GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field
GYENIS Tibor: Kis Fal / Small Wall, 2023

Faragott lambda print, fa / Carved Lambdaprint on wood, 50x127 cm

GYENIS Tibor ı Terepen ı On the Field

A Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem szeretettel meghív minden kedves érdeklődőt
G Y E N I S T I B O R ı T E R E P E N című kiállításának megnyitójára.

A kiállítást megnyitja:
G E L L É R J U D I T
a Néprajzi Múzeum MaDok-program munkatársa, a MOME Fotográfia szak oktatója

MEGNYITÓ: 2023. MÁRCIUS 16. csütörtök, 18 óra

KIÁLLÍTÁS: 2023. MÁRCIUS 17. – ÁPRILIS 23.
NYITVATARTÁS: keddtől péntekig 14-től 18 óráig, valamint minden hónap első szombatján 10 és 14 óra között
CÍMÜNK: 1052 Budapest, Vármegye u.7.


2023.03.17. – 04.23. Szikra Képzőművészeti Bemutatóterem | 1052 Budapest, Vármegye u. 7. nyitvatartás: K-P: 14-18, illetve minden hónap első szombatján: 10-14

Gyenis Tibor nagy kiterjedésű és igen összetett kulturális rendszerekről, pontosabban ökoszisztémákról készít zavarba ejtő, fotografikus képeket. Művein szinte mindig hibrid szerveződések és átmeneti jelenségek láthatók, amelyek az emberi és a nem-emberi (állati, növényi, inorganikus) létformák határain mozognak. A fotografikusan dokumentált ökoszisztémák (kisvárosi utca, erdei táj, laboratórium, építkezés) élő és élettelen komponensei fura, szokatlan formákba rendeződnek. A virágládák, a géncsövek, az ipari hulladékok és fogyasztási cikkek igen-igen meglepő dolgokat művelnek a képeken, olyan mintázatokban rendeződnek, amelyek egy fejlett nem (feltétlenül) emberi intelligencia működésére utalnak. Vagy legalábbis ilyen fajta illúziót keltenek a nézőben a képzőművészeti jellegű tárgy- és képalkotás különféle módszereinek felhasználásával. Ebben a prózai és földhöz ragadt regiszterben maradva kijelenthető, hogy Gyenis művészeti akciói és fotói olyan technológiák, politikai, etikai és ismeretelméleti problémákra reflektálnak, mint a klónozás, a génmanipuláció, a plasztikai sebészet vagy éppen a környezetszennyezés és a környezeti katasztrófák. Ezek a problémák maguk is hibrid problémák, és a különféle valós (fizikai, biológiai) és szimbolikus (tudományos, politikai, kulturális) rendszerek keveredésére vezethetők vissza. Ha már rendszerekről esik szó, akkor szinte kikerülhetetlen a számítógép korszakának deklarálása. A digitális kód és a mesterséges intelligencia (a Turing-teszten innen), a hardware és a software napjainkban nemcsak a tudományban és a technológiában (a harcászattól a szórakoztatóiparig) játszik domináns szerepet, de metaforikusan is modellértékűen az emberi gondolkodást is alapvetően befolyásolja.

A tudomány kutatás és a technikai kép természetesen önálló, de egymástól elválaszthatatlan rendszereket alkot. Mindkét szisztéma alapvető célja a valóság megértése és leképezése, azaz egyszóval a reprezentáció. Ebből is adódik, hogy manapság a kép korszaka majdnem olyan elterjedt szlogen a kultúra leírásában, mint az információs társadalom vagy a globalizáció.1 Ráadásul mindhárom területen komoly jelek utalnak arra, hogy az informatikai, a reprezentációs és a politikai rendszerek – minden ellenkező híreszteléssel szemben – távolról sem tökéletesek. És nemcsak azért nem tökéletesek, mert nem tudják maradéktalanul leírni és képviselni a valóságot, hanem azért sem, mert ha szerves anyag kerül egy mechanikus rendszerbe, akkor az előbb-utóbb tönkremegy. A tévedés, a hiba és a nem-teljesség a szisztémák organikus része, és mindenekelőtt abból adódik, hogy a mechanika és a logika nehezen birkózik meg a különféle (élő és élettelen) komponenseket tartalmazó hibrid rendszerekkel. A hiba azonban többnyire csak határesetekben jelentkezik! Gyenis Tibor éppen

ilyen határeseteket, átmeneti helyzeteket, hibrid állapotokat hoz létre és örökít meg fotografikusan. Művei ebből adódóan a számítógép hibaüzeneteihez (system error) hasonlítanak, nem annyira válaszokat kínálnak, mint inkább kérdéseket tesznek fel. Miért rendeződik a hulladék és az élelmiszer dekoratív, geometrikus formákba? Mit is jelent az, ha genetikailag módosított növényeink nem várt dolgokat produkálnak? Vagy az, ha genetikai tudásunkkal éppenséggel saját magunkat módosítjuk? És hogyan reagálunk arra, ha esztétikusan megtervezett, ergonomikus használati tárgyaink szokatlan formációkba rendeződnek? Vagy arra, ha kiderül, hogy az emberi intelligencia és kultúra csupán egy félresikerült kísérlet eredménye? Mi ez az egész akkor? Rendszerhiba? Mutáció? Vagy egyszerűen csak evolúció? Részlet Hornyik Sándor: Organikus rendszerhiba. Gyenis Tibor „képei” című tanulmányából a szerző hozzájárulásával

