Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

A projektet az Európai Unió Horizon 2020 kutatási és innovációs programja támogatta a 101016460 azonosítószámú támogatási megállapodás keretében

Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’

Projekt összefoglaló adatai

Projekt címe: Differences – Artistic Research in the European Union ‘EU4ART_differences’
Projekt azonosítószáma: GA 101016460

Kedvezményezettek: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Hochschule für Bildende Künste https://www.hfbk-dresden.de/ Accademia di Belle Arti di Roma https://abaroma.it/ Latvijas Mākslas akadēmija https://www.lma.lv/

A projekt hivatalos honlapja: https://differences.eu4art.eu/

A projekt megvalósítás időszaka: 2021.01.01-2023.12.31

Projektmenedzsment: Hochschule für Bildende Künste (HfBK)

Vissza nem térítendő támogatás összege konzorciumi szinten: 1 999 997.52 €
ebből a Magyar Képzőművészeti Egyetem által elnyert támogatási összeg: 449 831.27 €

A projekt a Horizon 2020 Kutatási és Innovációs Keretprogram keretein belül valósult meg.

DIFFERENCES – Művészeti kutatás az Európai Unióban

Az EU4Art_differences négy jelentős európai művészeti felsőoktatási intézmény – a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE), a drezdai Hochschule für Bildende Künste (HfBK), a római Accademia di Belle Arti di Roma (ABARoma) és a rigai Latvijas Mākslas akadēmija (LMA) – közös kutatási projektje, amely 2021. január 1. és 2023. december 31. között valósult meg. A projekt hozzájárult az európai művészeti felsőoktatási intézmények közötti együttműködéshez, valamint bemutatta és integrálta a művészeti kutatás különböző módszereit és gyakorlatait az egyetemi kurrikulumba.

A kutatási projekt öt munkacsoportból állt:

  • WP1 munkacsoport Projektmenedzsment „Project Management” (HfBK),
  • WP2 Művészeti laboratóriumok létrehozása "Fine Arts Lab Establishment" (MKE),
  • WP3 Kutatás és innováció transzfer „R&I Agenda and Transfer to Citizens & Society” (HfBK)
  • WP4 Kreatív ökoszisztéma „The creative eco-system” (ABAROMA),
  • WP5 Disszemináció és fenntarthatóság „Dissemination & Sustainability” (LMA)

A WP2 munkacsoportot "Fine Arts Lab Establishment" a Magyar Képzőművészeti Egyetem vezette. A kutatócsoport ezen belül a művészeti kutatás elméleti hátterével, a kutató laboratóriumok, jó gyakorlatok feltérképezésével, a szellemi alkotások szabályozásának összehasonlító elemzésével, valamint az emberi erőforrás kérdésével foglalkozott.
A projekt kezdetén azt vizsgáltuk, hogy a művészeti egyetemeken hogyan történik a tudásátadás: vagyis milyen oktatási módszereket és gyakorlatokat alkalmaznak a művészeti kutatás változatos módszertanának átadására. A kutatás alapján kirajzolódó intézményi hasonlóságokat, valamint az esetleges anomáliákat megosztottuk a nemzetközi kollégákkal is.

Feltérképeztük a résztvevő intézmények szellemi tulajdonjogi szabályait és gyakorlatát, valamint a négy országban a szellemi tulajdon létrehozásában részt vevő kutatók jogait és kötelezettségeit a felsőoktatási területen. A felmérés eredményeként ajánlásokat fogalmaztunk meg az EU4Art intézményei számára a szellemi tulajdonra vonatkozó szabályok lehetséges harmonizációjával kapcsolatban.

Információkat gyűjtöttünk arról, hogy az egyes partnerintézményekben az oktatók/kutatók értékelésére milyen adatbázisokat és rendszereket alkalmaznak (teljesítményértékelés és visszajelzés, előléptetési rendszerek, publikációk megjelenésének támogatása, karriertervezés, karrierfejlesztési programok, külső finanszírozási lehetőségek). A vizsgálat célja az egyetemi oktató-kutató értékelési rendszerek megismerése, valamint a lehetséges jó gyakorlatok átadása volt.

