Figyeljük Sanyikát!

A Kósa osztály kiállítása

Figyeljük Sanyikát!

Figyeljük Sanyikát!

A Kósa osztály kiállítása

Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69-71.)
Megnyitó: 2024. február 21., szerda 18 óra
Megtekinthető: 2024. február 22. – március 6. hétköznapokon és szombaton 10 – 18 óra között.

Megnyitja: Győrffy László DLA
Kurátor/konzulens: Kósa János DLA

Kiállítók:
Bori Rebeka Hanna, Funák Félix, Gránicz Maja Veronika, Hajna Luca, Kas Natália Luca, Kovács Richárd, Korossy-Khaill Levente, Kozma Lilla, Kunkli Orsolya, Lótos Ádám István, Petrik Máté Benedek, Szentesi Katalin, Szilágyi Barnabás, Vass Csenge Réka, Vass Tímea

Figyeljük Sanyikát!

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő tanszékének Kósa osztályán belül folyó munkáról ad képet ez a kiállítás.

Az osztályban a hallgatók egyénileg, saját művészi programot megvalósítva dolgoznak. Az oktatás külön, egyénre szabott módszerek szerint folyik.

Egy osztálykiállítás keretén belül nehéz összefogni azt a sokféle, szerteágazó megközelítést, amellyel a hallgatók a munkájukat végzik. Kell, hogy legyen olyan közös nevező, melynek alapján világossá válik, hogy a festő hallgatók között több az összekötő szál, mint a szétválasztó elem; akár generációs kapocsként is kirajzolható egy határozott vonal, amely mindegyikük számára fontos és irányt adó.

A kortárs festészetben ez az összekötő vonal magának a műfajnak a vizsgálata; a folytonos rákérdezés a festészet jelenkori lehetőségeinek mibenlétére. Hogyan működik ma az az európai festészet, amely 7-800 év tradíciójával terhes, más, újabban keletkezett műfajokhoz képest lassabb mozgású, a ma oly hirtelen bekövetkező változásokra nehezebben reagálni képes műfajként akár a kultúránk inadekvát területeként is szemlélhető, és amelynek évtizedek óta hirdetik a végét és megszűnését? Miért foglalkozik a festő a festészettel, ha annak érvényessége kérdéses? Ezen problémakör taglalására sokféle gondolat keletkezett, melyeket rendszerbe is próbáltak foglalni az idők folyamán. A posztmodern beköszöntének idején sokan kezdtek beszélni az eredetiség újfajta szemléletéről. Az eredetiség, a művészi eredetiség fogalmának megváltozását hirdették ezen elméletek, és ezek a gondolatok a festészetet, a festészet hagyományait is új megvilágításba helyezték. A „jó kép” fogalmába immanens módon benne foglaltatott az „eredetiség”fogalma is. A 70-es, 80-as évek fordulóján viszont egyre több szó esett a parafrázis régi, a klasszikus művészetben régóta ismerős megoldásáról, amely a hagyományos minőséggel szemben annak leépítésével dolgozott, átépített, átértékelt illetve dekonstruált meglévő minőségeket már a múltban is. Így az eredetiség fogalma is vizsgálat tárgyává lett az újra megjelenésével. A parafrázis, mint művészi stratégia újra jelentkezése életre keltett régóta szinte elfeledett formákat. Így új életre kelt a pasticcio, a persziflázs, a hamisítás, a kompiláció vagy az appropriáció műfaja is, illetve ezen műfajok keveredése egészen új művészi stratégiák megjelenéséhez vezetett. Az appropriation art néven összefoglalt kulturális jelenség radikális változataiban a plágium, mint művészi eljárás is megjelent.

Természetesen ez mélyen érintette a festőket. A mai napig eleven terület ez a kortárs festészetben; nap, mint nap találkozhatunk neves alkotók parafrázisaival. A Kósa osztály kiállításának is ez az alapja: úgy találták, egy közös kiállítás erejéig ezen tematika mentén képesek lesznek összefogni azt a stílus pluralitást, amely oly jellemző az osztály tevékenységére.

Az osztály hallgatói megbeszélések során megegyeztek Alessandro Magnasco (1667-1749) késő barokk, rokokó festő Kerti ünnepély Albaroban című művének parafrazeálásában. Alapvetően fontos szempont maradt a nyitottság és a szabad asszociációkkal való élni tudás a feldolgozás során, így mégis csak egy heterogén anyag állt össze. Ki komolyabban ragaszkodott az eredeti mű megidézéséhez, ki kevésbé. A „kert” és az „ünnep” kifejezések, mint hívószavak tetten érhetőek a kiállításon szereplő művek mindegyikénél.

Talán tiszteletlennek tűnhet a kiállítás címe: Figyeljük Sanyikát!

A hallgatók a legnagyobb odaadással fordultak a rokokó mester munkássága felé. Alessandro Magnasco a XVII.-XVIII. század fordulójának egyik legnagyobb mestere. Munkásságának jó részét figurális kompozíciók teszik ki, de ugyanilyen jelentősek tájképei is. Rendkívüli festőiség, már a rokokó szellemét megidéző zaklatottság és szenvedélytől fűtöttség jellemzi munkáit. Mostanában folyik újra felfedezésének folyamata, hiszen szakmai jártassága, művészi hitető ereje példa nélküli. Jó kedélyű ember hírében állt, idősebb korában is megőrizte kedvességét és élénk érdeklődését a világ iránt. Lissandrino, vagyis Sanyika a hivatalos beceneve volt, kortársai így emlegették, maga is használta e művésznevet. A Szépművészeti Múzeum három művét őrzi.

A választott horizontális kiterjedésű kompozíció az egyik legszebb példája Magnasco nagyszerű hangulatteremtő képességének, amely olyan mesterek mellé sorolja munkásságát, mint Watteau, akinek kortársa volt vagy Boucher és Fragonard, akik működését mintegy megelőlegezte.

Érdekes gondolatkísérlet részese lehet a kiállítás látogató közönség. Fölvenni a kapcsolatot a múlttal, eleven érvényességgel nyúlni a hagyományhoz-, amely a jelen tartományát érinti-, egyúttal a jövő lehetőségeit kutatni. Többek között erről szól ez a kiállítás.

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Megnyílt a Culture Moves Europe egyéni pályázata
Jelentkezési határidő: 2026.04.30-ig, minden hónap végéig.

Nemzetközi mobilitási lehetőség művészeknek és kulturális szakembereknek

Hagyományos japán festészeti workshop Goto Mayumi művésznővel

Jelentkezési határidő: 2025.11.10.
Időpont: 2025.11.12., 9:00–12:00
Helyszín: Epreskert.

Hagyományos japán festészeti workshop Goto Mayumi művésznővel

Az Epreskert rejtett arcai

– Exkluzív kultúrtörténeti séta a művészet kertjében Bóka B. Lászlóval
Időpontok: November végéig meghatározott pénteki és vasárnapi napokon

Az Epreskert rejtett arcai

FELHÍVÁS HALLGATÓKNAK

JELENTKEZZ A KÉPZŐ ÉS A ZENEAKADÉMIA KÖZÖS PROJEKTJÉRE!
Határidő: 2025.11.15. éjfélig.

FELHÍVÁS HALLGATÓKNAK

Pályázati felhívás: Barcsay-díj 2025

Beküldési határidő: 2025.11.10.
Díjátadó: Szentendre, 2026.01.

Pályázati felhívás: Barcsay-díj 2025

Az AnnART Nemzetközi Performansz Fesztivál digitális archívuma

Az AnnART Archívum bemutatója az Intermédia Tanszéken
Időpont: 2025.11.05., 20:00
Helyszín: MKE Intermédia Tanszék

Az AnnART Nemzetközi Performansz Fesztivál digitális archívuma

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

Pályázati felhívás az Arts & Robots at ICRA 2026-ra
Jelentkezési határidő: 2025.12.22.
Konferencia időpontja: 2026.06.01–05.
Helyszín: Bécs, Ausztria

Bécsben találkozik a Művészet és a Robotika

Alexandra Pirici: Performativitás a nyilvános térben

Időpont: 2025.11.03., 11:00-12:15
Helyszín: MKE, Vetítő

Alexandra Pirici: Performativitás a nyilvános térben

PERFORMATIVITÁS, GONDOSKODÁS ÉS HELYREÁLLÍTÁS – SZOMATIKUS TAPASZTALÁSOK

Nemzetközi BIP hét a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, 2025. november 3-7.

PERFORMATIVITÁS, GONDOSKODÁS ÉS HELYREÁLLÍTÁS – SZOMATIKUS TAPASZTALÁSOK

Social Art Workshop

Skócia 2025
2016 nyarán a szervezők meghívták a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szobrász Tanszéket, hogy szobrokkal gazdagítsuk a költészet...

Social Art Workshop

Nyomtatás folyamatban / Tipărire în curs

Megnyitó: 2025.10.23., 18:00
Megtekinthető: 2025.10.23. − 11.15.
Helyszín: Amzei Creativ Corner

Nyomtatás folyamatban / Tipărire în curs

Graduation Projects 2025

Mutassátok a szakdolgozatotokat!
Jelentkezési határidő: 2025. november 6.

Graduation Projects 2025

Rejtett hommage

A Vizuális Művészet Tanszék BA3 osztályának kiállítása
Megnyitó: 2025.10.17., 18:00
Helyszín: Vajda Lajos Pinceműhely
Megtekinthető: 2025.10.18. -11.09.

Rejtett hommage

V. Művészkönyv Triennálé – Martin kiállítás Miskolcon

Helyszín: Miskolci Galéria Városi Művészeti Múzeum (Rákóczi-ház)
Megtekinthető: 2025.10.11. – 11.16.

V. Művészkönyv Triennálé – Martin kiállítás Miskolcon

ÉV GRAFIKÁJA DÍJ '24

Megtekinthető 2025.11.21-ig
Helyszín: MKE, Kondor Béla Galéria

ÉV GRAFIKÁJA DÍJ '24

OKTÓBER

Megnyitó: 2025.10.14. 18:00
Helyszín: BTM Kiscelli Múzeum, Oratórium
Megtekinthető: 2025.10.15–2026.10.25.

OKTÓBER

Nap körül a csillagokban

Kiállításmegnyitó Gaál Józseffel
Megnyitó: 2025.10.12. 16:30
Helyszín: Szentandrássy István Roma Művészeti Galéria
Megtekinthető: 2025.10.12. – 2026.01.04.

Nap körül a csillagokban

Országos Tudományos Diákköri Konferencia – Felhívás a 2025/26. tanév intézményi versenyére

A nevezés határideje: 2025.11.05.

Országos Tudományos Diákköri Konferencia – Felhívás a 2025/26. tanév intézményi versenyére

Finom illesztések – Golden Repair

Chilf Mária a Ludwig Múzeum kiállításán
Időpont: 2025.10.09., 18.00
Helyszín: Ludwig Múzeum
Megtekinthető: 2026.02.22-éig

Finom illesztések – Golden Repair

MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025 – NTP-HHTDK-24-0080

2024. szeptember 1. – 2025. november 30.

MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025 – NTP-HHTDK-24-0080

jumpSTARt 2025 / MKE Hallgatói Aukció

Időpont: 2025.11.07., 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem

jumpSTARt 2025 / MKE Hallgatói Aukció

Fiatal festészet-szobrászat 2025

Helyszín: Pécs, Zsolnay Negyed, m21 Galéria
Megnyitó: 2025.10.21., 18:00
Konferencia: 2025.10.22., 11:00
A kiállítás megtekinthető: 2025.10.22 – 11.23.

Fiatal festészet-szobrászat 2025

Tehetség és támogatás: indul a jumpSTART 2025

A Magyar Képzőművészeti Egyetem programsorozata
Időpont: 2025.10.08– 11.07.

Tehetség és támogatás: indul a jumpSTART 2025

előKÉPZŐ

a Magyar Képzőművészeti Egyetem előkészítő kurzusai 2025/2026

előKÉPZŐ

Alkotói pályázat a XXXIV. Gyáli Téli Tárlatra

Leadási időpont: 2025.11.10–14.

Alkotói pályázat a XXXIV. Gyáli Téli Tárlatra