Fotók: Gyenis Tibor

Barcsay Jenő művészete két kiállítás tükrében – az absztrakciótól a portréig

Barcsay Jenő művészete két kiállítás tükrében – az absztrakciótól a portréig

Nemzetközi kapcsolatépítés: partnerség a Hubei Institute of Fine Arts egyetemmel

A kínai Hubei Institute of Fine Arts hat fős delegációja látogatott el egyetemünkre június 26-án azzal a céllal, hogy együttműködési megállapodást kössön intézményünkkel.

Nemzetközi kapcsolatépítés: partnerség a Hubei Institute of Fine Arts egyetemmel

Szécsi Ödön nyerte az Amadeus Művészeti Díjat

Gratulálunk Szécsi Ödön Festő szakos hallgatónknak, aki elnyerte az Amadeus Művészeti Díjat

Szécsi Ödön nyerte az Amadeus Művészeti Díjat

A Látványtervező Tanszék az IPMAU bécsi eseményén

A Látványtervező Tanszék az IPMAU bécsi eseményén

Farkas Ádám szobrászművész a MMA Nagydíjának kitüntetettje

Gratulálunk Farkas Ádám szobrászművésznek, aki a Magyar Művészeti Akadémia Nagydíját vehette át a múlt héten...

Farkas Ádám szobrászművész a MMA Nagydíjának kitüntetettje

Tökéletes egyensúly – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban

Nagyszabású életmű-kiállítás a Barcsay 125 jubileumi emlékév keretében
Megnyitó: 2025.07.16 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem és Aula
Megtekinthető: 2025.07.16– 09.27.

Tökéletes egyensúly – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban

Vizuális Művész BA Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Helyszín: MKE | Barcsay terem és Aula
Megtekinthető: 2025.06.30– 07.03.

Vizuális Művész BA Diploma 2025 # JövőKÉPZŐ

Az MKE delegáció látogatása a kínai GAFA-n

Egyetemünk háromfős delegációja, Dr. Erős István rektor vezetésével, látogatást tett a kínai Kanton tartományban található Guangzhou Academy of Fine Arts-on

Az MKE delegáció látogatása a kínai GAFA-n

Best of Diploma 2025

Válogatás a Magyar Képzőművészeti Egyetem legjobb diplomaműveiből
Megtekinthető: 2025.07.10 – 09.07.
Helyszín: HAB

Best of Diploma 2025

FELHÍVÁS a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2025/26 tanév őszi félévének művészeti vásár standján, nyilvános kiállításán és aukcióján való részvételre

Jelentkezés: 2025. augusztus 1. éjfélig

FELHÍVÁS a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2025/26 tanév őszi félévének művészeti vásár standján, nyilvános kiállításán és aukcióján való részvételre

Coincidentia oppositorum 

A Menasági Osztály kiállítása, MKE Szobrász Tanszék
Megnyitó: 2025.06.18.,18.00
Helyszín: Karinthy Szalon
Megtekinthető: 2025.07.30-ig

Coincidentia oppositorum 

Ezüstgerely 2025

FOTÓPÁLYÁZAT
Regisztráció indulása: 2025.06.02.
Pályaművek beküldési határideje: 2025.10.30.

Ezüstgerely 2025

Bronzművészet a Sárga-folyó mentén

A Shanxi Múzeum kiállítása az MKE-n
Megnyitó: 2025.06.17., 18:00
Helyszín: Parthenón-fríz Terem
Megtekinthető: 2025.06.18– 07.31.

Bronzművészet a Sárga-folyó mentén

A szecesszió forradalma

Megnyitó: 2025.04.30., 18:00
Helyszín: Szentendrei Képtár
Megtekinthető 2025.05.01 – 08.31.

A szecesszió forradalma

Pillanatnyi elmék

DEZSŐ TAMÁS ÉS SZABÓ NÓRA KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.04.29., 18:00
Helyszín: Budapest Galéria
Megtekinthető: 2025.04.30. – 07.06.

Pillanatnyi elmék

Az élet művészete

Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895-1914)
Helyszín: Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria
Megtekinthető: 2025. április 4. – október 5.

Az élet művészete

Fulbright Ösztöndíjak

A Fulbright Bizottság az idén az alábbi kategóriákban hirdet ösztöndíjakat a 2026-2027-es tanévre az Egyesült Államokba...

Fulbright Ösztöndíjak

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

RÉGÉSZETI ARCREKONSTRUKCIÓK KIÁLLÍTÁSA
Megnyitó: 2025.02.26., 17:00
Helyszín: Tornyai János Múzeum
A kiállítás megtekinthető 2025.02.26. – 09.14.

Kőnig Frigyes: Múltbéli arcok

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására

2024/2025-ös és 2025/2026-os tanév

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására