DLADLA100

DLADLA100

DLADLA100

– A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának kiállítása az 1916-ban alapított zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából

„»50 frank jutalom annak, aki elmagyarázza nekünk, mi a dada« – állt az 1921 januárjában Párizsban kiadott »Dada soulève tout«, vagyis »Dada felkavar mindent« kezdetű szórólapon a vezető dadaisták aláírásával. Jellegzetes dada-paradoxon, hogy aki egy ilyen felhívásra jelentkezne, az nyilvánvalóan nem értené a felhívásban rejlő csúfondáros dada-gesztust, tehát nem tudhatná, mi a dada; következésképp akinek van fogalma arról, mi a dada, nem jelentkezik ilyen felhívásra. S valóban, nem is tudunk arról, hogy jelentkezett volna valaki. Pedig a feladat ma is csábító a benne rejlő rendkívüli kihívás miatt, mert – ha komolyan vesszük – ez a feladvány igen nehéz, és maguk a dadaisták tették azzá.” Ezzel a gondolattal kezdi Kappanyos András az általa szerkesztett, online Dada antológiát, amely a benne összegyűjtött szemelvények révén egy szövegkollázsszerű egész összeállítására, tehát mégiscsak a dada meghatározására vállalkozik, nyugtázva egyszersmind a tevékenység alapvető ellentmondásosságát.

A DLADLA100* című csoportos kiállítás ezt a paradox definíciós kísérletet folytatja. A Barcsay Teremben bemutatott munkák a Magyar Képőzművészeti Egyetem Doktori Iskolájának egykori és jelenlegi hallgatói körében közzé tett pályázatra beérkezett vagy bekért művek közül kerültek ki. A DLA vezetősége a zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából tette közzé a felhívását, amelyre a dada művészeti mozgalom máig érzékelhető jelenlétét, különböző kortárs újraértelmezéseit és lehetséges kritikáit közvetítő alkotásokat várt.

A kiállító művészek munkáikban eltérő módon és különböző szinteken jelenik meg a dada öröksége: a dada eseménytörténet bizonyos részeinek feldolgozásától kezdve (1), a dadára jellemző motívumok (2) és a sajátos képzőművészeti eszköztár (3) kortárs alkalmazásán át, egészen a mozgalom irodalmi és tipográfiai sajátosságainak (4) értelmezéséig.

A DLADLA100 tehát a fent idézett Dada antológiához hasonlóan működik, a Barcsay Teremben azonban a szemelvények összeolvasása helyett a kortárs művészeti alkotások megismerése ad egy szintén kollázsszerű összképet arról, hogy mit jelent 2016-ban a dada Magyarországon a művészdoktorok, illetve a doktoranduszok számára.

KIÁLLÍTÓ MŰVÉSZEK:

Borsos Lőrinc, Bögös Lóránd, Jivens O. Breewenses, Igor & Ivan Buharov, Fajgerné Dudás Andrea, Fernezelyi Márton & Kappanyos András & Lepsényi Imre & Szegedy-Maszák Zoltán, Haász Katalin, Hecker Péter, Izsák Előd, Kicsiny Balázs, Koller Margit, István Kovács, Kőnig Frigyes, K.U.T.A.Cs. (Kivezető Utak Tapasztalatain Alapuló Csoport; Mécs Miklós & Vándor Csaba) & VirágJudit Galeri (Bogyó Virág & Fischer Judit), Laczkó Juli, Peternák Anna, Katerina Šević & Tehnika Schweiz (László Gergely & Rákosi Péter), Szelley Lellé, Szilágyi Kornél & Vándor Csaba, Sztruhár Zsuzsa, Tangl Edit, Tasnádi József

HELYSZÍN:

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay Terem
Budapest, Andrássy út 69-71., 1062

MEGNYITÓ:

2016. december 15., 18.00

A KIÁLLÍTÁST MEGNYITJA:
Passuth Krisztina, művészettörténész

A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ:
2016. december 16. – 2017. január 31.

KURÁTOROK:
Kicsiny Balázs, Mucsi Emese, Szegedy-Maszák Zoltán

KOORDINÁTOR:
Szűcs Réka

FORDÍTÁS:
Laki Júlia

GRAFIKAI TERVEZÉS:
Lepsényi Imre

LETÖLTHETŐ SAJTÓANYAG

Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay Terem
Budapest, Andrássy út 69-71., 1062
Telephone: 06 70 682 4590 (Majsai Réka), 06 70 382 6952 (Mucsi Emese)
E-mail: exhibitions@mke.hu
Facebook: https://www.facebook.com/kepzomuveszetiegyetem/

* A DLA a Doctor of Liberal Arts, latinul a Doctor Liberalium Artium rövidítése. Ez a tudományos fokozat csak a művészeti képzés területén szerezhető meg.


DLADLA100

An exhibition by the Doctoral School of the Hungarian University of Fine Arts, on the occasion of the centenary of Cabaret Voltaire, founded in Zürich in 1916.

“‘50 francs reward to the person who finds the best way to explain DADA to us,’ read the leaflet Dada soulève tout (Dada Stirs Up Everything), published in Paris in 1921 and signed by all prominent Dadaists. The leaflet is a typical Dada-paradox: anyone who actually responds to the call evidently does not grasp the teasing Dadaist gesture built into it and therefore has no real concept of what Dada is. Consequently, s/he who really understands Dada would not come forward with an answer—and indeed, we have no record of any respondents. However, with its inherent challenge, the task set by the leaflet is still tempting even today: if taken seriously, it is a rather difficult puzzle, made to be so by the Dadaists themselves.” These are the opening sentences of András Kappanyos’ online Dada Anthology that attempts to create a collaged unity out of textual excerpts and tries to define Dada while at the same time acknowledging the fundamentally contradictory nature of this task.

The group exhibition DLADLA100* carries on the tradition of this paradoxical attempt at definition. The works on view in the Barcsay Hall were selected from works submitted (or requested by the organizers) in the framework of an open call involving students and alumni of the University of Fine Arts’ Doctoral School. The Doctoral School Board announced the call to commemorate the centenary of the Cabaret Voltaire in Zürich, and was looking for artworks that represent the ongoing influence of Dada as an artistic movement, and its contemporary reinterpretations and possible criticisms.

The exhibited works present the legacy of Dada in various ways and on different levels, from an elaboration of certain aspects of Dada’s history, through a contemporary application of the motifs and artistic toolkit typical of Dadaism, to an interpretation of the literary and typographic characteristics of the movement.

The DLADLA100 exhibition is therefore similar to the Dada Anthology referred to above, but instead of a compilation of textual excerpts, it is an overview of contemporary artworks that provides a collage-like image of what Dada means for Hungarian DLA alumni and students in 2016.

EXHIBITING ARTISTS:

BORSOS LŐRINC, BÖGÖS Loránd, Jivens O. BREEWENSES, Igor & Ivan BUHAROV, FAJGERNÉ DUDÁS Andrea, FERNEZELYI Márton & KAPPANYOS András & LEPSÉNYI Imre & SZEGEDY-MASZÁK Zoltán, HAÁSZ Katalin, HECKER Péter, IZSÁK Előd, KICSINY Balázs, KOLLER Margit, István KOVÁCS, KŐNIG Frigyes, K.U.T.A.Cs. (MÉCS Miklós & VÁNDOR Csaba) & VirágJudit Galeri (BOGYÓ Virág & FISCHER Judit), LACZKÓ Juli, PETERNÁK Anna, Katerina ŠEVIĆ & Tehnika Schweiz (LÁSZLÓ Gergely & RÁKOSI Péter), SZELLEY Lellé, SZILÁGYI Kornél & VÁNDOR Csaba, SZTRUHÁR Zsuzsa, TANGL Edit, TASNÁDI József

ON VIEW:

2016. december 16 – 2017. január 31.

CURATED BY

KICSINY Balázs, MUCSI Emese, SZEGEDY-MASZÁK Zoltán

TEXTS:

KAPPANYOS András, MUCSI Emese

COORDINATOR:

SZŰCS Réka

TRANSLATION:

LAKI Júlia

GRAPHIC DESIGN:

LEPSÉNYI Imre

SPECIAL THANKS:

BODÓNÉ HOFECKER Zsuzsanna, BOGNÁR Benedek, CSÁBI Ádám, CSEJDY Réka, ESTERHÁZY Marcell, GYŐRI István, LUKÁCS Annabella, MAJSAI Réka, PASSUTH Krisztina, SIMON Zsuzsanna

WEB:

http://www.artpool.hu/dada/antologia.html
https://www.facebook.com/kepzomuveszetiegyetem/

* DLA is the abbreviation for Doctor of Liberal Arts or Doctor Liberalium Artium in Latin. This academic degree can only be obtained in the field of arts.

NOVEMBER 25. INFO

NOVEMBER 25. INFO

Reliquiarium – Feledés-testünk

Menasági Péter szobrászművész oktatónk kiállítását ajánljuk
Megnyitó: 2025.12.18., 18:00
Helyszín: Karinthy Szalon
Megtekinthető: 2025.12.18 – 2026.02.06

Reliquiarium – Feledés-testünk

Tempus Közalapítvány pályázatai

A Tempus Közalapítvány pályázatot hirdet Collegium Hungaricum és Magyar Állami Eötvös Ösztöndíjra a 2026/2027-es tanévre.

Tempus Közalapítvány pályázatai

Képzős munkák is megtekinthetők a 4. Budapesti Illusztrációs Fesztiválon

Megnyitó: 2025.12.12., 19:00
Helyszín: Pesti Vigadó
Megtekinthető: 2025.12.13 – 2026.01.16.

Képzős munkák is megtekinthetők a 4. Budapesti Illusztrációs Fesztiválon

Idén 1 900 000 forinttal támogatja egyetemünket az MKE Baráti Köre

A december 5-ei közgyűlésén az MKE Baráti Köre az eredetileg tervezett 1 500 000 forintos keretet megemelte, és végül 1 900 000 forint támogatásról döntött...

Idén 1 900 000 forinttal támogatja egyetemünket az MKE Baráti Köre

Gaál József az MKE docense Prima Primissima Díjas

Gratulálunk Gaál József festő-, grafikus- és szobrászművésznek, a Magyar Képzőművészeti Egyetem docensének, akit Prima Primissima Díjjal tüntettek ki magyar képző- és iparművészet kategóriában

Gaál József az MKE docense Prima Primissima Díjas

Nagy Barbara munkáját publikálta a Dán Nemzeti Galéria

Örömmel adunk hírt arról, hogy a Dán Nemzeti Galéria (Statens Museum for Kunst), publikációt jelentetett meg Nagy Barbara munkájáról.

Nagy Barbara munkáját publikálta a Dán Nemzeti Galéria

Magyari Balázs: Elidegenített alakzatok

Megnyitó: 2025.12.09., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.12.10– 19.

Magyari Balázs: Elidegenített alakzatok

Setényi Anna Eszter: Kitchen Debate

Megnyitó: 2025.12.05., 18:00
Helyszín: PUCCS Contemporary Art
Megtekinthető: 2025.12.05 – 2026.01.09.

Setényi Anna Eszter: Kitchen Debate

PÁRBESZÉD

Megnyitó: 2025.12.04., 18:00
Helyszín: 2091 Etyek, Magyar utca 65.
Megtekinthető: 2026.01.09-ig

PÁRBESZÉD

Szobák Prágában

Az MKE hallgatóinak installációi a POKOJE kiállításon

Szobák Prágában

Egy testen keresztül…

Dicső Eszter Nóra kiállítása a Partiumi Keresztény Egyetemen
Helyszín: PKE Művészeti Tanszék, Nagyvárad

Egy testen keresztül…

„Where the Wild Roses Grow”

Benkovics Virág és Matulányi-Szabó Zita kiállítása
Megnyitó időpontja: 2025.11.29., 18:00
Helyszín: ISBN+ Galéria
Megtekinthető: 2025. 2025.11.29 – 12.23.

„Where the Wild Roses Grow”

KŐNIG Frigyes

Időpont: 2025.11.29., 15:00
Helyszín: Csók István Képtár, Székesfehérvár
A kiállítás megtekinthető: 2025.11.29 – 2026.04.19.

KŐNIG Frigyes

Beke 80+1. Tükör/képmás

Megnyitó: 2025.11.26., 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem
Megtekinthető: 2025.11.26 – 2026.01.17.

Beke 80+1. Tükör/képmás

„the_print_fest Budapest”

Megnyitó: 2025.11.28., 18:00
Helyszín: MKE | Kondor Béla Galéria
Megtekinthető: 2025.11.12 – 2026.01.31.

„the_print_fest Budapest”

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Megnyitó: 2025.11.14., 18.00
Helyszín: Kortárs Galéria Szabadka
Megtekinthető: 2025.11.15 – 12.31.

Milinszki Boglárka: nem gondolni kollektív, nem gondolni privát

Culture Moves Europe

A pályázati felhívásra 2026. április 30-ig, minden hónap utolsó napján éjfélig lehet jelentkezni.

Culture Moves Europe

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Megnyílt a Culture Moves Europe egyéni pályázata
Jelentkezési határidő: 2026.04.30-ig, minden hónap végéig.

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

Pályázati felhívás az Arts & Robots at ICRA 2026-ra
Jelentkezési határidő: 2025.12.22.
Konferencia időpontja: 2026.06.01–05.
Helyszín: Bécs, Ausztria

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

OKTÓBER

Megnyitó: 2025.10.14. 18:00
Helyszín: BTM Kiscelli Múzeum, Oratórium
Megtekinthető: 2025.10.15–2026.10.25.

OKTÓBER

Nap körül a csillagokban

Kiállításmegnyitó Gaál Józseffel
Megnyitó: 2025.10.12. 16:30
Helyszín: Szentandrássy István Roma Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2025.10.12. – 2026.01.04.

Nap körül a csillagokban

Finom illesztések – Golden Repair

Chilf Mária a Ludwig Múzeum kiállításán
Időpont: 2025.10.09., 18.00
Helyszín: Ludwig Múzeum
Megtekinthető: 2026.02.22-éig

Finom illesztések – Golden Repair

előKÉPZŐ

a Magyar Képzőművészeti Egyetem előkészítő kurzusai 2025/2026

előKÉPZŐ

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására

2024/2025-ös és 2025/2026-os tanév

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására