenbe, ami épp megragadja vagy leköti őket.
Volt már szülinap, amikor az ünnepelt ajándékozott meg mindenkit.
  		Temetés, amin a halott osztotta az észt a koporsóból a hátramaradottaknak.
  		(Élőkről csak rosszat!)
  		Eltemettünk egy elütött párducmintás kalapot.
  		Sós pukiból megépítettük a Szent Koronát.
  		Robbantottunk. Elágazó tüntetőtáblákat gyártottunk lehullott faágakból.
  		Elfertőződött a fejünkön a bindi.
  		Wc-t pucoltunk műfenyővel – talán ezt nevezhetjük békés, boldog pc kefének.
  		Kedves szavakat írtunk a bemutató-ujjunkra, hogy összezavarjuk a – sokszor jogtalan – agresszorokat.
  		…
Úgy gondolunk ezekre a pénteki alkalmakra, mint a dadaizmus örökségét felélő, kifordított ünnepségekre. Az örökség felélése nem feltétlenül tékozlás. Bár a szó másra utal, mégsem örök. Vagy ha az is, akkor is inkább úgy, mint az energia. Nem vész el, csak átalakul, átrendeződik vagy akár az ellentettjébe fordul. Furcsa dolog egy olyan irányzat előtt tisztelegni amelynek a lényege hogy nem tisztel semmit.
K.U.T.A.Cs. (Kivezető Utak Tapasztalatain Alapuló Csoport; Mécs Miklós & Vándor Csaba) & VirágJudit Galeri (Bogyó Virág & Fischer Judit)
Magyar Képzőművészeti Egyetem, Nemzeti Kulturális Alap