V4 GEN Mini-Grant pályázaton vesz részt egyetemünk
V4 GEN Mini-Grant pályázaton vesz részt egyetemünk
Az Intermédia tanszék kezdeményezésére és szakmai irányításával egyetemünk sikeresen pályázott a Nemzetközi Visegrádi Alap (International Visegrad Fund https://www.visegradfund.org/ ) által támogatott V4 GEN Mini-Grant pályázatra, melynek keretében három egyetem: a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Prágai Képzőművészeti Akadémia https://avu.cz/en és a Pozsonyi Képzőművészeti és Design Akadémia https://www.vsvu.sk/en diákjai és oktatói workshopokon vehetnek részt. A három egymást követő alkalmon ugyanazok lesznek a résztvevők, így biztosítva a kommunikációs folytonosságot és a közös munkát. A hangsúly a kapcsolódási pontok és az átfedések keresésére fog összpontosulni a művészet, az oktatás és a közügyek terén napjainkban egy hosszabb távú együttműködés előkészítéseként.
Projektünk célja az oktatási intézmények szakmai hálózatainak erősítése, valamint a diákok, kutatók és oktatók mobilitásának támogatása a legjobb gyakorlatok megosztása érdekében.
A három esemény az alábbi időpontokban és helyszíneken kerül megrendezésre angol nyelven:
1. Public in times of polycrisis (Event–Public), Bratislava, SK 21/03/2024–23/03/2024
Esemény facebook elérhetősége: https://www.facebook.com/events/953250602820364
It will be hosted by Studio vvv from Department of Intermedia on AFAD Bratislava.
Exploring and implementation of public approach have always been presented in Studio's agenda.
During the last years, the priority in this direction is turning away from a politically activist approach. It is necessary to respond to the most important emergencies of students. Their life and future in the complicated, virtually connected world of polycrisis is a top priority. Art education has the potential and capacity to develop mechanisms and abilities helping to better equip and empower young people to navigate the world of the future, which has already begun. We would like to strengthen these goals by getting to know each other and exchanging experiences, attending workshops and visiting inspiring individuals and groups in Bratislava.
2. How different artistic formats such as urban interventions can (re)produce the lost public? (Event–Public), Budapest, HU 04/04/2024–06/04/2024
The workshop will deal with the effects of the radical cultural transformations that took place in Hungary in the past decade on the precarious condition of the public. The various lectures and field trips would research the transformations of the institutional landscape traceable in the urban fabric of Budapest, and will encourage students to elaborate various live art formats that are efficient in constructing new concepts of public independent from the ideologically corrupted institutional spaces.
As an overall methodology we would apply an interventionist approach in an urban context, similar to one of our collaborative seminars running since 2011 at the HUFA. Altogether we would aim at the creation of a discursive and collaborative space, in which the possible socio-cultural functions of art/artists in a dramatically changing and challenging global environment can be addressed.
3. Public Dissonance (Event–Public), Prague, CZ 25/04/2024–28/04/2024
The event will provide a creative milieu in which students, teachers and lecturers will engage in a collage of activities (practical and theoretical), reflecting tensions within the society and among its members, states of incongruity and disagreement, conflicting ideologies, values, or perspectives within the public sphere. Engaging participants from three different countries will open the opportunity to spark conversations on the dynamics of public spaces and societal disparities in various contexts. Places marked by controversy in Prague (Letenské sady with the Metronome sculpture) will be visited and discussed as sites of political disagreements, places of social inequalities leading to conflicting narratives. The event will encourage pedagogical and artistic exchange revolving around the complexities within public spaces focused on a culture of learning, growth, and inclusivity.
A program során a három egyetem 12 hallgatója és 4 oktatója fog együttműködni egy hosszabb távú együttműködést készítve elő a három intézmény között.
A támogatás teljes összege konzorciumi szinten: 9600 €
A Visegrad Grants a Nemzetközi Visegrádi Alap által működtetett és finanszírozott pályázati program, amelynek célja a V4-országok (Csehország, Magyarország, Lengyelország, Szlovákia) együttműködésének elősegítése a fenntartható regionális együttműködés támogatásán keresztül.
https://www.visegradfund.org/
https://www.facebook.com/visegradfund