A projekt egyik fő célja és feladata az volt, hogy a résztvevő intézmények létrehozzanak egy-egy saját LAB(oratórium)ot, ezen keresztül értelmezve a művészeti kutatás (artistic research) fogalmát, szervezeti, kutatási, valamint fejlesztési lehetőségeit. A különböző helyi kontextusokból és intézményi hagyományokból adódóan a partnerek együttműködésben, ugyanakkor egymástól függetlenül alakították ki saját koncepcióikat és indították el saját LAB-jeiket.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem a LAB-ot egy olyan diszkurzív térként alakította ki, ahol a különböző szintű (hallgatói, doktorandusz, oktatói) egyéni kutatási eredmények megoszthatóak, és metszésterületeiken olyan közreműködések alakulhatnak ki, amelyek külső partnerek bevonásával szélesebb kulturális és társadalmi hatást eredményezhetnek. A 2022. november 15-ei, sikeres „LAB pilot eseményt” követően 2023. március 23-án a partnerek ismertették a LAB-ok koncepcióját és tevékenységét egy sajtókonferencia keretein belül Budapesten, amely alkalmat nyújtott néhány konkrét, az MKE-n zajló hallgatói művészeti kutatás közvetlen megismerésére, „megtapasztalására” is. A sajtókonferencia alkalmából jelent meg a „Labification – Metaphor or practice” című kiadvány, amely összegezte a partnerek LAB koncepcióit. 2023-ban még további három LAB workshopot rendeztek az MKE-n, ezeken a szemináriumokon a hangsúly nem a művészeti kutatás témáján, hanem a kutatási módszereken, azon belül is a diszkurzivitáson és a narrativitáson alapult, amelyeket a tudástermelés kollektív kísérletének kontextusában vizsgáltak.
A projekt keretében a Magyar Képzőművészeti Egyetem két hiánypótló publikációt készített a művészeti kutatás témájához kapcsolódóan.

A partnerekkel együttműködve egy angol nyelvű könyv "Approximating Borders: Artistic Research in Practice" jelent meg, melynek létrehozásában olyan képzőművészek, művészek és művészcsoportok vettek részt, akik alkotói gyakorlatukban következetesen alkalmazzák a művészeti kutatást és közvetítik azt a művészeti felsőoktatásban, valamint, akik egy-egy művük létrejöttének bemutatásán keresztül betekintést nyújtanak módszertanukba.
A kiadvány a művészeti kutatással kapcsolatos különböző kutatási módszerekre fókuszál, amelyek gyakorlati folyamatát nemcsak szövegek, hanem vizuális anyagok segítségével mutatja be. A 225 oldalas könyvben szereplő szövegtípusok három fő csoportba sorolhatók. A központi csoportba tartozó ún. művészi hozzájárulásoknál kortárs művészek ismertetik az alkotómunkához kapcsolódó kutatási folyamataikat. A másik szövegtípus, az úgynevezett „inzertek” elméleti szakemberek által írt rövid összefoglalók. A szerzők esetenként történeti távlatból mutatják be a művészeti kutatás és az oktatás összefüggéseit, a kutatás intézményi infrastruktúrájához és a felsőoktatás irányvonalaihoz való alkalmazkodás szükségességét. Az említett szövegtípusok mellett a művészekkel készült interjúk az alkotói folyamatok és a kutatás összefüggéseit egy külső nézőpontból vizsgálják. Bár a kiadvány elsődleges célközönségét a diploma előtt álló és a doktori kutatásban résztvevő művészhallgatók alkotják, hasznos könyv azok számára is, akik a művészeti alkotófolyamatok és a művészeti kutatás közötti összefüggésekre kíváncsiak.

A fent említett könyvön kívül elkészült egy magyar nyelvű szöveggyűjtemény isElmélet és tudomány a művészeti gyakorlatban – szöveggyűjtemény a művészeti kutatásról” címmel, amely a művészeti kutatással kapcsolatos fontos történeti és kortárs forrásokat, elméleti szakemberek és művészek által írt szövegek magyar fordításait tartalmazza. A több mint húsz szöveget tartalmazó kötetben a művészeti kutatáshoz kapcsolódó legfontosabb Európai Uniós irányelvek és nyilatkozatok is megismerhetőek. A kötet célja, hogy a magyar hallgatók fontos írott forrásokhoz jussanak a művészeti kutatás témájában.

Természetművészeti pályázat

Nature Art Call 2025, Belgium
Jelentkezési határidő: 2025. január 10.   

Természetművészeti pályázat

Madácsy István díjat nyert a Miskolci Téli Tárlaton

Madácsy István DLA, az MKE Grafika Tanszékének oktatója, 2024. december 7-én a XXVII. Miskolci Téli Tárlat ünnepélyes megnyitóján...

Madácsy István díjat nyert a Miskolci Téli Tárlaton

Gergely Réka – Egy őszi este a néma ég színtelen boltozata alatt

Megnyitó: 2024.12.10., 18:00
Helyszín: MKE, Parthenón-fríz terem
Megtekinthető: 2024.12.11– 20.

Gergely Réka – Egy őszi este a néma ég színtelen boltozata alatt

Meghívó Szendrényi Éva doktori védésére

Időpont: 2024.12.13., 15:00
Helyszín: MKE Doktori Iskola

Meghívó Szendrényi Éva doktori védésére

A Zürichi Képzőművészeti Egyetem oktatóinak látogatása az MKE-n

2024. november 12-13-án a Zürichi Képzőművészeti Egyetem (ZHdK) három oktatója – prof. dr. Florian Dombois, Claudia Schmid és dr. Thomas Schärer – tanulmányi látogatást tett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.

A Zürichi Képzőművészeti Egyetem oktatóinak látogatása az MKE-n

PRESS PLAY

Megnyitó: 2024.12.04., 18:00
Helyszín: Eötvös10 Pincegaléria
Megtekinthető: 2024.12.05 – 2025.01.12

PRESS PLAY

Sport és művészet: egyetemes értékek találkozása

Megvannak az idei Ezüstgerely Művészeti Pályázat győztesei

Sport és művészet: egyetemes értékek találkozása

SALTPUNK – Boruzs Boglárka

Megnyitó: 2024.12.12. 19:00
Helyszín: Vámház körút 11.
Megtekinthető: 2024.12.12 - 22.

SALTPUNK – Boruzs Boglárka

Nézzünk bizakodva a jövőbe!

– Remény show
Bábelőadás Örkény István Egypercesei alapján

Nézzünk bizakodva a jövőbe!

Post res

Setényi Anna Eszter, Szalóczy-Csuha Gyula, Tolnai Zsigmond csoportos kiállítása
Megnyitó: 2024.11.29., 18:00
Helyszín: MKE | Aula
Megtekinthető: 2024.11.30 – 12.12.

Post res

Cipősdoboz ajándékgyűjtés a biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola gyermekeinek

Kedves Kollégák, Hallgatók, Barátok!

Cipősdoboz ajándékgyűjtés a biharkeresztesi Bocskai István Általános Iskola gyermekeinek

Hiányzó Tekintet – Révai Ilka elfeledett életműve

2024. november 15.–2025. június 1.
Megnyitó: 2024. november 14., csütörtök, 18:00

Hiányzó Tekintet – Révai Ilka elfeledett életműve

Tölg-Molnár Zoltán: Tihany ’90

Megnyitó: 2024.11.14., 18:00
Helyszín: MKE | Barcsay terem
Megtekinthető: 2024.11.15 – 12.14.

Tölg-Molnár Zoltán: Tihany ’90

Ujvári János diplomadíj-pályázat 2024/25

jelentkezés határideje: 2024. december 2.

Ujvári János diplomadíj-pályázat 2024/25

Esterházy Art Award Magyarország 2025

Határidő: 2025.01.31.

Esterházy Art Award Magyarország 2025

Nyitott művtöri középiskolásoknak

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. októberétől is segítséget kíván nyújtani a művészet iránt fogékony középiskolások számára...

Nyitott művtöri középiskolásoknak

előKÉPZŐ 

A Magyar Képzőművészeti Egyetem felvételi előkészítő kurzusa

előKÉPZŐ 

IMDK – 2023/2024

„AZ ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIÁN, VALAMINT TUDOMÁNYOS MŰHELYEIN VALÓ RÉSZVÉTEL ÉS A LEBONYOLÍTÁSI FELADATOK ELLÁTÁSA”
Támogatói Okirat száma: NTP-HHTDK-23-0061

IMDK – 2023/2024

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Ito Toshimitsu

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024. április 22-26. között rendezte meg nagy sikerű Nemzetközi Hetét.

Interjúsorozat a Nemzetközi Hét kapcsán – Agni Saraswati

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására

2024/2025-ös és 2025/2026-os tanév

Pályázati felhívás az Erasmus+ programban részt vevő fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók, illetve munkatársak kiegészítő pénzügyi támogatására

ERASMUS+ OKTATÓI ÉS SZEMÉLYZETI PÁLYÁZATI FELHÍVÁS

Oktató és nem oktató munkatársak részére európai és Európán kívüli intézményekbe

ERASMUS+ OKTATÓI ÉS SZEMÉLYZETI PÁLYÁZATI FELHÍVÁS